سازمان ملل کشتار تاجیک‌ها در افغانستان را جدی بگیرد

در این نامه آمده است، مدارک و شواهد مربوط به جنایت‌های جنگی و اقدام‌های خشونت‌آمیز طالبان مستند شده است

طالبان در نیمه تابستان ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان به دست گرفتند-Wakil Kohsar / AFP

ده‌ها استاد دانشگاه، فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار، فیلمساز، فعال سیاسی و اجتماعی، پژوهشگر، نویسنده و دیپلمات افغانستانی، در نامه‌‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نگرانی شدید خود را نسبت به اقدام‌های خشونت‌آمیز طالبان علیه جوامع تاجیک در مناطق شمالی پنجشیر، مناطق اندراب و خوست در ولایت بغلان و منطقه ورسج در تخار اعلام کردند.

در این نامه سرگشاده که به امضا ۶۰ نفر رسید، آمده است: مدارک و شواهد اقدام‌های خشن طالبان با ویدئو و صدا و همچنین گزارش‌های ساکنین محلی مستند شده است.

نویسنده‌های این نامه می‌گویند اقدام‌های خشن طالبان از جمله اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، گروگان‌گیری، سوزاندن خانه‌ها، کوچاندن اجباری افراد و شکنجه غیرنظامی‌هایی مثل زن‌ها و کودکان، در دسته‌بندی جرائم جنگی و جرائم علیه بشریت طبقه‌بندی می‌شود.

رونوشتی از این نامه نیز به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در افغانستان، رئیس شورای امنیت سازمان ملل، گزارشگر ویژه ملل متحد درباره اعدام‌های خودسرانه و دادگاه‌های فراقانونی و همچنین دفتر امور بشردوستانه و امور اضطراری سازمان ملل متحد ارسال شده است.

نامه فوق اقدام‌های خشن اعضای طالبان را محکوم کرده و خواستار اقدام فوری رهبرهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل متحد، در مقابله با جنایت‌های جدی طالبان شده‌ است.

نویسنده‌های این نامه سرگشاده می‌گویند خواستار تحقیقات دقیق، مستقل، بی‌طرف، موثر و شفاف درباره کارزار خشونت و شکنجه علیه جوامع تاجیک در افغانستان‌اند.

براساس ادعای این گروه، نیروهای طالبان، از نیمه تابستان ۲۰۲۱ به این‌سو، خشونت‌ها و سرکوبی‌های ظالمانه‌ای، از جمله ارتکاب جنایت‌های جنگی و نسل‌کشی علیه هزاره‌های افغانستان را در این کشور آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه متن این نامه سرگشاده، گزارش‌های متعددی در مورد بازداشت‌های خودسرانه، حمله به خانه‌ها و اذیت و آزار قوم تاجیک در کابل و پنجشیر تهیه و مستند شده است. ساکنین محلی گفته‌اند طالبان ساکنین ولایت پنجشیر را به گروگان گرفته و برای تبادل با اعضای بازداشت شده خود یا اسلحه، مورد استفاده قرار داده‌اند. شبه‌نظامی‌های طالبان همچنین به کشتار تلافی‌جویانه جوان‌های مظنون به عضویت در گروه‌های مقاومت متهم شده‌اند.

در نامه‌ مورد نظر آمده است که مردم از خانه‌های‌شان فرار کرده‌اند و طالبان به آن‌ها اجازه دفن عزیزان کشته‌شده‌شان را نداده است. در روستایی در منطقه روخا نیز، نیروهای طالبان حکومت نظامی برقرار کردند و به مردم اجازه ترک خانه‌های‌شان را ندادند. ساکنان پنجشیر نیز گفته‌اند بنابر اعلام طالبان اگر کسی به نیروهای آن‌ها شلیک کند، همه را مجازات خواهند کرد. شبه‌نظامی‌های طالبان دانشگاه پنجشیر را آتش زده‌اند و  منطقه را تحت محاصره قرار داده‌اند.

نویسنده‌های نامه سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن اشاره به ابراز نگرانی مسئولان و مقام‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا درباره قتل غیرنظامی‌ها و بدرفتاری با مردم در پنجشیر، بر ضرورت مراجعه به قوانین حقوق بشری و امور بشردوستانه تاکید کرده‌اند.

از اوت ۲۰۲۱ که طالبان بار دیگر در افغانستان به قدرت رسیدند، رسانه‌های بین‌المللی گزارش‌های متعددی را درباره نقض حقوق بشر در سراسر این کشور مخابره کرده‌اند.

مقام‌های سازمان ملل نیز بارها درباره موارد نقض حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. اما در سوی مقابل طالبان اتهام‌ها را رد می‌کنند.

نویسنده‌های نامه می‌گویند موسسه‌های حقوق بشری موظف به انجام مسئولیت خود هستند و آن‌ها را به اقدام فوری و در پیش گرفتن تدابیر مناسب در دفاع از جوامع تاجیک در افغانستان ترغیب کرده‌اند.

این گروه از دانشگاهی‌ها، روشنفکرها و فعال‌های سیاسی و اجتماعی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواسته‌اند تا خشونت‌های طالبان علیه قوم تاجیک در پنجشیر، اندراب و تخار را محکوم کنند، از طالبان حسابرسی کرده و آن‌ها را پاسخگوی اعمال‌شان بدانند. امضا کننده‌های این نامه همچنین بر وظیفه گزارشگر حقوق بشر در امور افغانستان در ارتباط با جمع آوری و انتشار اطلاعات و گزارش‌های مربوط به وضعیت غیرنظامی‌ها و اعمال خشونت‌ها تاکید کرده‌اند و خواستار آغاز تحقیقات فوری درباره کشتار قوم تاجیک در پنجشیر، بغلان و تخار هستند. آن‌ها، در کنار تمامی این موارد، خواستار جلسه ویژه شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به‌منظور بررسی خشونت‌ها علیه قوم تاجیک شده‌اند.

بیشتر از جهان