آیا جشن هفتادسالگی سلطنت ملکه بریتانیا آخرین جشن بزرگ سلطنت خواهد بود؟

گویا اغلب جوان‌ها کمتر به سنت‌ پایبندند و معتقدند که بریتانیا باید پاسخگوی گذشته استعماری خود باشد

خداوندا ملکه را حفظ کند! اخیرا حین یک سخنرانی از دانشجویان پرسیدم که سلطنت را تا چه میزان [با دنیای امروز] مرتبط می‌یابند. 

یکی پاسخ داد، «مگر چه‌ کاری برای ما می‌کنند؟» و دیگری مدعی شد که «اصلا فایده وجود خاندان سلطنتی را نمی‌فهمم». نظرسنجی یوگاو نشان می‌دهد که «۴۱ درصد افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله می‌گویند رئیس حکومت بریتانیا باید از طریق انتخابات تعیین شود و فقط ۳۱ درصد آنان می‌خواهند سلطنت ادامه یابد.»

گویا اغلب جوان‌هایی که چنین دیدگاهی دارند، کمتر به سنت‌ پایبندند و معتقدند که بریتانیا باید پاسخگوی گذشته استعماری خود باشد.

این جشن هفتادسالگی پایان کار این سلطنت باشد یا نه، بی‌اعتنایی فزاینده به خاندان سلطنتی را عوض نمی‌کند. سفر جنجالی شاهزاده ویلیام و دوشس کمبریج به مستعمره‌های سابق بریتانیا در منطقه کارائیب منجر به انتقادهای گسترده شد و معترضان گفتند که این سفرها روشی است برای حفظ جایگاه ملکه در مقام حاکم بلیز، جاماییکا، و باهاماس. این بازدیدها یادآور تصاویر برتری اعضای خانواده سلطنتی بر «رعایای» سیاهپوست بود. باربادوس، عضو کشورهای مشترک‌المنافع، در سال ۲۰۲۱ ملکه را از ریاست دولت خود برکنار کرد.

من در شهر کوچک خودم کرویدون واقع در جنوب لندن، تنش‌ها‌ بر سر سلطنت و جشن هفتادسالگی را در قالب صحنه‌های عجیبی دیدم؛ [بر فرض] زمانی که هنرمند خیابانی عجیب و غریبی سر عابری فریاد کشید: «من بی‌عیب و ایراد نیستم، فقط دارم کمی لذت و شادی به مردم می‌دهم- همه می‌دانیم حتی ملکه هم نکاتی منفی در گذشته خود (skeletons in her closet) دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مدت چند هفته، از مجموع مشاهده‌ها، گفت‌وگوها و تعاملاتم، کم‌کم حس کردم که همچنانکه به مردم اطرافم بیشتر توجه می‌کنم، انگار لندن با من سخن می‌گوید. قادر بودم نظرات محسوسی را که همچنان ابراز می‌شد، دریابم. از منظر بازبینی ماوقع، بریتانیای نوین امروز انگار از جنبه‌های مختلف اجتماعی، از جمله سلطنت، رو به جانب تغییر دارد.

افول وجهه خاندان سلطنت دلایلی عمیق‌تر از ضرورت در دسترس‌تر بودن آن‌ها دارد. پرسش‌های عمیق‌تری مطرح می‌شود که آیا رویدادهای گذشته، مثل اتهامات مربوط به آزارگری جنسی شاهزاده اندرو، هرگز خواهد گذاشت که مردم دوباره به درباریان اعتماد کنند.

مصاحبه سال ۲۰۲۱ مگان و هری با اُپرا که در آن دوک و دوشس ساسکس اشاره‌های بیشتری به اتهام نژادپرستی و تبعیض‌ [در دستگاه سلطنت] مطرح کردند، نشان داد که چقدر ضرورت دارد که خاندان سلطنت ارزش‌های دیرین خود را که در طول زمان حفظ شده‌اند، بازبینی کند.

برای آگاهی‌یابی سریع از تمامی تازه‌ترین دیدگاه‌ها و نظرات با کلیک کردن روی این نشانی برای دریافت هفته‌نامه رایگان ما به نام انتشار دیدگاه‌ها ثبت‌نام کنید.

 [سرنوشت] آینده سلطنت [بریتانیا] بر شانه‌های نامزد آینده جلوس بر تخت سلطنت است. مشخص نیست که شاهزاده چارلز که پس از مرگ مادرش یا تصمیم او به کناره‌گیری بر تخت سلطنت جلوس می‌کند، از پس کار برآید. با توجه به تغییر فزاینده دیدگاه عمومی نسبت به خاندان سلطنت، کار دشوار خواهد بود.

اگرچه ویلیام و کیت که گویا در تکاپوی نوگرایی‌اند و به تلاش‌هایی، از جمله خطاب شدن به نام نخست‌شان، ویل و کیت، دست زده‌اند، سلطنت بریتانیا از قدیمی‌ترین نهادهای اروپا است و دشوار بتوان وضعیت بریتانیا را بدون آن تصور کرد. پس از سال‌ها زندگی کردن در وضعیت همه‌گیری و قرنطینه، کشمکش دیرپای این نسل در مورد اهمیت خاندان سلطنت، به دوره‌ای از زیست واقعی آن‌ها از بخشی از روایت «تاج» می‌ماند که همه باید شاهد حل و فصل آن باشیم.

فعلا جشن هفتادسالگی سلطنت فرصتی است برای ما تا گرد هم آییم و هرکس هرطور که مایل است، آن را برگزار کند. تا هر زمان که ملکه بر ما سلطنت می‌کند،  خدا نگهدارش باد.

© The Independent

بیشتر از جهان