امیرعبداللهیان راهی هند شد

این سفر به دعوت طرف هندی انجام شده است و اولین سفر مقامی عالی‌رتبه از دولت ابراهیم رئیسی به هند است

وزیر خارجه ایران عازم سفری چهارروزه به هند شده است -عکس از خبرانلاین

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، شب سه‌شنبه سفر چهار روزه خود به هند را آغاز می‌کند و قرار است با همتای هندی خود، سوبرامانیام جایشانکار، دیدار کند. به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در ضمن با نارندرا مودی، ‌نخست‌وزیر هند، و آجیت دووال، مشاور امنیت ملی این کشور، نیز دیدار خواهد کرد.

این سفر به دعوت طرف هندی انجام شده است و اولین سفر مقامی عالی‌رتبه از دولت ابراهیم رئیسی به هند است.

ایسنا نوشت:‌ «هدف مهم و کلیدی این سفر که در سطح سیاسی و راهبردی انجام می‌شود، دستیابی به نقشه راهی برای توسعه و گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر امیرعبداللهیان در حالی انجام می‌شود که گفته‌های دو نفر از رهبران حزب مردم هند (حزب حاکم در این کشور که گرایش ناسیونالیسم هندو دارد) درباره پیامبر اسلام باعث اعتراض بسیاری از کشورهای مسلمان‌نشین از جمله ایران، قطر، کویت و لیبی شد. دولت هند تاکید کرد که مواضع این افراد ربطی به مواضع دهلی نو ندارد و آن‌ها را از سمت‌های حزبی خلع کرده است. 

گرایش ناسیونالیسم هندوی دولت مودی باعث شده است اقلیت مسلمان هند شکایت‌های بسیاری داشته باشد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی در سفرهای دیپلماتیک کمتر به چنین مسائلی می‌پردازند و در مواردی گسترده مثل سرکوب مسلمانان در چین نیز همیشه طرف پکن را می‌گیرند. امیرعبداللهیان البته قرار است چهارشنبه شب با جمعی از علمای مسلمان هند دیدار و گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه ایران علاوه بر دهلی نو، پایتخت هند، به شهرهای بمبئی و حیدرآباد نیز سفر می‌کند. او چهارشنبه شب به بمبئی و صبح پنجشنبه به حیدرآباد می‌رود و جمعه شب به تهران باز می‌گردد.

امیرعبداللهیان قرار بود شش ماه پیش به هند برود اما ابتلای وزیر خارجه هند به کرونا باعث شد این سفر به تعویق بیفتد.

جایشانکار و امیرعبداللهیان ماه فوریه در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در آلمان دیدار و ماه گذشته هم صحبت تلفنی کردند.

جنگ روسیه در اوکراین و تاثیر آن بر بازارهای نفت جهانی از مهم‌ترین موضوع‌های این سفر خواهد بود.