سرگئی لاوروف وارد ریاض شد

کشورهای اروپایی و آمریکایی با شورای همکاری خلیج فارس برای جبران صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا در حال مذاکره‌اند

ولید الخریجی، وزیر خارجه عربستان سعودی در فرودگاه از لاوروف استقبال کرد- عکس از توییتر وزارت خارجه سعودی

سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه ۳۱ مه، برای دیداری دو روزه وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد و در فرودگاه مورد استقبال ولید الخریجی، وزیر خارجه عربستان سعودی، قرار گرفت.

وزیر خارجه روسیه قرار است با شاهزاده فيصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، و همچنین حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، ملاقات و مذاکره کند.

لاوروف روز چهارشنبه در نشست وزیران خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد و قرار است با شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، و شیخ احمد ناصر‌ الصباح، وزیر خارجه کویت دیدارهای دوجانبه داشته باشد.

سرگئی لاوروف قبل از عربستان، به بحرین سفر کرده بود. او و همتای بحرینی‌اش، عبداللطيف الزیانی، در منامه در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. لاوروف همچنین در منامه با شیخ حمد بن‌عیس آل‌خلیفه و شاهزاده سلمان حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، ولیعهد بحرین، ملاقات کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی می‌شود که مسئله انرژی و امنیت غذایی جهان از جمله محورهای مذاکرات لاوروف با مقام‌های عرب در ریاض باشد.

کشورهای اروپایی و آمریکایی با شورای همکاری خلیج فارس برای جبران صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا در حال مذاکره‌اند. به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا خرید انرژی از روسیه را کاهش داده است و به‌دنبال یافتن منابع جایگزین انرژی است.

از سویی، تحریم‌های غرب علیه روسیه موجب اختلال در تامین گندم و دیگر مواد خوراکی از روسیه و اوکراین به سایر کشورهای جهان شده است. روسیه و اوکراین ۳۰ درصد از گندم جهان را تامین می‌کنند.

لاوروف در نشست خبری مشترک با همتای بحرینی خود در منامه گفته بود که «کشورهای غربی با بستن بنادر خود به روی کشتی‌های روس و ایجاد اختلال در زنجیره مالی و راهبردی، مشکلات غیرواقعی فراوانی ایجاد کرده‌اند.»

او همچنین گفت که کشورهای غربی «باید تصمیم بگیرند که کدام برایشان مهم‌تر است: تبلیغات درباره مسئله امنیت غذایی یا برداشتن گام‌های محکم برای حل مشکل.»