کویت دیپلمات آمریکایی را به‌ دلیل توییت «حمایت از همجنسگرایی» احضار کرد

همجنسگرایی در تعدادی از کشورها با اکثریت مسلمان از جمله کویت مجازات قانونی دارد

ژوئن «ماه افتخار» است که به جشن تاریخ، فرهنگ و فعالیت دگرباشان جنسی اختصاص دارد‌ـ JOE RAEDLE/GETTY IMAGES VIA AFP

وزارت خارجه کویت روز پنجشنبه، یک دیپلمات ارشد آمریکایی را بعد از مجموعه توییت‌های سفارت آمریکا به‌مناسبت «ماه افتخار» احضار کرد.

ژوئن «ماه افتخار» است که به جشن تاریخ، فرهنگ و فعالیت دگرباشان جنسی اختصاص دارد. مشخصه ماه افتخار معمولا رژه‌های جهانی و اجراهای شاد در تجلیل از فرهنگ همجنسگرایان مرد، زن و تراجنسی است. این نشان‌دهنده مبارزه مداوم علیه تبعیض و بی‌عدالتی در مورد جامعه دگرباشان جنسی است.

سفارت ایالات متحده آمریکا در کویت پنجشنبه در صفحه توییترش پرچم رنگین‌کمانی و پیام همبستگی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این توییت‌ها که به زبان انگلیسی و عربی منتشر شد، آمده است: «با همه انسان‌ها باید با احترام و کرامت رفتار کرد و باید بتوانند بی ترس و وحشت زندگی کنند، مهم نیست چه کسی‌ هستند یا چه کسی را دوست دارند.»

«[رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا] قهرمان حقوق بشر دگرباشان است.»

«با همه انسان‌ها باید با احترام و کرامت رفتار کرد و [همه] باید بتوانند بی‌ترس و وحشت زندگی کنند، مهم نیست چه کسی هستند یا چه کسی را دوست دارند.» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا قهرمان حقوق بشر دگرباشان است.»

همجنس‌گرایی در تعدادی از کشورها با اکثریت مسلمان مانند کویت مجازات قانونی دارد. کویت یکی از ۶۹ کشور دنیا است که رابطه همجنس‌گرایانه در آن‌ها جرم محسوب می‌شود و تا هفت سال حبس در پی دارد.

کویت چند ساعت بعد اعلام کرد که در رد توییت‌های منتشرشده، یادداشت تذکری به جیمز هولت‌اسنایدر، کاردار ایالات متحده آمریکا، داده است. همچنین از سفارت آمریکا خواست به قوانین و مقررات جاری در این کشور احترام بگذارد و «از انتشار چنین توییت‌هایی خودداری کند».

این توییت با واکنش شدید سیاستمداران و شهروندان کویتی که دیدگاه محافظه‌کارانه دارند مواجه شد و سفارت آمریکا را آماج انتقاد قرار دادند.

اسامه الشاهین، نماینده پارلمان، گفت: «این رفتار سفارت آمریکا پذیرفتنی نیست. سفارتخانه‌های خارجی باید به سیاست‌گذاری عمومی کویت و مذهب رسمی آن احترام بگذارند.»

کاربر دیگری نوشت: «این بی‌احترامی سفارت، دخالت آشکار در امور داخلی کشور، بی‌حرمتی به قوانین کشور و اهانت به دین اسلام است.»

گزارش‌ تکمیلی از خبرگزاری‌‌ها

 

© The Independent

بیشتر از جهان