کره جنوبی و ایالات متحده در پاسخ به کره شمالی، هشت موشک پرتاب کردند

رئیس‌‌جمهوری جدید کره جنوبی اعلام کرد که علیه کره شمالی موضع شدیدتری اتخاذ می‌کند

موشک‌های کره جنوبی و ایالات متحده از ساعت ۴:۴۵ بامداد دوشنبه شلیک شدند - AFP

کره جنوبی و ایالات متحده بامداد دوشنبه، ششم ژوئن (شانزدهم خرداد)، هشت موشک زمین‌به‌زمین به سمت سواحل شرقی کره جنوبی شلیک کردند. این در حالی است که کره شمالی روز پیش از آن، هشت موشک‌ بالیستیک کوتاه‌برد پرتاب کرده بود.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از ارتش این کشور اعلام کرد که پرتاب موشک‌ها نمایشی از توانایی و آمادگی برای حمله دقیق علیه منبع پرتاب موشک‌های کره شمالی یا مراکز فرماندهی و پشتیبانی است.

یون سوک یول، رئیس‌‌جمهوری کره جنوبی که ماه گذشته به قدرت رسید، قول داده است که علیه کره شمالی موضع شدیدتری اتخاذ کند. او در نشست ماه مه در سئول با جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا، برای ارتقای رزمایش‌های نظامی مشترک به توافق رسید.

موشک‌های کره جنوبی و ایالات متحده از ساعت ۴:۴۵ بامداد دوشنبه شلیک شدند و در این عملیات، هشت موشک زمین‌به‌زمین ظرف حدود ۱۰ دقیقه پرتاب شدند.

رویترز گزارش داد که یکی از این موشک‌ها آمریکایی و مابقی متعلق به کره جنوبی بودند که پس از اطلاعیه‌هایی برای ایمنی هوایی و دریایی، به سمت آب‌های شرقی کره جنوبی شلیک شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی از رزمایش‌های مشترک قبلی به عنوان نمونه‌ای از «سیاست‌های خصمانه» واشنگتن در قبال پیونگ یانگ انتقاد کرده بود.

موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد کره شمالی که روز یکشنبه به سمت دریا در سواحل شرقی این کشور شلیک شد، احتمالا یکی از بزرگ‌ترین آزمایش‌های این کشور بود و درست یک روز پس از پایان تمرین‌های نظامی مشترک کره جنوبی و ایالات متحده انجام شد. این هجدهمین دور از آزمایش‌های موشکی کره شمالی در سال ۲۰۲۲ است؛ در حالی که این کشور با مشکلات اقتصادی شدیدی مواجه است و چندین هفته اخیر را در مبارزه با شیوع کووید-۱۹ درگیر بوده است.

کره شمالی در سال ۲۰۲۲ موشک‌های متعددی پرتاب کرد؛ از تسلیحات مافوق‌صوت گرفته تا آزمایش بزرگ‌ترین موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما «آی‌سی‌بی‌ام» (ICBM) برای اولین بار در نزدیک به پنج سال گذشته.

مقام‌های واشنگتن و سئول اخیرا هشدار دادند که کره شمالی برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، برای از سرگیری آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای آماده است.

ماه گذشته، پس از پایان سفر بایدن به آسیا و موافقت او با اقدام‌های جدید برای بازدارندگی این کشور دارای سلاح هسته‌ای، کره شمالی سه موشک شلیک کرد که یکی از آن‌ها بزرگ‌ترین موشک بالیستیک قاره‌پیما بود. نیروهای مشترک کره جنوبی و ایالات متحده این کار را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند.

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی، روز دوشنبه در یک سخنرانی به مناسبت روز یادبود این کشور گفت که دولتش برای مقابله با تهدیدهای هسته‌ای و موشکی فزاینده کره شمالی، «قابلیت‌های امنیتی اساسی و عملی» را دنبال خواهد کرد.

یون افزود: «سلاح‌های هسته‌ای و برنامه‌های موشکی کره شمالی به حدی رسیده که نه تنها برای شبه جزیره کره، بلکه برای شمال شرق آسیا و صلح جهانی یک تهدید است.»

ایالات متحده متعهد شده است که در صورت اجرای آزمایش هسته‌ای از سوی کره شمالی، تحریم‌های بین‌المللی بیشتری علیه این کشور اعمال کند؛ با این حال چشم‌انداز اقدام‌های تنبیهی جدید به دلیل اختلاف نظر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، ضعیف به نظر می‌رسد.

 روسیه و چین قطعنامه تحت حمایت آمریکا را که به دلیل آخرین آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک در ۲۵ مه، تحریم‌های بیشتری را علیه کره شمالی اعمال می‌کرد، وتو کردند. این دو کشور تاکید کردند که واشنگتن باید بر احیای مذاکرات با پیونگ یانگ تمرکز کند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، با وجود مواجهه با چالش‌های سخت در کشورش از جمله اقتصاد روبه‌زوال و شیوع بیماری کووید-۱۹، تاکنون برای تسلیم کامل زرادخانه‌‌های خود هیچ تمایلی نشان نداده است. کارشناسان می‌گویند که دولت او تاکنون پیشنهادهای دولت بایدن برای گفت‌وگو را رد کرده است.