یک تروریست تاجیکستانی، پنج شهرستان افغانستان را در بدخشان کنترل می‌کند

فرمانده گروه انصارالله، متحد نزدیک قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان است

اعضای جماعت انصارالله در بدخشان و بخش‌هایی از شمال افغانستان حضور دارند-معزالدین احمدی/فیسبوک

مهدی ارسلان، یک تروریست تاجیکستانی و فرمانده گروه جماعت انصارالله، متحد طالبان و القاعده، کنترل شهرستان‌های نسی، مایمی، کوف‌آب، خواهان و شکی استان بدخشان را که در امتداد مرز با تاجیکستان قرار دارند به عهده دارد.

مجله لانگ وار ژورنال که فعالیت جریان‌های تروریستی و بنیادگرا را دنبال می‌کند، روز چهارشنبه ۴ خرداد (۲۵ مه)، در گزارشی نوشت با اینکه طالبان مدعی قطع روابط با تروریست‌های خارجی‌اند، اما تروریست‌های گروه انصارالله که شهروندان تاجیکستان‌اند، در شمال افغانستان فعال‌اند و در سمت‌های فرماندهی در صفوف طالبان کار می‌کنند.

در گزارش این مجله آمده است که گروه‌های تروریستی متعددی از جمله القاعده، تحریک طالبان پاکستان، لشکر طیبه، حرکت المجاهدین، حزب مجاهدین، جیش محمد، حزب اسلامی ترکستان شرقی، کتیبات امام‌البخاری و چند گروه تروریستی دیگر در افغانستان فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها به طالبان کمک کردند تا امارتشان را در این کشور برپا کنند و اکنون طالبان از متحدانشان حمایت می‌کنند.

مهدی ارسلان که از او به‌عنوان محمد شریف‌اُف نیز یاد می‌شود، در دره رشت، در شرق تاجیکستان به دنیا آمد و از سال ۲۰۱۴، به گروه انصارالله پیوست. از او به‌عنوان فرمانده‌ای «خطرناک و بی‌رحم» در این گروه تروریستی نام برده می‌شود. پدر و برادر بزرگ مهدی ارسلان را پیش از این نیروهای امنیتی تاجیکستان در جریان فعالیت‌های تروریستی کشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی ارسلان از افراد نزدیک و مورد اعتماد قاری فصیح‌الدین فطرت، فرمانده ستاد ارتش طالبان و استاندار خودخوانده پیشین طالبان در بدخشان است. قاری فصیح‌الدین فطرت تا پیش از فروپاشی دولت افغانستان، فرماندهی نیروهای طالبان را در بدخشان به عهده داشت و از قدرت و نفوذ وسیعی میان جنگجویان این گروه در شمال شرق افغانستان برخوردار است. همزمان با فروپاشی دولت افغانستان و تسلط طالبان بر آن کشور، قاری فصیح‌الدین فطرت، مسئولیت پنج شهرستان بدخشان را به مهدی ارسلان، تروریست تاجیکستانی که از سال ۲۰۱۴ در کنار او می‌جنگید، واگذار کرد.

مهدی ارسلان، با نیروهای تحت کنترل خود در آبان ۱۳۹۹، به مرکز شهرستان مایمی که در کنترل دولت پیشین افغانستان بود حمله کردند و ۲۵ نیروی امنیتی و شماری از غیرنظامیان را کشتند؛ این نخستین حمله تروریست‌های تاجیکستانی به یک مرکز نظامیان افغان بود. از این حمله، ویدیوها و عکس‌هایی نیز منتشر شدند.

پیش از آن نیز تروریست‌های تاجیکستانی و دیگر گروه‌های خارجی همراه با طالبان علیه نیروهای امنیتی افغان جنگیده بودند، اما طالبان همواره تبانی و همکاری با تروریست‌های خارجی را رد می‌کردند.

گروه انصارالله، در سال ۲۰۰۶، به‌عنوان شاخه تحریک اسلامی ازبکستان، با تمرکز بر تاجیکستان ایجاد شد و در سال ۲۰۱۰، با بمب‌گذاری انتحاری در خجند تاجیکستان به شهرت رسید. دولت تاجیکستان، در سال‌های گذشته، ده‌ها نفر را به اتهام عضویت، تبلیغ و همکاری با این سازمان تروریستی بازداشت کرده است. اعضای گروه انصارالله، در جبهه گروه داعش در سوریه و عراق نیز دیده شدند.

در اکتبر سال گذشته و پس از انتقاد امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، از انحصاری بودن کابینه طالبان، رهبران طالبان به این سخنان واکنش نشان دادند. در ادامه این واکنش‌ها، طالبان از تشکیل گردان انتحاری منصوری در بدخشان که هم‌مرز با تاجیکستان است خبر دادند. در همان زمان، منابع محلی در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که جنگجویان گروه انصارالله، در شهرستان‌های بدخشان مستقر شدند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، دولت تاجیکستان بارها از امنیت نداشتن مرزهایش ابراز نگرانی کرد و از سازمان پیمان امنیت جمعی خواسته است تا در برابر تهدیدهای احتمالی آمادگی داشته باشد. در آخرین مورد، امامعلی رحمان در نشست سران کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در مسکو که ۲۷ اردیبهشت برگزار شد، در مورد تهدیدهای احتمالی در مرزهای شرقی تاجیکستان که هم‌مرز با افغانستان است، هشدار داد و گفت سازمان پیمان امنیت جمعی باید در مقابل این تهدیدها آمادگی داشته باشد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در این نشست گفت در پاییز سال جاری میلادی، قرار است رزمایش بزرگ نظامی را سازمان پیمان امنیت جمعی، در تاجیکستان و چند کشور دیگر آسیای میانه اجرا کند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح شدند که گروه دولت اسلامی موسوم به داعش خراسان، در هفتم ماه مه، ۱۰ موشک نوع کاتیوشا را از روستای قفلاطون در شهرستان خواجه غار استان تخار، به سمت خاک تاجیکستان شلیک کرد. دولت تاجیکستان شلیک موشک‌ها به سمت خاک خود را تایید کرد، اما از تلفات و خسارات به‌جامانده از آن صحبتی نکرد.