در ۱۰ روز حدود پنج هزار نوزاد در خیابان رها شدند

پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی: «وسایل پیشگیری از بارداری از دسترس ۴۰ میلیون نفر خارج شده است»

روزانه بین دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ جنین و نوزاد سقط یا پس از تولد در خیابان رها می‌شوند‌ـ عکس از فرارو

محمدرضا محبوب‌فر، پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، گفت  فقط در ۱۰ روز اخیر حدود پنج هزار نوزاد در سراسر کشور رها شده‌اند.

او با استناد به آماری که مراکز درمانی و مددکاران اجتماعی در اختیارش گذاشته‌اند، خبر داد که روزانه بین دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ جنین و نوزاد سقط یا پس از تولد در خیابان رها می‌شوند.

خبرگزاری تسنیم نیز روز پنجشنبه پنج خرداد، در گزارشی، با استناد به آمار وزارت بهداشت نوشت که روزانه هزار مورد سقط جنین در ایران انجام می‌شود. این رسانه حکومتی بدون اشاره به مخاطراتی که سقط‌های زیرزمینی برای زنان به همراه دارد، مدعی شد که این کار «قتل بچه‌های شیعه توسط پدران و مادرانشان است».

محبوب‌فر، که عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت است، افزایش آمار سقط‌ جنین و رها کردن نوزادان در خیابان را از تبعات طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» خواند و افزود: «وسایل پیشگیری از بارداری از دسترس ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران خارج شده است.»

مطابق با ماده ۵۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، توزیع یارانه‌ای وسایل و تجهیزات پیشگیری از بارداری ممنوع است و شهروندان در صورت تمایل باید آن‌ها را با قیمت آزاد تهیه کنند. حال‌ آنکه به قول محمدرضا محبوب‌فر، ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران «بد مسکن» و «حاشیه‌نشین‌»‌اند و این افراد به‌دلیل بحران‌های شدید اقتصادی، امکان خرید وسایل پیشگیری از بارداری را به قیمت آزاد ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا محبوب‌فر «مهم‌ترین دستاورد» طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را افزایش آمار سقط‌ جنین خواند و ادامه داد: «طرح جوانی جمعیت منجر به تسهیل ازدواج جوانان و ارتقا کیفیت زندگی مردم نشده است، زیرا مسئولان برای تسهیل ازدواج و فرزندآوری باید رفاه را برای مردم ایجاد کنند. در حال حاضر، هیچ‌گونه مشوق واقعی برای فرزندآوری وجود ندارد و افرادی که به امید این مشوق‌ها اقدام به فرزندآوری کنند در هزینه‌های تولد و پرورش فرزند خود می‌مانند و در نهایت، اقدام به سقط‌ جنین می‌کنند.»

او با ابراز نگرانی از سقط‌های زیرزمینی و پنهانی و خطرهایی که به همراه دارد، افزود: «بنا بر اعلام وزارت بهداشت روزانه هزار جنین در کشور به‌صورت قانونی یا غیرقانونی سقط شده و می‌میرند، که به این آمار رسمی باید آمار غیررسمی و ثبت نشده سقط‌ جنین و نیز نوزادان متولد و رها‌شده را نیز اضافه کرد.»

در روزهای اخیر، پیدا شدن یک نوزاد در سطل زباله‌ای در خیابان نازی‌آباد تهران واکنش‌های زیادی در پی داشت و بسیاری از ناظران تاکید کردند که این‌گونه اتفاق‌ها نتیجه تصویب قوانینی همچون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، جمعیت ایران را به هر قیمتی افزایش دهد. برای رسیدن به این مقصود نیز مشوق‌های فرزندآوری به خانواده‌هایی که زادآوری می‌کنند پرداخت می‌شود. اما ناظران می‌گویند این مشوق‌ها در برابر نرخ تورم فعلی و گرانی‌های فزاینده ناچیز است و دردی را از خانواده‌ها درمان نمی‌کند.

محمدرضا محبوب‌فر نیز در ‌گفت‌وگو با پایگاه خبری رویداد ۲۴ روی دیگری از این موضوع را افشا کرد و گفت پس از تصویب قانون جوانی جمعیت، ازدواج‌های صوری برای دریافت وام ازدواج و طلاق بعد از آن افزایش یافته است.

این جامعه‌شناس تاکید کرد قانون جوانی جمعیت در حال حاضر به بحرانی مضاعف تبدیل شده است و ما تکثیر آسیب‌های اجتماعی را شاهدیم. افزایش سقط‌ جنین و نوزادان سرراهی دستاورد این طرح است. در این شرایط، گرانی لوازم پیشگیری از بارداری، سقط‌ جنین و انواع بیماری‌های مقاربتی افزایش می‌یابد.