اسکندر لطفی، فعال صنفی معلمان، به مکان نامعلومی منتقل شد

کاربران توییتر با هشتگ «معلمان زندانی را آزاد کنید» سرکوب فرهنگیان در ایران را محکوم کردند

او صبح روز ۱۱ اردیبهشت در جریان تجمع اعتراضی معلمان، همراه مسعود نیک‌خواه و شعبان محمدی، دو عضو دیگر انجمن صنفی معلمان کردستان، دستگیر شد‌ـ توییتر humanrightsir1@

اسکندر لطفی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان و سخنگوی شورای صنفی فرهنگیان ایران که در اعتصاب غذای خشک به سر می‌برد، از زندان مریوان به مکانی نامعلوم منتقل شد. این خبر را محمدصالح نیکبخت، وکیل او، اعلام کرد و در توییتی نوشت که جان موکلش در خطر است.

اسکندر لطفی ۹ خرداد در تماس با خانواده‌اش گفته بود که در اعتراض به تمدید قرار بازداشت و فشار برای اخذ اعتراف‌های اجباری، اعتصاب غذای خشک می‌کند.

او صبح روز ۱۱ اردیبهشت در جریان تجمع اعتراضی معلمان، همراه مسعود نیک‌خواه و شعبان محمدی، دو عضو دیگر انجمن صنفی معلمان کردستان، دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، لطفی از زمان بازداشت تنها چند تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش داشته است و خانواده‌ او و دیگر فعالان صنفی بازداشت‌شده اهل مریوان از محل نگهداری دقیق آن‌ها اطلاعی ندارند.

تلویزیون دولتی ایران پیش‌تر با انتشار گزارشی، بازداشت دو تبعه فرانسوی را به تجمع‌های اعتراضی اخیر معلمان در ایران نسبت داد و اسکندر لطفی، مسعود نیک‌خواه، شعبان محمدی و رسول بداغی، از فعالان صنفی معلمان، را با این دو نفر مرتبط دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش با واکنش اعتراضی فعالان صنفی روبه‌رو شد و آن را محکوم کردند. شامگاه چهارشنبه ۱۸ خرداد، نیز شماری از کاربران توییتر با هشتگ «معلمان زندانی را آزاد کنید» به تداوم بازداشت و سرکوب فرهنگیان ایران اعتراض کردند و خواستار آزادی آنان شدند.

فرهنگیان شاغل و بازنشسته هم‌زمان با روز معلم و روز کارگر، در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به مطالباتشان در بیش از ۴۰ شهر ایران تجمع اعتراضی برپا کردند. در جریان این تجمع‌ها، شماری از معلمان دستگیر شدند. پیش از آن، نیز شماری دیگر از معلمان دستگیر و زندانی شده بودند.

موج دستگیری فعالان صنفی معلمان واکنش فدراسیون بین‌المللی آموزش «ئی‌آی» (EI) را نیز در پی داشت. آموزش بین‌الملل هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، خواستار آزادی «فوری و بی‌قیدوشرط» معلمان بازداشتی در ایران شد.

آموزش بین‌الملل همچنین دستگیری معلمان و محروم کردن آنان از حق برگزاری تجمع‌ها و تشکل‌ها را «نقض آشکار پروتکل‌های بین‌المللی» خواند و از علی خامنه‌ای خواست با دخالت در این موضوع، همه فعالان صنف معلمان را که در حبس به سر می‌برند، بدون‌ قیدوشرط آزاد کند و همه اتهام‌های نسبت‌داده‌شده به آنان نیز لغو شود.

در این نامه، درباره وضعیت نمایندگان فرهنگیان که زندانی‌اند ابراز نگرانی شده است. جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، اسکندر لطفی، رسول بداقی، اصغر امیرزادگان، محمد عالیشوندی، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری، مهرداد یغمایی، حمید عباسی، غلامرضا غلامی کندازی، هادی صادق‌زاده، ایرج رهنما، مجید کریمی، مسعود فرهیخته، ایرج انصاری، وحید گودرزی، صلاح آزادی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، و اسماعیل عبدی از جمله معلمانی‌اند که بازداشت شده‌اند.