مخالفت با سپردن توله‌یوز ایران به پزشک اندونزیایی: خودمان می‌توانیم!

سازمان نظام دامپزشکی مدعی شد که «ظرفیت حرفه دامپزشکی در ایران از بسیاری از کشورهای منطقه کارآمدتر است»

دلیل تلف شدن توله دوم «ایران» فقدان شیر مناسب برای تغذیه یوز آسیایی در ایران بود - عصر ایران 

در حالی که دو توله‌یوز از سه‌قلوهای «ایران» در مدت نگهداری زیر نظر کارشناسان ایرانی تلف شدند، رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان محیط زیست، با دعوت از دامپزشک اندونزیایی برای مراقبت از توله یوزپلنگ «ایران» مخالفت کرد.

در نامه محمدرضا صفری، رئیس سازمان نظام دامپزشکی ایران، به علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، درباره مخالفت با دامپزشک اندونزیایی آمده است که «توانمندی و ظرفیت حرفه دامپزشکی در ایران از بسیاری از کشورهای منطقه کارامدتر و در حد سرآمد است».

در ادامه این نامه، درخواست شد تا در صورت اصرار بر حضور کارشناس خارجی، مدارک او برای بررسی صلاحیت ارائه شود؛ «در غیر این‌صورت ارائه خدمات حرفه‌ای دامپزشکی ایشان در امر مشاوره و درمان و مراقبت دامپزشکی در جمهوری اسلامی ایران مغایر قوانین و مقررات است.»

سازمان نظام دامپزشکی همچنین اعلام کرد که بررسی مراقبت‌های دامپزشکی از یوز ایرانی را آغاز کرده است و «گزارش قصور یا تقصیر احتمالی کادر دامپزشکی و عوامل مدیریتی را به شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی و دیگر مراجع ذی‌ربط ارائه خواهد کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تولد فرزندان ماده‌یوزپلنگی به نام «ایران» در مرکز توران در روز یازدهم اردیبهشت، در دل دوستداران محیط زیست امیدهای زیادی به وجود آورد، اما عملکرد کارشناسان مراقبت‌کننده از توله یوزها از همان ابتدا نگرانی‌های زیادی به همراه داشت. در حالی که در روزهای اول، اعلام شد که توله‌یوزها ماده‌اند و امکان تکثیر و زادآوری یوزپلنگ ایرانی در آینده بیشتر می‌شود، در گفت‌وگوهای بعدی اعلام شد که جنسیت آن‌ها نر است. سپس انتشار تصاویری از محل زندگی نامناسب یوزها و اعلام خبر مرگ دو توله‌یوز و احتمال ناباروری «ایران» باعث شد که سازمان محیط زیست بپذیرد لازم است برای نگهداری از تنها یوزی که از این سزارین باقی مانده است، اقدام‌های جدی‌تری انجام دهد. 

پس از اعلام اینکه توله‌یوز سوم نیز ممکن است تلف شود و با بالا گرفتن انتقادها، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه‌ای، گفت که یک دامپزشک اندونزیایی قرار است به ایران بیاید و از توله یوزهای «ایران» مراقبت کند. 

با این حال حسن اکبری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن پذیرفتن «بخشی از خطاها» گفت: «زمانی که تجربه کسب شود، این خطاها کم می‌شوند.» او با ادعای فقدان شیر مناسب برای تغذیه یوز آسیایی در ایران، این مسئله را دلیل تلف شدن توله دوم «ایران» دانست و اعلام کرد: «توله سوم هم از موضوع شیر آسیب‌ دیده است و امیدواریم زنده بماند.»

در حالی که معاون سازمان محیط زیست ایران تحریم‌ها را عامل مشکلات جدی توله‌‌یوزهای ایران معرفی می‌کند، به گفته تعداد زیادی کارشناسان مستقل حیات وحش، مراقبت بد، نبود دانش لازم، بی‌تجربگی و شرایط نگهداری غیراستاندارد از عوامل اصلی از دست رفتن توله‌یوزهای «ایران»‌اند.

علیرضا شهرداری، کارشناس و امدادگر حیات وحش که چند روزی به شکل داوطلبانه اصول نگهداری و مراقبت از توله‌یوزپلنگ‌ها را به تیم مراقبت آموزش می‌داد، در این زمینه به خبرگزاری تسنیم گفت: «شرایط نگهداری یوزها به هیچ وجه استاندارد نبود و افراد متخصص واقعی در آنجا حضور نداشتند.»

او تاکید کرد: «در ابتدای حضورم نوع شیر و سرشیشه‌ای که یوزها از آن شیر می‌خوردند، عوض کردم و بارها و بارها نحوه صحیح شیر دادن و زاویه درست شیردهی به توله‌ها را به کارشناسان نشان دادم. توله‌ها در اتاق ۹ متری نگهداری می‌شدند که محل زندگی محیط‌‌بان بود و به هیچ وجه شرایط استاندارد نداشت.»

شهرداری همچنین افزود: «یکی از دلایل اصلی تلف شدن توله‌ها پنهان‌کاری و فقدان اطلاع‌رسانی درباره مشکلات یوزها و کمک نگرفتن از متخصصان واقعی برای این پروژه بود.»

این در حالی است که پیش از او، ایمان معماریان، مشاور دامپزشکی سازمان نجات حیوانات، هم گفته بود: «توله‌ یوزپلنگ‌ها در زمان سزارین بدون دستکش لمس شده‌اند و بوی انسان گرفتن توله‌ها باعث شد که مادر، فرزندان خود را نپذیرد.» به گفته این کارشناس، «تیم پزشکی و افرادی که برای سزارین و نگهداری از فرزندان «ایران» انتخاب شده‌اند، تا حالا یوزپلنگ ندیده‌اند».