کاظم صدیقی: جراحی اقتصادی امتحان الهی است

امام جمعه ملایر ناهنجاری‌های رفتاری در خانواده را نتیجه افزایش قیمت‌ها دانست

امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه این هفته تلاش کرد گرانی‌ها را عادی‌سازی کند- عکس: ایرنا

در حالی که اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران به اعتراض‌های سراسری به گرانی کالاهای اساسی گذشت و خرداد هم با تجمع‌های صنفی و مردمی زیادی در اعتراض به گرانی‌ها آغاز شد، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، این گرانی‌ها را امتحان الهی توصیف کرد.

کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه، در دفاع از جراحی اقتصادی دولت رئیسی و حذف ارز ترجیحی گفت: «این یک امتحان الهی برای مردم و مسئولان و قوه قضاییه و نیروهای مسلح است که ۴۳ سال قربانی دادند و خون شهیدانشان هنوز خشک نشده است. ما برای خون‌ها با دنیا معامله نمی‌کنیم و یک تار موی این‌ها با زندگی اشرافی قابل معاوضه نیست. این امتحان بزرگی است. این قانونی بود که باید دولت قبل اجرا می‌کرد و این دولت نمی‌خواهد قانون‌شکن باشد و توزیع عادلانه جز از این طریق شدنی نیست؛ نحوه توزیع قبلی ارز ترجیحی پولدارها را پولدارتر و کالاهایی وارد کشور کرد که در زندگی آحاد مردم مزه‌مزه نمی‌شد.»

صدیقی علاوه بر حذف ارز ترجیحی، گرانی را هم امتحان الهی دانست و گفت: «امروز گرانی هست و گرانی به تعبیر امام صادق، آزرده شدن روح مردم، افسردگی، مشکلات اجتماعی و مشکلات اخلاقی را موجب می‌شود، اما امتحان است. اگر کسی راهی بلد است، ارائه کند ولی من با شناختی که از آقای رئیسی دارم، با همه وجود در خدمت مردم است. از بین بردن شکاف طبقاتی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از برنامه‌های دولت است و همچنین با این طرح در دلار صرفه‌جویی می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام جمعه موقت تهران که در نماز جمعه این هفته تلاش می‌کرد گرانی‌ها را عادی جلوه دهد، با تمجید از دولت رئیسی، گرانی‌های اخیر را در راستای حمایت از طبقات ضعیف جامعه عنوان کرد و گفت: «این شجاعت و جراتی بود که دولت داشت و جلو آمد؛ اما برای طبقات ضعیف جامعه، هم رهبری آزرده خاطرند و هم دولت در بین مردم است و مشکلات را لمس می‌کند و خود ما در همه سخنرانی‌ها، تامین معیشت و تسهیل زندگی مردم را به مسئولان توصیه می‌کنیم.»

از سوی دیگر، محمدباقر برقراری، امام جمعه ملایر، ایجاد بحران‌های اعتقادی، اخلاقی و ناهنجاری‌های رفتاری در خانواده را نتیجه افزایش قیمت‌ها دانست واقدام‌های بیشتر و تشدید نظارت مسئولان و مدیران اجرایی در این زمینه را خواستار شد. امام جمعه ملایر با تاکید بر اینکه هدفمند سازی یارانه‌ها نباید بهانه‌ای برای گرانی سرسام‌آور قیمت‌ها شود، گفت: «افزایش افسارگسیخته هر روز و هر هفته قیمت‌ها، سبب می‌شود که مدیریت درآمد ناچیز از دست مدیر خانواده خارج شود و آبروی او به خطر بیفتد.»