خسارت ۱۳۵ میلیون دلاری به تجهیزات تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل

چرنوبیل محل رخ دادن یکی از بزرگ‌ترین فجایع هسته‌ای تاریخ است

این عکس‌ها میزان خسارتی را نشان می‌دهد که در پی تصرف تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل به دست نیروهای روسیه در نخستین روزهای جنگ این کشور با اوکراین به این تاسیسات وارد شده است.

در آغاز حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه (بهمن)، محل وقوع یکی از فاجعه‌بارترین رخدادهای هسته‌ای جهان فورا به تصرف نیروهای ولادیمیر پوتین درآمد.

نیروهای روس به‌مدت پنج هفته این مکان را که تا شعاع ۱۹ مایلی (۳۰ کیلومتری) حفاظت‌شده و خالی از سکنه بود، در اختیار گرفتند و حالا عکاس‌ها برای اولین بار توانسته‌اند وارد این تاسیسات متروکه شوند و آثار تخریبی را که سربازان در آن بر جای گذاشته‌اند، ثبت و ضبط کنند.

کف تمام ساختمان‌ها پر از زباله است، شیشه پنجره‌ها خرد شده و دیوارها پوشیده از دیوارنگاره‌هایی حاکی از تمسخر نیروهای نظامی اوکراین است.

هرگونه تجهیزات ضروری که باقی مانده بوده را از کار انداخته‌اند. به گزارش واشینگتن پست، ۶۹۸ دستگاه رایانه، ۳۴۴ خودرو و ۱۵۰۰ تشعشع‌سنج تخریب شده‌اند.

هزینه‌ برآورده‌شده برای تهیه دوباره این تجهیزات حدود ۱۳۵ میلیون دلار (۱۱۰ میلیون پوند) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میکولا بسپالی، مدیر آزمایشگاه تحلیلی مرکزی این تاسیسات، که به دیدار از آنجا رفته گفت: «نمی‌توانم بگویم خسارتی به بشریت زده‌اند اما قطعا خسارت اقتصادی زیادی به اوکراین وارد کرده‌اند.»

اواخر ماه مه، ژنرال‌های [ارتش] پوتین نیروهای خود را از مناطق نزدیک کیف بیرون بردند و بر جنگ در شرق اوکراین متمرکز شدند. بدین ترتیب نیروهای روس این تاسیسات را وانهادند و رفتند.

مقام‌های اوکراین پیش‌تر مدعی شدند اشغالگران روس کارکنان این تاسیسات را در بازه‌ طولانی کاری بیش از یک ماه به زور اسلحه به کار واداشتند و این کارکنان روی میزها می‌خوابیدند و دو وعده در روز غذا می‌خوردند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین، گفت تصرف این مکان در آغاز جنگ خطری برای کل اروپا است.

او گفت: «دود هسته‌ای محدودیت مرزی ندارد. می‌تواند به اروپای شرقی، اروپای مرکزی و حتی بریتانیا برسد. در حالی که روسیه به این جنگ ادامه می‌دهد خطر آلودگی هسته‌ای اروپا خیلی زیاد است.»

انفجار و آتش‌سوزی چرنوبیل در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ باعث ورود مواد رادیواکتیو به جو شد و نماد واپسین سال‌های سقوط اتحاد شوروی است. این حادثه یکی از بدترین فاجعه‌های هسته‌ای است که جهان به خود دیده است.

جامعه بین‌المللی و از جمله روسیه میلیاردها صرف تثبیت وضعیت و ایمنی این ناحیه کرده‌اند و واحد محل انفجار و آتش‌سوزی با محفظه پیشرفته‌ای احاطه شده است.

اما امکان بروز خطر در این تاسیسات همچنان وجود دارد، زیرا میله‌های سوخت هسته‌ای مورد استفاده در آن به نگهداری شبانه‌روزی نیاز دارد. این سوخت متعلق به چهار راکتور این نیروگاه است که همگی در حال حاضر خاموش‌اند.

ایندیپندنت سابقه‌ای پرافتخاری در راه‌اندازی کارزارهای حمایت از حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار دارد و در جنگ سال ۲۰۱۵ سوریه نیز کارزار «خوشامدگویی به پناهندگان» را برای نخستین بار به راه انداختیم. اکنون آن کارزار را احیا کرده‌ایم و پس از بالا گرفتن بحران اوکراین این طومار را به راه انداخته‌ایم و از دولت می‌خواهیم تا در تضمین کمک‌رسانی‌ها بیشتر و سریع‌تر اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارزار «خوشامدگویی به پناهندگان» روی این نشانی کلیک کنید. برای امضای طومار نیز روی این نشانی کلیک کنید. اگر مایل به کمک مالی هستید لطفا روی این نشانی کلیک کنید تا وارد صفحه گوفاندمی ما شوید.

© The Independent

بیشتر از جهان