گشایش دفتر سازمان همکاری اسلامی در کابل 

این سازمان در تلاش جمع‌آوری کمک بشردوستانه برای مردم افغانستان است

سازمان همکاری اسلامی بر اساس مصوبه‌ نشست ویژه آن سازمان، در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در اسلام‌آباد برگزار شد - BANDAR ALDANDANI / AFP

روز یکشنبه، ۱۵ اسفند، سازمان همکاری اسلامی در اطلاعیه‌ای گفت که محمد سعید العیاش، کار خود را به عنوان نماینده این سازمان در کابل، آغاز کرده است. سازمان همکاری اسلامی بر اساس مصوبه‌ نشست ویژه آن سازمان که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در اسلام‌آباد برگزار شد، دفتر خود را در کابل فعال کرده است تا از طریق آن، کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان جمع‌آوری، بین نیازمندان توزیع کند.

در اطلاعیه سازمان همکاری اسلامی آمده است که گشایش آن دفتر، «در چارچوب تلاش سازمان همکاری اسلامی به وضعیت افغانستان است و توجه برای پیگیری اجرای نتایج نشست فوق‌العاده وزرای خارجه، که در دسامبر سال گذشته در اسلام‌‌آباد برگزار شد.»

سازمان همکاری اسلامی افزوده است که در هماهنگی با کشورهای اسلامی عضو آن نهاد، تلاش‌هایی در مسیر بسیج کمک‌های بشردوستانه برای حمایت از مردم افغانستان و جلوگیری از فاجعه انسانی در آن کشور، در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد سعید العیاش، رئیس دفتر سازمان همکاری اسلامی، روز جمعه، ۱۳ اسفند، به کابل رفت و دفتر آن سازمان را گشود. او در نخستین روز فعالیت خود در کابل، با منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل، دیدار کرد. منصور احمد خان در توییتی نوشت که در آن دیدار، در پیوند با راه‌های جذب و تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، با العیاش سخن گفته است.

با آن که در نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، شرکت‌کنندگان نشست بر بسیج کمک‌های بشردوستانه کشورهای عضو آن نهاد برای حمایت از مردم افغانستان تعهد کردند، در این مدت تنها نیجریه مبلغ یک میلیون دلار به حساب بانکی آن سازمان در بانک توسعه اسلامی واریز کرده است. به نظر می‌رسد که کشورهای اسلامی تمایل چندانی به ارسال کمک به افغانستان از طریق سازمان همکاری اسلامی ندارند، چون برخی از کشورها کمک‌های خود را مستقل به کابل فرستاده‌اند و بیشتر از سوی نمایندگی‌های سیاسی آن‌ها یا سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی، مانند صلیب سرخ جهانی و آژانس‌های سازمان ملل متحد، توزیع شده است. شماری دیگر از کشورها، از جمله ایران و پاکستان، کمک‌های خود را به طالبان سپرده‌اند و بیشتر آن کمک‌ها میان اعضای آن گروه تقسیم شده است. 

ابراهیم حسین طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، هفته گذشته در بیانیه‌ای از همه کشورهای عضو خواست تا مطابق مصوبه نشست ویژه آن سازمان در اسلام‌آباد، کمک‌های خود را به حساب بانکی آن در بانک توسعه اسلامی واریز کنند تا به مردم افغانستان برسد.