نیویورک‌تایمز: اسرائیل به آمریکا اطلاع داد صیاد خدایی را کشته است

نیویورک‌تایمز: هدف اسرائیل از کشتن صیاد خدایی، هشدار به حکومت ایران برای متوقف کردن عملیات واحد مخفی ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران است

به نوشته نیویورک‌تایمز، صیاد خدایی در چند عملیات‌ خارجی سپاه از جمله در کلمبیا، کنیا، اتیوپی، امارات متحده عربی و قبرس مشارکت داشت - AFP

روزنامه نیویورک‌تایمز بامداد پنج‌شنبه پنجم خرداد در گزارشی به نقل از یک مقام اطلاعاتی اسرائیل نوشت: تل‌آویو در پس پرده کشتن حسن صیاد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مرکز تهران است. به‌نوشته نیویورک‌تایمز، اسرائیل این موضوع را به مقام‌های آمریکایی اطلاع داده است.

عصر روز یکشنبه، رسانه‌های داخلی ایران از کشته‌شدن فردی به نام حسن صیاد خدایی (خدایاری)، با شلیک پنج گلوله در مقابل منزلش در یکی از کوچه‌های خیابان «مجاهدین اسلام»، در نزدیکی میدان بهارستان تهران، خبر دادند.

ساعتی بعد، روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای، ضمن تاييد خبر کشته شدن صیاد خدایی، این اقدام را «جنایت‌کارانه تروریستی ضدانقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی» توصیف کرد. برخی دیگر از رسانه‌ها و مقامات جمهوری اسلامی هم این «ترور» را به اسراییل نسبت دادند.

حالا گزارش‌های مختلفی از مسئولیت‌ها و نقش صیاد خدایی در سپاه پاسداران منتشر شده است. 

روزنامه نیویورک‌تایمز در بخشی از گزارش روز پنج‌شنبه‌اش، به نقل از یک منبع اطلاعاتی اسرائیل، بدون ذکر نام، نوشت صیاد خدایی از مسئولان اصلی یک واحد مخفی نیروی قدس سپاه پاسدارن بود که وظیفه‌اش ربودن و کشتن شهروندان اسرائیلی و سایر اتباع خارجی در نقاط مختلف جهان است.

نیویورک‌تایمز، به نقل از این مقام اطلاعاتی اسرائیلی، نوشت هدف اسرائیل از انجام ترور صیاد خدایی در مرکز تهران، هشدار به حکومت ایران برای متوقف کردن عملیات واحد مخفی ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام اطلاعاتی اسرائیلی، صیاد خدایی را مسئول عملیات‌های واحد ۸۴۰ سپاه پاسداران در خاورمیانه و کشورهای همسایه ایران معرفی کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، صیاد خدایی طی دو سال گذشته، در چندین عملیات‌ برون‌مرزی سپاه پاسداران، در چند کشور مختلف، از جمله در کلمبیا، کنیا، اتیوپی، امارات متحده عربی و قبرس مشارکت داشته است. هدف از این عملیات‌ها، انجام حمله‌های تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی، اروپایی و غیرنظامیان و مقام‌های دولتی آمریکایی عنوان شده است.

با این حال، روزنامه نیویورک‌تایمز در بخش دیگری گزارش روز پنج‌شنبه‌اش، به نقل از دو مقام سپاه پاسداران، روایت دیگری از مسئولیت‌های صیاد خدایی به دست داد.

دو منبع نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با حفظ نام، به روزنامه نیویورک‌تایمز گفتند صیاد خدایی یک کارشناس لجستیکی بود که نقش برجسته‌ای در انتقال پهپاد‌های نظامی و فناوری‌های موشکی به حزب‌الله لبنان و نیروهای وابسته به حکومت ایران در سوریه داشت.

به گفته این دو منبع، صیاد خدایی همچنین مشاور نظامی شبه‌نظامی‌های بود که حکومت ایران برای آنها در سوریه دوره‌های آموزشی برگزار کرده است.

نیویورک تایمز در بخش آخر گزارش روز پنج‌شنبه‌اش می‌نویسد هرچند اسرائیل سابقه کشتن «دانشمندان هسته‌ای» در داخل ایران را با تیراندازی افراد مسلح موتورسوار را دارد؛ اما به نظر می‌رسد ترور روز یک‌شنبه در تهران با اقدام‌های چند سال گذشته اسرائیل در ایران، که عمدتا متوجه زیرساخت‌های برنامه اتمی ایران بود، متفاوت است. 

اسراییل هیچگاه مسولیت این اقدامات را نپذیرفته است و به طور رسمی اعلام نکرده است که در این اقدامات دست داشته است.

به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل در سال ۲۰۲۰ محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و چهره کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای نظامی جمهوری اسلامی را با استفاده از یک دستگاه کنترل از راه دور مجهز به فناوری «هوش مصنوعی» و ربات‌های نظامی کشتند.

نه مقام‌های حکومت ایران و نه اسرائیل هنوز هیچ واکنشی به گزارش روز پنج‌شنبه روزنامه نیویورک‌تایمز نداشته‌اند. سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اسرائيل نیز از اظهار نظر درباره در این زمینه خودداری کرد.