پوزش «ان‌بی‌ای» بابت دفاع از معترضان هنگ‌كنگی

دل‌خوری مقامات بسكتبال چين و توقف پخش مسابقات تیم بسکتبال «هيوستون راكتز»

 یوآ مینگ بازیکن چینی شاغل در لیگ بسکتبال آمریکا. سپتامبر ۲۰۱۸Anthony WALLACE / AFP

بعد از آن كه مديرعامل يكی از تيم‌های ليگ بسكتبال آمريكا(ان‌بی‌ای) در توييتر از جنبش هوادار مردم‌سالاری در هنگ‌كنگ حمايت كرد سازمان ان‌بیای مجبور به عذرخواهی شد.

«داريل موری» مدير تيم «هوستون راكتز» در توييتر عكس چتر را كه نماد جنبش اعتراضي هنگ‌كنگ است به همراه شعار «برای آزادی مبارزه كنيد. برای هنگ‌كنگ ايستادگی كنيد» منتشر كرد و سپس آن را حذف كرد.

اما واكنش چين سريع و گسترده بود. تلويزيون دولتی چين و شبكه‌ تلويزيونی «تنسنت» كه دو پخش‌كننده‌ی اصلی مسابقات ان‌بیای در چين هستند خبر دادند كه ديگر هيچ كدام از بازیهای راكتز را پخش نخواهند كرد.

بانك توسعه‌ «پودونگ» شانگهای پشتيبان مالی و تامين‌كننده‌ پوشاك ورزشی اين باشگاه و شركت كالاهای ورزش «لینينگ» هم اعلام كردند كه مانند فدراسيون بسكتبال چين همكاری با اين باشگاه را قطع خواهند كرد.

دورنمای خسارت تجاری سبب شد تا ان‌بیای و آقای موری در انظار عموم معذرت‌خواهی كنند( فقط قرارداد پنج ساله‌ «تنسنت» با ان‌بیای به ارزش ۱/۵ ميليارد دلار است).

تيم راكتز برای بازی به توكيو رفته است و آقای موری در اوايل روز دوشنبه در همان جا گفت در موضع‌اش بازنگری كرده است زيرا «بعد از آن پيام فرصت زيادی داشته است تا ساير ديدگاه‌ها را بشنود و مورد توجه قرار دهد».

موری در رشته پيام‌های جديدی كه در توييتر منتشر كرد گفت مطالبی كه منتشر میكند موضع تيم يا ليگ نيست. «گمان نمیكردم كه پيام من در توييتر باعث آزردگی هواداران راكتز و دوستانم در چين شود. من فقط نظر خودم را بر اساس تفسير خودم در مورد رويدادی پيچيده بيان كردم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ان‌بیای هم در بيانيه‌ای به زبان انگليسی اعلام كرد از اين كه ديدگاه‌های آقای موری سبب شد «بسياری در چين به شدت آزرده شوند متاسف است».

اما ان‌بیای در صفحات اصلیاش در رسانه‌های اجتماعی كه به زبان چينی هستند بيش‌تر مايه گذاشت و اعلام كرد از پيام «نامناسب» آقای موری راجع به هنگ‌كنگ كه در توييتر منتشر شد و «به احساسات هواداران چينی لطمه زيادی زد به شدت ناراحت هستند».

عبارت «لطمه زدن به احساسات» را مقامات چينی به طور عموم  وقتی كه شركت يا حزبی خارجی به نظر آن‌ها دچار خبط مي‌شود برای بيان دلخوری مردم به كار میبرند.

در واقع ان‌بیای تازه‌ترين مصداق يك نام تجاری جهانی است كه مجبور شده است در برابر موضع سياسی پكن كوتاه بيايد تا مبادا بازار مصرف چين را كه رونق فزاينده‌ای دارد از دست بدهد.

در ماه اوت هم شركت «ورساچه» مجبور شده بود بابت فروختن پيراهنی كه در نقش و نگار آن هنگ‌كنگ و ماكائو بخشی از چين نبودند معذرت‌خواهی كند. اين شركت مجبور شد بيانيه‌ای صادركند و بگويد «به طور قطع به حاكميت ملی و منطقه‌ای چين احترام میگذارد» و تمامی آن پيراهن‌های خلاف قانون را طی اقدامی نمادين از بين بردند( بهای هر پيراهن حدود ۳۵۰ پوند بود).

پارسال هم شركت دولچه و گابانا بابت فيلمی تبليغاتی كه در آن مدلی داشت با چوبك غذاخوری چينی اسپاگتی میخورد با انتقاد مواجه شد و طبق اخبار منتشره از آن هنگام به بعد در جذب خرده‌فروشان شبكه‌ای چين برای فروش پوشاك خود به زحمت افتاده است.

اين در حالی است كه عقب‌نشينی ان‌بیای و «هوستون راكتز» كاربران را در فضای مجازی ناراحت و خشم‌گين كرده است.

«تد كروز» نامزد سابق جمهوریخواهان در انتخابات رياست‌جمهوری در صفحه‌ خود در توييتر نوشت: «به‌عنوان كسي كه در تمام عمر هوادار هوستون راكتز بوده‌ام انتقاد داريل موری به برخورد سركوب‌گرانه‌ حزب كمونيست چين با معترضان هنگ‌كنگی برای من مايه‌ افتخار بود. اكنون ان‌بیای كه دنبال دلارهای گنده است عقب‌نشينی شرم‌آوری كرده است».

به هرحال اين جنجال در زمان نامساعدی برای ليگ ان‌بیای رخ داده است كه تيم «ال‌ای ليكرز» با« لبرون جيمز» و «بروكلين نتز» بايد اين هفته در شانگهای و شن‍ژن بازی انجام بدهند.

«توئه تسای» مالك باشگاه «نتز» كه يكی مؤسسان علیبابا غول تجارت الكترونيكی چين است نامه‌ای سرگشاده در فيس‌بوك منتشر كرد و نوشت: «زمان زيادی بايد بگذرد تا لطمه‌ای كه اين حادثه به بار آورد برطرف شود».

بازيكنان راكتز كه در ژاپن به سر میبرند میگويند اين جنجال بر عملكرد تيم‌شان اثری نخواهد گذاشت و «تيلمان فرتيتا» مالك تيم هم گفت سفرشان به ژاپن «فقط برای تبليغ بين‌المللی ان‌بیای است».

«جيمز هاردن» ستاره‌ تيم «راكتز» هم در حاشيه‌ تمرين اين تيم به همراه هم‌تيمیاش «راسل وستبروك» گفت: « معذرت میخواهيم. میدانيد كه عاشق چين و بازی كردن در آن جا هستيم. ما هر دو سالی يك يا دو بار به چين میرويم. چينیها بيش‌ترين محبت را نثار ما میكنند. قدردان چنين هوادارانی هستيم. همه چيزشان را دوست داريم و قدردان حمايتی هستيم كه از يكايك ما و كل تيم میكنند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان