درگیری سربازان حکومتی پاکستان و حامیان عمران خان در اسلام‌آباد

دولت پاکستان روز سه‌شنبه راهپیمایی حامیان عمران خان را در اسلام‌آباد ممنوع اعلام کرده بود

هواداران عمران خان سعی می‌کنند موانع را از جاده‌ها برداشته و به سوی اسلام‌آباد بروند- Abdul MAJEED / AFP

عصر چهارشنبه در پاکستان نیروهای امنیتی پاکستان و هواداران عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان در اسلام‌‌آباد درگیر شدند. براساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی راه‌ها و جاده‌های ارتباطی به اسلام‌آباد را مسدود کردند و مانع ورود هواداران حزب عمران خان به اسلام‌آباد شدند. آنها قصد داشتند راهپیمایی بزرگی با هدف درخواست برای برکناری دولت و برگزاری انتخابات فوری، در اسلام‌آباد برگزار کنند.

گفته می‌شود که در چند نقطه از پنجاب، بزرگترین استان پاکستان، هنگامی که حامیان تحریک انصاف متعلق به خان، سعی کردند موانع موجود در جاده‌ را کنار زده و به سوی اسلام بروند، پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور مانع آنان شد.

تصاویر رسانه‌های محلی نشان می‌داد که حامیان تحریک انصاف تلاش می‌کنند سیم‌ خاردارها و موانع بزرگی که در جاده تعبیه شده را از میان بردارند. مقام‌های حکومتی همچنین نیروهای مضاعف پلیس و گروه‌های شبه‌نظامی را برای توقف کاروان عازم جاده‌ها کردند که با تراکتورهای پارک شده‌ در در دو سوی راه‌های منتهی به اسلام‌آباد در چندین منطقه با کاروان مقابله کنند.

ساعاتی پیش، عمران خان، رییس تحریک انصاف پاکستان و نخست‌وزیر سابق، در توییتی نوشت: «وارد پنجاب شده‌ایم و انشالله به سوی اسلام‌آباد حرکت خواهیم کرد. سرکوب و اقدامات فاشیستی حکومت نمی‌تواند حرکت ما را مختل کند.»

خان در این توییت ویدئوی کوتاهی را نیز منتشر کرد که کاروان طویل متشکل از افراد با پای پیاده و همچنین سوار بر اتومبیل‌های کوچک و بزرگ را نشان می‌دهد. برخی گزارش‌ها آنها را طرفداران خان توصیف کرده‌اند که به اسلام‌آباد می‌روند.

حامیان خشمگین خان با پرتاب سنگ و همچنین پوکه‌های گاز اشک‌آور به سوی پلیس با آنان مقابله کردند و در اثر درگیری شماری از آنان بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت پاکستان روز سه‌شنبه راهپیمایی حامیان عمران خان در اسلام‌آباد را ممنوع اعلام کرده بود. پیش از این تصمیم دولت، یک مامور پلیس به دست یک عضو تحریک انصاف پاکستان و در جریان حمله پلیس به خانه‌های اعضای حزب، کشته شده بود.

حزب تحریک انصاف پاکستان ادعا می‌کند که بیش از هزار نفر از اعضای آن در یورش شبانه نیروهای دولتی در استان پنجاب در شمال شرق کشور و در تلاش برای ممانعت از راهپیمایی بازداشت شده‌اند.

عمران خان راهپیمایی حامیان و هواداران خود را از استان خیبر پختونخوا در شمال غرب، جایی که تحت حاکمیت حزب اوست، آغاز کرد. این رهبر سابق از حامیان خود، به‌ویژه جوانان خواسته بود تا «به هر قیمتی» موانع را برداشته و خود را به پایتخت برسانند.

این رهبر ۶۹ ساله در توییتی نوشته بود: «همه را ترغیب می‌کنم که پرچم پاکستان را حمل کنند. این لحظه تعیین کننده برای آزادی حقیقی پاکستان است.»

خان قبلا رهبران و هزاران نفر از حامیانش را در پیشاور، مرکز استان خیبر پختونخوا گردهم آورده بود. 

وزیر کشور پاکستان، رانا ثناءالله، گفت که اگر راهپیمایی برگزار شود، خان بازداشت خواهد شد.

گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت هواداران حزب تحریک انصاف در اسلام‌آباد و همچنین وقوع درگیری میان هواداران خان با پلیس در شهرهای پنجاب، مخابره شده است.

مقام‌ها می‌گویند اگر خان توافق کند که راهپیمایی حامیانش صلح‌آمیز باشد، حکومت منع برگزاری آن را لغو می‌کند.

خان ماه گذشته و پس از رای عدم اعتماد پارلمان از سمت نخست‌وزیری برکنار شد.

عمران خان خواستار انحلال مجلس و برگزاری انتخابات جدید شده است. دولت خواست‌های خان را رد کرده است.

بخشی از سقوط محبوبیت عمران خان، شکست او در نجات وضعیت اقتصادی کشور، از جمله در بهبود ذخایر ارزی، وضعیت وام‌های خارجی و همچنین مهار تورم بوده است.

بیشتر از جهان