ناسا برای سفر به ماه لباس فضانوردی جدید سفارش داد

ناسا دو شرکت را انتخاب کرده است تا نسل بعدی لباس‌های فضایی را تولید کنند

ناسا روز چهارشنبه دو قرارداد تولید لباس‌ فضایی برای برنامه [سفر به] ماه این سازمان و ایستگاه فضایی بین‌المللی منعقد کرد.

ونسا وایچ، مدیر مرکز فضایی جانسون ناسا، بعدازظهر چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی، اعلام کرد که ناسا برای ساخت و توسعه لباس‌های فضایی جدید، شرکت‌های خصوصی آکسیوم اسپیس (Axiom Space) و کالینز اروسپیس (Collins Aerospace) را انتخاب کرده است.

وایچ می‌گوید: «این یک روز تاریخی برای ما است. وقتی پایمان به ماه برسد، تاریخ با این لباس‌ها ساخته خواهد شد. ما اولین فرد رنگین‌پوست و اولین زن را همراه خود خواهیم داشت که در فضا از این لباس‌ها استفاده می‌کنند.»

برنامه ماه آرتمیس ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۵ دوباره انسان را به سطح ماه برساند و فضانوردان طی ماموریت‌هایی که انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۷ به بعد تا دهه ۲۰۳۰ سالی یک بار انجام شوند، سرانجام قرار است هفته‌ها یا ماه‌ها را روی ماه بگذرانند. این نخستین ماموریت با سرنشین به ماه از زمان آپولو۱۷ در ۱۹۷۲، خواهد بود. 

اما ناسا صرفا برای ماموریت‌های آتی ماه به لباس‌های فضانوردی جدید نیاز ندارد. سازمان فضایی [ناسا] امیدوار است بتواند لباس‌های فضانوردی قدیمی را که برای پیاده‌روی فضایی ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شدند، جایگزین کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دینا کونتلو، مدیر هماهنگی عملیات ایستگاه بین‌المللی فضایی ناسا، روز چهارشنبه گفت: «لباس فضانوردی کنونی موجود به مدت ۴۰ سال، لباس بادوام مورد استفاده این سازمان بود. با این حال، [طراحی] فناوری لباس فضانوردی در ۴۰ سالگی اکنون در حال پیر شدن است و بنابراین ما قصد داریم فناوری‌های جدید آینده را امتحان کنیم.»

برخلاف خریدهای قبلی لباس فضایی ناسا از بخش صنعت، [این بار] سازمان فضایی، لباس فضانوردی را از بخش صنعت خریداری نمی‌کند، بلکه خدمات لباس فضانوردی را می‌خرد. به گفته لارا کرنی، مدیر برنامه‌ فعالیت برون‌پایگاهی «ئی‌وی‌ای» (EVA) و جابه‌جایی انسان در سطح «اچ‌اس‌ام» (HSM) از مرکز فضایی جانسون ناسا، هر دو شرکت آکسیوم و کالینز، مالکیت لباس‌های فضایی را حفظ خواهند کرد و برای دریافت ۳.۵ میلیارد دلار بابت تکمیل سفارش‌های کاری خاص، رقابت خواهند کرد.

او می‌گوید: «به لحاظ نظری، یک شرکت ممکن است در همه این‌ها برنده شود. ما دستور کار قرارداد را اعلام خواهیم کرد، با آن‌ها رقابت می‌کنیم و آن‌ها را ارزیابی خواهیم کرد.»

کرنی در عین حال گفت که ناسا خوشحال خواهد شد که ترکیبی از خدمات لباس فضانوردی آکسیوم اسپیس و کالینز اروسپیس را ببیند که هم می‌تواند از تکرار مکررات و کار غیرضروری جلوگیری کند و هم برای کاهش هزینه‌ها، رقابت ایجاد کند. مقام‌های ناسا در مورد عقد قراردادهای اسپیس‌اکس و بوئینگ به‌منظور توسعه فضاپیما برای برنامه خدمه تجاری ناسا و در خصوص رقابت اخیر بر سر عقد دومین قرارداد فرودگر ماه، نظرات مشابهی را بیان کرده‌اند.

از بین این دو شرکت، کالینز اروسپیس در این قرارداد بیشترین تجربه را دارد. این شرکت برای برنامه شاتل فضایی ایالات متحده لباس‌های فضانوردی طراحی کرد و ساخت؛ همان لباس‌های فضانوردی که امروز هنوز در ایستگاه فضایی بین‌المللی از آن استفاده می‌شود و همیلتون استاندارد، پیش از اینکه مجموعه‌ای از سفارش‌های این شرکت در کالینز اروسپیس ادغام شود، لباس‌های فضانوردی برای استفاده در برنامه فضایی آپولو را طراحی کرد. 

آکسیوم اسپیس [از این نظر] تازه‌وارد است. اخیرا در خبرهای مربوط به ارسال سه گردشگر فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی با ماموریت آکسیوم ۱ آمده است که آکسیوم اسپیس قصد دارد یک ایستگاه فضایی تجاری بسازد؛ هدفی که با نیاز ناسا به خدمات جدید لباس فضایی به‌خوبی مطابقت دارد.

مایکل سافردینی، رئیس و مدیرعامل شرکت آکسیوم اسپیس، در نشستی مطبوعاتی گفت: «آکسیوم اسپیس به لباس فضانوردی نیاز دارد. ما تعدادی مشتری داریم که مایل‌اند پیاده‌روی فضایی انجام دهند و ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که به عنوان بخشی از برنامه خود، یک لباس فضایی طراحی کنیم.»

کرنی گفت که ناسا تصمیم‌گیری درباره نحوه طراحی لباس‌های فضایی را به شرکت‌ها واگذار کرد؛ برای مثال، اینکه این شرکت‌ها برای دو محیط بسیار متفاوت ایستگاه فضایی بین‌المللی و سطح ماه، دو یا چند شکل متفاوت طراحی کنند یا خیر. سازمان فضایی محدودیت‌های مربوط به اندازه، جرم، عملکرد و تناسب را به عهده شرکت‌ها گذاشته است. 

کرنی می‌گوید: «ما سفارش لباس‌ها را به‌شکلی اعلام کردیم که با صدک پنجم زنان تا صدک نودوپنجم مردان هماهنگ باشد. ما بر این باوریم که طراحی آن‌ها از عهده این کار برمی‌آید.»

به گفته او، این دو شرکت همچنین باید کارآمدی لباس‌های فضایی خود را در «محیط مرتبط» مانند شبیه‌ساز روی زمین یا روی ایستگاه فضایی نشان دهند.

با این همه، کرنی می‌گوید که برای ماموریت آرتمیس ماه، «این رونمایی در واقع برای آرتمیس۳ است. ما در واقع آن پرواز را ماموریتی نمایشی می‌نامیم.»

آکسیوم اسپیس و کالینز اروسپیس قصد دارند تا سال ۲۰۲۵ از لباس‌های فضانوردی خود رونمایی کنند؛ اما نه این شرکت‌ها و نه ناسا در طول نشست خبری روز چهارشنبه، از طرح اولیه این لباس‌های فضایی هیچ تصویری ارائه ندادند.

© The Independent

بیشتر از جهان