تصاویر جدید از گنج کشتی بادبانی سن‌خوزه و کشف دو کشتی ‌غرق‌شده دیگر در دریای کارائیب

کشتی بادبانی سن‌خوزه، حامل گنجی به ارزش میلیاردها دلار شامل طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی است

مقام‌های نیروی دریایی کلمبیا که در حال انجام عملیات تحقیق و بررسی کشتی بادبانی غرق‌شده سن‌خوزه هستند، دو کشتی تاریخی دیگر را در همان نزدیکی کشف کردند.

مورخان می‌گویند که کشتی بادبانی یا گالئون سن‌خوزه، حامل گنجی به ارزش میلیاردها دلار بود. شماری دیگر از کارشناسان تاریخ آن را گل سر سبد گنجینه‌های غرق شده کشتی‌ها می‌دانند.

کشتی سن‌خوزه مجهز به سه دکل و ۶۲ توپخانه بود و زمانی که در نزدیکی بندر کارتاژنای کلمبیا در دریای کارائیب غرق ‌شد ۶۰۰ سرنشین داشت. سه سال پیش یک زیردریایی خودکار متعلق به موسسه تحقیقات اقیانوسی «وودز هول» آن را کشف کرد.

ایوان دوکه، رییس‌جمهور کلمبیا و مقام‌های دریایی آن کشور در یک بیانیه ویدئویی در روز دوشنبه، گفتند که زیردریایی تجسسی که از راه دور کنترل می‌شد، تا عمق ۹۰۰ متری زیر دریا فرستاده شد و توانست ویدئوهای جدیدی از لاشه کشتی را ثبت کند.

این زیردریایی دو کشتی دیگر را نیز در نزدیکی سن‌خوزه کشف کرد که گمان می‌شود متعلق به حدود ۲۰۰ سال پیش و زمانی است که کلمبیا برای استقلال از اسپانیا جنگ می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر جدیدی که زیردریایی ثبت کرده، بهترین و باکیفیت‌ترین تصاویر از کشتی سن‌خوزه است و در آن‌ها شمش‌های طلا و سکه، توپخانه‌های ساخت سویل در ۱۶۵۵ و ظروف چینی سالم دیده می‌شود.

باستان‌شناسان نیروی دریایی و دولت کلمبیا در حال بررسی مبدا و محل ساخت ظروف هستند. مقام‌های مسئول در کلمبیا می‌گویند که قصد دارند کشتی را نجات دهند و با ایجاد یک سازوکار مالی، هزینه عملیات استخراج و نجات بار کشتی را تامین کنند.

پیشتر معاون رییس‌جمهور کلمبیا گفته بود که هرآنچه از کشتی خارج شود در موزه به نمایش گذاشته خواهد شد تا مایه افتخار کلمبیا، حوزه کارائیب و جهان شود.

کشتی بادبانی سن‌خوزه با بار طلا، نقره و زمرد در سال ۱۷۰۸، بیش از ۳۰۰ سال پیش، در نبرد با کشتی‌های بریتانیایی در جنگ «جانشینی اسپانیا»، غرق شد. مقصد این کشتی اسپانیایی دربار پادشاه فیلیپ چهارم اسپانیا بود.

محل دقیق سن‌خوزه که از آن با نام «جام مقدس کشتی‌های غرق‌شده» یاد می‌کنند، برای مدت‌های طولانی از اسرار دریانوردی بوده است. اسپانیا، کلمبیا و گروه «کارا کارا» از بومیان بولیوی، مدعی آن هستند. ارزش گنج سن‌خوزه با استانداردهای امروزی حدود ۲۲ میلیارد دلار براورد می‌شود.

اسپانیا می‌گوید از آنجا که سن‌خوزه در زمان غرق شدن متعلق به اسپانیا بود، اکنون نیز متعلق به دولت آن کشور است. اسپانیا همچنین می‌گوید که ۶۰۰ خدمه کشتی شهروندان آن کشور بودند که حقوقشان باید رعایت شود.

بومیان کاراکارای کلمبیا نیز می‌گویند که در قرن چهاردهم برای استخراج فلزات قیمتی دورون کشتی، مجبور به کار در معادن شده بودند و از همین رو گنج درون کشتی متعلق به آنان است.

بیشتر از جهان