دامنه دستورالعمل‌های حکومتی به تعیین قد مانتو زنان رسید

شورای فرهنگ عمومی: فروش و استفاده از مانتوهایی که قدشان تا بالای زانو باشد، ممنوع است.

فشار بر پوشش و حجاب زنان از سوی نهادهای حکومتی رو به افزایش است _ عکس از توییتر فارسی

شورای فرهنگ عمومی کشور، در تازه‌ترین اقدام برای اعمال محدویت‌های بیشتر برای زنان، اعلام کرد از این پس فروش یا استفاده از مانتوهایی که قد آنها تا بالای زانو است و یا جلو باز هستند، ممنوع است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از دستورالعمل‌های جدید برای پوشاک زنان که از مرحله طراحی تا تولید، توزیع و قرار گرفتن این پوشاک در فروشگاه‌ها را شامل می‌شود، رونمایی کرد. در شرایطی که تمامی ساختارهای اقتصادی و اجتماعی ایران به دلیل مشکلات بنیادی در معرض فروپاشی قرار گرفته، تعیین اندازه قد مانتو زنان محور دغدغه‌های مسئولان جمهوری اسلامی قرار دارد. شورای فرهنگ عمومی نیز برای رفع این دغدغه اعلام کرد از این پس فروش یا استفاده از مانتوهایی که قد آنها تا بالای زانو باشد، ممنوع است.

این مسئله صرفا به طرح‌های نظارتی و ساماندهی محدود نبوده و به طور رسمی برای آن دستورالعملی نیز تعیین شده که تمامی فرآیند واردات پوشاک زنانه تا تولید و فروش آن را در برمی‌گیرد. برای رفع بیشتر دغدغه مسئولان، دستورالعمل صادر شده به قد و اندازه مانتو محدود نمانده است.

ایرنا به نقل از مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی نوشته که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک زنانه اجازه عرضه مانتوهای جلوباز را نداشته و جلوی مانتوهای عرضه شده یا باید دکمه داشته باشد و یا جلوی آنها روی هم بیاید.

در سال‌های اخیر باوجود تشدید معضلات و چالش‌های اقتصادی و معیشتی جامعه، امامان جمعه در شهرهای مختلف همواره به پوشش زنان تاخته و خواستار برخورد با زنانی که آنها را بدحجاب می‌نامند، شدند. تعدادی از آنها حتی از طریق تریبون‌های نماز جمعه فرمان آتش‌ به اختیار بودن در برابر زنان را نیز صادر کردند. امام جمعه اصفهان و استان مرکزی به صراحت اعلام کرده بودند باید فضای جامعه را برای زنانی که هنجارشکنی می‌کنند ناامن کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی نیز در اغلب سخنرانی‌هایش در مشهد با انتقاداتی تند و توهین‌آمیز، زنان را مورد حمله قرار داده و خواستار برخورد با وضعیت حجاب و پوشش زنان می‌شود. او بارها در انتقادهایش از پوشش زنان، از واژه‌های توهین‌آمیزی همچون دختران عوضی، استفاده کرده بود.

به تازگی فشار بر ظاهر و پوشش زنان و دختران در محیط‌های اداری و دانشگاهی نیز افزایش یافته و طرح‌های جدیدی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر طرحی تحت عنوان کنترل بدحجابی در ادارات دولتی ابلاغ و وارد فاز اجرایی شد. برای این طرح که با حمایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر دنبال شده، دو قرارگاه با هدف ورود به فاز عملیاتی آن نیز شکل گرفته است. هدف این طرح که گفته می‌شود به ۱۲۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی ابلاغ شده، اصلاح وضعیت پوشش کارمندان است که قرار است به صورت نظارت محسوس و نامحسوس اجرا شود.

خبرگزاری فارس که نزدیک به نهادهای امنیتی است، اوایل سال جاری در مطلبی با تاکید بر لزوم نظارت بر حجاب کارکنان ادارات دولتی نوشت: «دختران باحجاب پشت در گزینش ادارات مانده‌اند و دختران بدحجاب به سادگی در دستگاه‌های دولتی استخدام می‌شوند.»

افزایش فشار بر پوشش زنان در محیط‌های دانشگاهی نیز به تازگی و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت حضوری، خبرساز شده بود. بسیاری از دانشجویان دختر اعلام می‌کردند حراست دانشگاه‌ها از ورود آنها با همان پوشش‌های قبل، به محیط دانشگاه ممانعت کرده‌اند.

همزمان با افزایش فشار بر پوشش زنان در محیط‌های مختلف و حالا تعیین اندازه و شکل ظاهر پوشش زنان از سوی شورای فرهنگ عمومی، برخورد پلیس و گشت‌های ارشاد با زنان نیز افزایش یافته است. مدتی قبل جانشین فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که با بدحجابان در همان صحنه ارتکاب عمل برخورد می‌شود. این گفته به منزله صدور رسمی فرمان برخورد بیشتر و اعمال خشونت با زنان در خیابان تحت عنوان بدحجابی بود.

باوجود تمام سیاست‌های تقابلی و تشدید برخورد با زنان برای پوشش آنها، متولیان حکومتی به نوعی شکست سیاست‌های خود در سال‌های گذشته را با اذعان به اینکه «وضعیت پوشش زنان بدتر شده»، تایید می‌کنند.

آنچه در جامعه ایران جریان دارد نیز نشان می‌دهد زنان باوجود فشارهای روزافزون، حاضر به تغییر ظاهر و پوشش خود در مقابل این فشارها نیستند. در روزهای اخیر تصویری از دخترانی در نمایشگاه کتاب تهران بدون داشتن روسری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این تصویر که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، نمایی از بی‌نتیجه ماندن تمام هزینه‌ها و فشارهای حکومتی به زنان برای تحمیل حجاب و پوشش اجباری است.