ترکیه مدعی حاکمیت بر ۱۴ جزیره در دریای اژه شد

آتن ادعای آنکارا در مورد تلاش یونان برای نظامی‌ کردن جزایر شرقی دریای اژه را رد کرد

وزیر خارجه ترکیه خطاب به دولت یونان هشدار داد که جزایر شرقی دریای اژه را غیرنظامی کنید وگرنه موضوع حاکمیت را پی خواهیم گرفت ـ Reuters

ترکیه بار دیگر حاکمیت یونان بر ۱۴ جزیره در دریای اژه را به چالش کشید و مدعی شد یونان برخلاف معاهدات بین‌المللی، در تلاش برای نظامی کردن جزایر شرقی دریای اژه است. ادعایی که دولت یونان با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل آن را رد کرد.

روزنامه گریک ریپورتر یونان، به نقل از دولت این کشور، هرگونه تلاش ترکیه برای زیر سوال بردن حاکمیت یونان بر جزایر خود را بی‌اساس خواند. این موضوع به دنبال ادعای مجدد ترکیه در مورد پایبند نبودن یونان به معاهدات بین‌المللی در ۱۴ جزیره تحت حاکمیت این کشور در دریای اژه مطرح شده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با طرح ادعایی خطاب به دولت یونان عنوان کرده بود که این جزایر را غیرنظامی کنید وگرنه موضوع حاکمیت را مطرح خواهیم کرد.

هفته گذشته مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در مصاحبه‌ای با روزنامه حریت با هشدار به یونان در مورد آن‌چه که آن را تجاوز از محدوده‌های نظامی مجاز به جزایر یونانی در دریای اژه عنوان کرده بود، گفت: «ما بسیار جدی هستیم، بلوف نمی‌زنیم.»

جزایر ساموتراس، لمنوس، لسبوس، پسارا، ساموس، پاتموس، ایکاریا، لروس، کوس، تیلوس، کارپاتوس، کاستلوریزو، رودس و سیمی، ۱۴ جزیره‌ای هستند که ترکیه بار دیگر یونان را از جهت غیرنظامی‌سازی شرق دریای اژه در چارچوب دو پیمان لوزان (۱۹۲۳) و پیمان پاریس (۱۹۴۷) مورد انتقاد قرار داده است. ترکیه مدعی است باوجود توافق‌ها و معاهدات بین‌المللی، یونان در حال استقرار نیروهای مسلح در جزایر شرقی دریای اژه به خصوص جزایر دودکانسا و جزایری که به ساحل غربی ترکیه نزدیکند، است.

طبق معاهده پاریس، جزایر شرق دریای اژه که در حاکمیت یونان قرار دارند، غیرنظامی بوده و باید غیرنظامی باقی بمانند. با این حال ترکیه بارها مدعی شده یونان نیروهای مسلح خود را در برخی از این جزایر مستقر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یونان روز چهارشنبه در نامه‌ای به سازمان ملل متحد، خواستار آن شد که ترکیه از زیر سوال بردن حق حاکمیت این کشور بر جزایر دریای اژه دست بردارد. یونان در این نامه اعلام کرد که آنها معتقدند دو کشور می‌توانند اختلاف‌های خود را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند. این در حالی است که بار دیگر تنش‌ها میان ترکیه و یونان افزایش یافته است. هفته گذشته یونان، از نقض حریم هوایی خود به وسیله یک پهپاد ارتش ترکیه خبر داده بود.

در جریان اجلاس اخیر داووس، کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان عنوان کرده بود که از حاکمیت کشورش در برابر تهدیدهای فزاینده ترکیه دفاع خواهد کرد. او در عین حال بر این نکته نیز تاکید داشت که ما همیشه تلاش می‌کنیم مسیر ارتباطی خود با همسایگان‌مان را از طریق گفت‌وگو باز نگه داریم.

اختلاف‌ها میان ترکیه و یونان در حوزه‌های مختلف سال‌های سال است که جریان دارد. بهره‌برداری از منابع انرژی در دریای اژه و مدیترانه از جمله این اختلاف‌هاست که نزدیکی میادین گازی دو کشور در شرق مدیترانه، به این تنش‌ها دامن زده است. در حوزه جزایر شرقی یونان نیز ترکیه معتقد است طی سال‌های اخیر، میزان دسترسی نظامی آمریکا به پایگاه‌های یونان افزایش یافته است.

بیشتر از جهان