آتش‌سوزی مهیب در بنگلادش؛ دست‌کم ۳۸ نفر جان باختند

وقوع این حادثه بیش از ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشته است

تا بعدازظهر یکشنبه تعداد قربانیان به ۳۸ نفر رسید و گفته می‌شود که این تعداد همچنان ممکن است افزایش یابد - AFP

وقوع آتش‌سوزی گسترده در یک انبار کانتینری تاکنون دست‌کم ۳۸ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی در جنوب شرقی بنگلادش بر جای گذاشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این آتش‌سوزی در انبار متعلق به یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک هلند و بنگلادش، حوالی نیمه‌شب شنبه چهارم ژوئن (چهاردهم خرداد) رخ داد. این انبار که پر از مواد شیمیایی بود، در نزدیکی بندر اصلی چیتاگونگ بنگلادش، در ۲۱۶ کیلومتری جنوب شرقی داکا، پایتخت این کشور واقع شده است.

علت انفجار و آتش‌سوزی پس از آن هنوز مشخص نشده اما آتش به حدی گستره بود که آتش‌نشانان روز یکشنبه هم در تلاش برای مهار آن بودند.

تا بعدازظهر یکشنبه تعداد قربانیان به ۳۸ نفر رسید و گفته می‌شود که این تعداد همچنان ممکن است افزایش یابد. دست‌کم پنج آتش‌نشان در میان کشته‌شدگان‌اند و ۱۵ آتش‌نشان دیگر نیز به دلیل سوختگی تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

مقامات و رسانه‌های محلی بنگلادش درباره وقوع این اتفاق گزارش دادند که انفجارهای مهیب، شیشه‌های ساختمان‌های مجاور را شکست و تا فاصله چهار کیلومتری احساس شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش از این حادثه ابراز تاسف کرد و دستور داد اقدام‌های لازم برای درمان مجروحان انجام شود.

بنگلادش تاکنون بلایای صنعتی مختلفی از جمله آتش گرفتن کارخانه‌ها و محبوس شدن کارگران را شاهد بوده است. گروه‌های مختلف، فساد و سهل‌انگاری در اجرای قانون را از مهمترین عوامل بروز چنین اتفاق‌هایی می‌دانند.

شرکت‌‌های مختلف جهانی که ده‌ها هزار کارگر کم‌درآمد را در بنگلادش استخدام می‌کنند، در سال‌های اخیر درباره شرایط کارخانه‌هایشان مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. در صنعت پوشاک این کشور که حدود چهار میلیون نفر مشغول به کارند، شرایط ایمنی پس از اصلاحات گسترده بهبود یافته است، اما کارشناسان می‌گویند اگر سایر بخش‌ها تغییرات نداشته باشند، همچنان ممکن است حوادث تلخ رخ دهد.

در سال ۲۰۱۲، حدود ۱۱۷ کارگر پس از گیر افتادن در پشت درهای قفل شده یک کارخانه پوشاک در داکا جانشان را از دست دادند. بدترین فاجعه صنعتی بنگلادش در سال ۲۰۱۳ رخ داد، زمانی که یک کارخانه پوشاک فروریخت و بیش از ۱۱۰۰ نفر را کشت. 

در سال ۲۰۱۹ نیز آتش‌سوزی منطقه‌ای ۴۰۰ ساله مملو از آپارتمان‌ها، مغازه‌ها و انبارها در قدیمی‌ترین بخش داکا به مرگ ۶۷ نفر منجر شد. آتش‌سوزی دیگری نیز در داکای قدیم در خانه‌ای که به طور غیرقانونی مواد شیمیایی را ذخیره می‌کرد، دست کم ۱۲۳ نفر را کشت.
همچنین در سال ۲۰۲۱، آتش‌سوزی در یک کارخانه مواد غذایی و نوشیدنی در خارج از شهر داکا باعث مرگ ۵۲ نفر شد که بسیاری از آنها به دلیل در قفل شده در داخل کارخانه گیر افتاده بودند.

بیشتر از جهان