روز هشتم حادثه؛ پای دادستان کل کشور به پرونده برج «متروپل» باز شد

روزنامه اطلاعات نوشته است مسئولیت توقف ساخت برج «متروپل» با دادستانی بوده است

در هشتمین روز از ریزش برج ۱۰ طبقه «متروپل» آبادان، آواربرداری همچنان ادامه دارد، تعداد قربانیان به ۳۱ نفر افزایش یافته و اطلاعات تازه‌ای از تخلفات در ساخت این برج منتشر شده و دادستان کل کشور هم حاضر نیست مسئولیت کم‌کاری‌های خود در بروز این حادثه را بپذیرد.

آخرین آمار رسمی جان‌باختگان این حادثه ۳۱ نفر و شمار مصدومان آن ۳۷ نفر اعلام شده و پیش‌بینی‌ها از افزایش شمار قربانیان حکایت دارد.

پیش‌بینی می‌شود کار آوار برداری  تا ۱۰ روز دیگر ادامه پیدا کند، اما مردم آبادان همچنان از بی‌توجهی‌ها و نحوه مدیریت این بحران خشمگین هستند و اعتراض‌های خیابانی آنها ادامه دارد.

نیروهای گارد ویژه نیز با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور با این اعتراض‌ها برخورد می‌کنند و برخی رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی نیز «معاندان نظام» را پشت سر این اعتراض‌ها می‌دانند.

احمد وحیدی، وزیر کشور هم درباره تخلفات در جریان ساخت این برج گفته است این ساختمان ۴۸ هزار متر مربع زیربنا دارد و ابتدا قرار بود در شش طبقه ساخته شود، اما در ۱۰ طبقه ساخته شد.

وحیدی درباره نحوه مدیریت این بحران هم گفت شرایط این برج به خاطر سازه‌های ناامن کنار برج و حضور مردم در محل و  به مراتب پیچیده‌تر از ساختمان پلاسکوست که کار در این زمینه را سخت کرده است.

با وجود این گروه‌های مختلف از چند جبهه کاری با حفر تونل، عملیات آواربرداری را پیش می‌برند و به گفته محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هنوز آمار دقیقی از مدفون شدگان زیر آوار در دسترس نیست.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان هم اعلام کرده است طبق برآورد اولیه، حدود ۳۸ نفر اعلام مفقودی شده‌اند که جنازه ۲۹ نفر {۳۱ نفر آمار به روز شده} از آنها از زیر آوار خارج شده است.

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران هم پیش‌بینی کرده است تا شش روز آینده کار کشف اجساد به پایان برسد و دو ماه هم زمان لازم است تا کار آواربرداری به طول کامل پایان یابد.

محمدی ​​گفته حجم مصالح ساختمانی «وحشتناک» است و در حال حاضر ۳۰۰ امدادیار در محل حاضر هستند که «اگر قسمت دیگر سازه بریزد این‌بار خسارت سنگین‌تری به بار میاد.»

احسان عباسپور، معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان هم خبر از ادامه بازداشت ۱۱ نفر در ارتباط با این حادثه داد و گفت هر زمان که دستگاه قضایی تحقیقات خود را تکمیل کند، مقصران اصلی به مردم معرفی خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برج «متروپل» آبادان نمونه‌ای از هزاران ساختمان ناایمن و خطر آفرین در ایران بود که در یک چشم بر هم زدنی فروریخت و خانواده‌‌های زیادی را عزادار کرد.

پس از وقوع این حادثه همانند بسیاری از حوادث دیگر، دستگاه قضا به عنوان پرچمدار مجازات عاملان آن، وارد میدان شده و دستگیری در رده‌های مختلف مدیریت شهری و پیمانکاران را آغاز کرد.

در این میان دادستانی کل کشور که در قانون از آن به عنوان مدعی‌العموم هم یاد می‌شود، میدان‌داری برخورد قضایی با مسببان را برعهده گرفته و دستورات لازم را هم صادر کرده است؛ فرامینی که اگر تا قبل از وقوع این حادثه با استعلام از آتش‌نشانی آبادان و مجموعه مدیریت شهری صادر می‌شد، امروز تمامی جان‌باختگان در کنار سایر اعضای خانواده‌شان بودند.

روزنامه اطلاعات هم به این میدان‌داری قوه قضائیه واکنش نشان داده و خطاب به دادستانی کل کشور نوشته است اگر شما مسئول رسیدگی به «گزارش آتش‌نشانی درباره ساختمان متروپل نیستید، پس چه کسی مسئولیت دارد؟»

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری هم در این رابطه گفته است دادستان آبادان نمی‌تواند مدعی شود از وجود پروژه «متروپل» اطلاعی نداشته است، چرا که دادستان مسئول حفظ نظم عمومی است.

به گفته مجتهدزاده دادستان جدید آبادان سه سال است مشغول به کار است و «مگر می‌شود مسئولان قضایی تخلفات قبلی را که سابقه داشته ندیده باشند؟»

این وکیل دادگستری به صراحت گفته است مسئول اصلی رسیدگی به این حادثه دستگاه قضائی است که اول از همه باید با عوامل مسئول در همین قوه برخورد کند و «کسی که متهم در این قصه است نمی‌تواند امروز به عنوان مدعی‌العموم حکم صادر کند».