کشف انگشتری کمیاب در گنجینه دو کشتی غرق شده روم باستان

روی نگین قیمتی این انگشتر یک نماد قدیمی مسیحی که تصویرگر عیسی است نقش بسته است

اندازه این انگشتری کوچک است که نشان می‌دهد احتمالا متعلق به یک زن بوده است- AHMAD GHARABLI / AFP

در دو کشتی غرق شده در آب‌های دریای مدیترانه، گنجینه‌ای از یک انگشتر نادر دوران روم با نماد قدیمی مسیحی برای عیسی و صدها سکه نقره رومی و قرون وسطایی کشف شده است. 

باستان‌شناسان اداره آثار باستانی اسرائیل «آی‌ای‌ای» (IAA)  این کشف را روز چهارشنبه اعلام کردند.

آن‌ها در یکی از کشتی‌های غرق شده، یک انگشتری طلا یافته‌اند که روی سنگ قیمتی آن یک نماد قدیمی مسیحی تصویرگر عیسی نقش بسته است.

روی سنگ سبز این حلقه ضخیم هشت ضلعی، تصویر «چوپان نیک» نقش بسته که چوپانی جوان با پیراهنی نسبتا بلند با تصویر یک قوچ یا گوسفند روی شانه‌هایش را نشان می‌دهد.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که این تصویر نمادی از عیسی به عنوان چوپانی مهربان است. چیزی که به گفته باستان‌شناسان، برای حکاکی روی یک انگشتر بسیار نادر است زیرا این تصویر در نمادهای اولیه مسیحیت وجود داشته است.

هلنا سوکولوف، یکی از متصدیان بخش سکه‌های آی‌ای‌ای، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این دوره‌ای بود که مسیحیت هنوز در مراحل نخست، اما بی‌تردید درحال توسعه و رشد بود؛ به‌ویژه در شهرهای مختلطی چون قیصریه [Caesarea- در اسرائیل کنونی].»

او افزود که این انگشتری کوچک است که نشان می‌دهد احتمالا متعلق به یک زن بوده است.

کشتی‌های غرق شده دو ماه پیش در جریان کاوش‌های واحد دریایی آی‌ای‌ای در نزدیکی شهر قیصریه کشف شدند.

خانم سوکولوف گفت که قیصریه پایتخت محلی امپراطوری روم در قرن سوم میلادی و بندر آن مرکز مهم فعالیت‌ روم بود.

باستان‌شناسان می‌گویند بقایای کشتی‌های غرق شده نشان می‌دهد که آن‌ها به دوره روم و ممالیک، حدود ۱۷۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش، تعلق دارند.

یاکوب شارویت، رئیس اداره باستان‌شناسی دریایی آی‌ای‌ای، به آسوشیتدپرس گفت که با توجه به سبک برخی آثار هنری [یافت شده در کشتی‌ها] تصور می‌شود این کشتی‌های رومی در اصل از ایتالیا به راه افتاده‌اند.

او افزود که هنوز روشن نیست آیا قطعاتی از کشتی‌های چوبی غرق شده در زیر شن‌های دریا سالم مانده است یا نه.

این کشف همچنین صدها سکه نقره و برنز رومی مربوط به نیمه قرن سوم میلادی و ۵۰۰ سکه نقره متعلق به قرون وسطی را نیز شامل می‌شود.

سایر بقایای کشف شده در این مکان عبارتند از تعدادی مجسمه کوچک، ناقوس، سرامیک و مصنوعات فلزی متعلق به این کشتی‌ها مانند میخ‌ها و یک لنگر آهنی شکسته.  

© The Independent

بیشتر از جهان