وزارت امور خارجه حمله به نفتکش ایرانی را تایید کرد

ادعای ایرنا در مورد اصابت موشک به نفتکش

ایرنا

نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، ساعت ۵ و ۵:۲۰ دقیقه بامداد روز جمعه در ۶۰ مایلی (۹۵ کیلومتری) بندر جده عربستان سعودی دچار دو انفجار شد و دو مخزن اصلی آن آسیب دید.

این نفتکش در حال حرکت در دریای سرخ بود.

وزارت امور خارجه ایران با تایید خبر هدف قرار گرفتن یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ گفت این کشتی در حالت پایدار دارد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ظهر جمعه  گفت: «بررسی‌های شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است».

موسوی حادثه پیش‌آمده برای این نفتکش را «اقدامی خطرناک» خواند و افزود جزییات و عوامل آن در دست بررسی است و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفت:«‌در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است».

این در حالی است که پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان صداوسیمای ایران، روز جمعه به نقل از سخنگوی شرکت نفتکش ایران مدعی شد نفتکش ایرانی در دریای سرخ از خاک سعودی هدف قرار گرفته است.

صاحب صادقی، مدیر روابط عمومی شرکت ملی نفتکش ایران، روز جمعه گفت که موشک‌هایی که به نفتکش ایرانی در دریای سرخ اصابت کرده‌اند، «احتمالا» از خاک عربستان سعودی شلیکه شده‌اند. این در حالی است که مقامات عربستان سعودی تا ظهر جمعه در این زمینه اظهار نظری نکرده‌اند. 

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، از احتمال عمدی بودن این انفجار خبر داده و نوشته است که کارشناسان فنی مستقر در محل در حال بررسی علت انفجار هستند و احتمال اقدام تروریستی را مطرح کرده‌اند. ایسنا در مورد این نفتکش نوشت: نفت کش آسیب دیده ایرانی در دریای سرخ در شرایط پایدار است.

ایرنا در ادامه نوشت:«آخرین گزارش‌های دریافت شده از نفت کش ایرانی سانتیزد(Sanitized) که صبح امروز در دریای سرخ به دلیل احتمال حمله تروریستی دچار اسیب شده حاکیست، شرایط وضعیت شناور کاملا تحت کنترل بوده و خدمه در حال حفظ شرایط پایدار در نفت کش هستند».

ایرنا در خبر تکمیلی که ساعت ۹:۲۰ دقیقه صبح به وقت تهران منتشر کرد، نوشت: «صبح امروز، ۱۹ مهرماه یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ بر اثر اصابت موشک در دو نقطه منفجر شده و دو مخزن نفتکش دچار آسیب شده است».

در ادامه گزارش ایسنا آمده است، در رخداد صبح امروز هیچ یک از خدمه کشتی دچار آسیب نشده اند و مجموعه کارکنان نفت کش در سلامتی کامل هستند.

در همین حال تسنیم در گزارشی مدعی احتمال اصابت موشک به این نفتکش شد. این خبرگزاری نزدیک به سپاه همچنین نوشت، شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد بر خلاف برخی اخبار منتشر شده هیچ گونه حریقی در کشتی حادثه دیده ایرانی در دریای سرخ رخ نداده است و کشتی کاملا در وضعیت باثبات قرار دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ناوگان نیروی پنجم نیروهای هوایی آمریکا مستقر در منطقه می‌گوید در جریان این سانحه قرار گرفته اما در مورد آن اظهار نظر نمی‌کند. 

در اردیبهشت و خردادماه سال جاری همزمان با افزایش تنش‌ها بین تهران و واشینتگتن، چهار نفتکش در بندر فجیره و دو نفتکش در ۳۰ کیلومتری جاسک در جنوب ایران منفجر شدند. آمریکا ادعا می‌کند سپاه پاسداران و گروه‌های تحت حمایت‌اش در این انفجارها دست داشته ‌اند. اتهامی که تهران آن را رد کرده و بی‌اساس می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور ایران اسفندماه گذشته گفته بود، اگر ایران نتواند نفت خود را بفروشد،‌ دیگر کشورهای منطقه هم نمی‌توانند. دو ماه پس از این موضع‌گیری روحانی، آمریکا معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران را تمدید نکرد و عملا صادرات رسمی نفت ایران غیر ممکن شد. 

اخیرا نیز حمله‌های موشکی و پهپادی وسیعی در تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی انجام شد. حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله‌ها را پذیرفتند اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و عربستان ادعا می‌کنند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد ایران در این حمله‌ها دست داشته است. تهران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

برخی مقامات تهران به دنبال ناآرامی‌های اخیر در عراق، به طور تلویحی عربستان سعودی را به هدایت اعتراض‌های مردمی در عراق در آستانه برگزاری مراسم اربعین در این کشور متهم کرده بودند. 

بیشتر از