مدرسه‌سازی به سبک طالبان؛ ساختمان تلویزیون میترا به «مدرسه جهادی» تبدیل شد

طالبان «انستیتوی تکنیکی و حرفه‌ای» استان تخار را نیز به مدرسه جهادی تبدیل کردند

تلویزیون میترا، همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان، به کارش پایان داد. ساختمان این شبکه، اکنون در دست طالبان است -روزنامه اطلاعات روز 

آژانس خبری باختر، خبرگزاری نزدیک به طالبان، روز چهارشنبه، ۱۱ خرداد (یکم ژوئن)، گزارش داد که مولوی نورالله منیر، وزیر معارف طالبان، یک مدرسه بزرگ دینی در شهر مزارشریف افتتاح کرده است. منابع محلی با ارسال تصاویری از این مدرسه دینی، گفتند که این مدرسه در ساختمان شبکه تلویزیونی میترا قرار دارد.

«تلویزیون میترا» حدود ۱۰ سال پیش، با سرمایه‌گذاری عطامحمد نور، استاندار پیشین بلخ و رهبر «حزب جمعیت اسلامی افغانستان»، ایجاد شد. بنیانگذار این رسانه، ساختمان بزرگ و مجهزی در یکی از مناطق تازه‌تاسیس شهر مزارشریف برای «دفتر مرکزی تلویزیون میترا» بنا کرد. با تسلط طالبان بر افغانستان، فعالیت این تلویزیون نیز مانند ده‌ها رسانه دیگر، خاتمه یافت. طالبان اکنون علاوه بر تصرف دارایی‌های دیگر عطامحمد نور، از جمله هتل مجلل او در شهر مزارشریف، ساختمان تلویزیون خصوصی او را نیز به مدرسه جهادی تبدیل کرده‌اند. 

پیش از این نیز «وزارت معارف» طالبان اعلام کرده بود که در نظر دارد در سراسر افغانستان مدارس دینی ایجاد کند. وزیر معارف طالبان روز چهارشنبه، ۴ خرداد، نیز یک مدرسه بزرگ دینی در ناحیه پل‌چرخی شهر کابل افتتاح کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، رسانه‌های محلی افغانستان گزارش دادند که مولوی محسن هاشمی، معاون وزارت داخله (کشور) طالبان، نیز روز چهارشنبه، ۱۱خرداد، ساختمان «انیستیتوی تکنیکی و حرفه‌ای» شهر تالقان در استان تخار را به مدرسه دینی تبدیل کرده است. برخی منابع خبری به رسانه‌های محلی افغانستان گفتند که این انیستیتو ۲۳۶ دانشجوی دختر و پسر داشت که در رشته‌های انرژی، مهندسی ساختمان، تعمیر خودرو، و کامپیوتر آموزش می‌دیدند، اما اکنون بلاتکلیف مانده‌اند. مولوی محسن در جریان افتتاح این مدرسه دینی گفته است که این مدرسه را به دستور ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، ایجاد کرده است.

آموزش و ترویج ایدئولوژی طالبان از مدرسه‌های دینی آغاز شد و در ۲۰ سال اخیر، مدارس دینی نیروی مورد نیاز طالبان را، هم از نظر فیزیکی و هم به لحاظ عقیدتی، پرورانده و تامین کرده‌‌اند. بر این مبنا، اکنون این گروه با تسلط بر افغانستان، تمام تلاش خود را بر تاسیس و تامین مدارس دینی متمرکز کرده‌اند. این در حالی است که مدارس عادی دختران، از ۹ ماه پیش به این سو تعطیل و مسدود شده‌اند و با تمام تلاش‌های بین‌المللی و داخلی، هنوز نشانی از بازگشایی آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

آنچه تاکنون در جریان تکاپوی مدرسه‌سازی طالبان دیده می‌شود، این است که طالبان، بیشترین تلاش خود را به مدرسه‌سازی در شهرهایی اختصاص داده‌اند که فضای اجتماعی نسبتا مدرن‌تری دارند، یا سربازان زیادی از میان آن‌ها در صفوف طالبان نیست. از این میان می‌توان به مدرسه‌سازی طالبان در شهرهای پنجشیر، تخار، مزارشریف، کابل، و پروان اشاره کرد. طالبان در این شهرها از مدرسه‌های عادی گرفته تا ساختمان رسانه و حتی دانشکده‌ها را برای تاسیس مدرسه دینی و جهادی، مصادره کرده‌اند.

بیشتر از جهان