۲۳۰۰ دلار در ماه؛ اجاره خانه یک دیپلمات طالبان در تهران

مفتی محمدعلیم نورانی که به‌تازگی از سوی طالبان به‌ سمت دبیر سوم سفارت افغانستان انتخاب شده‌، با سه همسر و فرزندانش به تهران رفته است

در حال حاضر، سه دیپلمات طالبان در سفارت افغانستان در تهران، فعالیت دارند. یکی از این افراد مفتی محمدعلیم است که درخواست اجاره یک خانه جدید را داده است -  عکس-  @ashershahir توییتر

سفارت افغانستان در تهران، در نامه‌ای از وزارت امور خارجه طالبان خواسته است برای مفتی محمدعلیم نورانی، دبیر سوم سفارت‌، خانه‌ای با مبلغ سالانه ۲۸ هزار و ۷۵۰ دلار اجاره کنند. در نامه‌ای که با امضای عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران، به وزارت امور خارجه طالبان ارسال شده است، از بخش مالی و اداری این وزارت درخواست شده است که جدا از آپارتمان‌های معمول دیپلمات‌ها، خانه‌ای بزرگتر برای دبیر جدید طالبان در تهران اجاره شود.

مفتی محمدعلیم نورانی که به‌تازگی از سوی طالبان به‌ سمت دبیر سوم سفارت افغانستان انتخاب شده‌، با سه همسر و فرزندانش به تهران رفته است. سفارت افغانستان در نامه، شمار اعضای خانواده او را ۱۵ نفر نوشته و گفته است که به دلیل زیاد بودن تعداد اعضای خانواده، آپارتمان‌های ویژه دیپلمات‌ها در منطقه شمیران تهران برای این دیپلمات کافی نیست. سفارت افغانستان مبلغ ۲۳۰۰ دلار برای اجاره ماهانه یک خانه پیشنهاد کرده که معادل بیش از ۲۰۰ هزار افغانی است.

در همین حال، کسانی که تجربه سال‌ها زندگی در ایران را دارند، مبلغ ۲۳۰۰ دلار برای اجاره یک خانه در تهران را تصور نشدنی توصیف می‌کنند. یکی از شهروندان افغان که ۲۰ سال است در یکی از مناطق اعیان‌نشین تهران زندگی می‌کند، به ایندیپندنت فارسی گفت خانه‌ای با اجاره‌ای به مبلغ ۲۳۰۰ دلار در ماه که معادل حدود ۶۰ میلیون تومان است «می‌تواند یک خانه بسیار بزرگ با حیاط و امکانات به شدت تجملی باشد که آن‌هم با این قیمت در تهران خیلی معمول نیست.»

شهروندان افغانستان، واکنش‌های زیادی به این درخواست سفارت افغانستان نشان دادند. زهرا حسینی، یک شهروند افغان که مدت طولانی در ایران زندگی کرده است، در صحبت با ایندیپندنت فارسی، با اشاره به آمار تکان‌دهنده فقر و گرسنگی در افغانستان، گفت: «این وحشتناک است، در شرایطی که سازمان‌های کمک‌رسان به کودکان افغانستان در مدرسه به‌جای کتاب، یک قرص نان می‌دهند و کودکان از بس گرسنه‌اند، با هیجان تمام آن یک قرص نان را بلند می‌کنند و شادی در چشمانشان نقش می‌بندد، یک مفتی طالبان بیش از ۲۰۰ هزار افغانی برای اجاره یک خانه هزینه می‌کند.»

طالبان همواره از حکومتداری عادلانه و شیوه زندگی رهبرانشان به سبک فقیرانه و شبیه خلفای اسلام یاد می‌کنند، اما تجمل‌گرایی فرماندهان و مقام‌های طالبان پس از رسیدن به قدرت، هر روز قصه خانه‌‎های شهروندان افغان شده است.

پیش از این، با افزایش آمار ازدواج‌های دوم و سوم فرماندهان طالبان آن‌هم به صورت مجلل و پرهزینه، ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، فرمان منصور را در مورد منع ازدواج مکرر و جلوگیری از هزینه‌های هنگفت، منتشر کرد.

فرماندهان طالبان که ۲۰ سال در کوه‌ها و غار‌ها مشغول جنگ با نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان بودند، اکنون با رسیدن به قدرت، خانه‌ها، خودروها و دیگر دارایی‌های مقام‌های پیشین افغانستان را تصرف کرده‌اند و از این دارایی‌ها استفاده می‌کنند و شمار زیادی از آنان، به ازدواج مجدد با زنان جوان و باسواد اقدام کرده‌اند.

مفتی محمد علیم، با دو تن دیگر از اعضای طالبان اخیرا با عنوان دیپلمات‌های موردنظر این گروه، به وزارت امور خارجه ایران پیشنهاد شدند. هرچند در آغاز، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تا زمان ایجاد یک حکومت رسمی در افغانستان، هیچ دیپلماتی از این کشور را نمی‌پذیرد، اما یک هفته پس از این گفته‌ها، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از پذیرفتن سه دیپلمات طالبان در سفارت افغانستان در تهران خبر داد و گفت تبادل دیپلمات‌ها ربطی به رسمی بودن یا نبودن دولت ندارد.