غرق شدن دختربچه ۱۱ ساله؛ پنجمین قربانی هوتگ در یک هفته

کمبود منابع آبی و همچنین امکانات تفریحی در سیستان و بلوچستان، کودکان را به کام مرگ می‌کشاند

از آنجا که روستاییان آب مصرفی کشاورزیشان را از هوتگ‌ها تامین می‌کنند، این سازه به هیچ وجه از زندگی مردم روستا قابل حذف نیست - MaryamTaleshi Twitter

در روزهای گذشته خبرهایی از غرق شدن چند کودک در استان سیستان و بلوچستان منتشر شد و امروز شنبه ۳۱ اردیبهشت خبر غرق شدن دختربچه ۱۱ ساله، آمار کودکان قربانی هوتگ را به پنج نفر رساند.

هوتک که به گودالی بزرگ برای ذخیره آب گفته می‌شود، در زبان بلوچی در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است. این سازه، سامانه سنتی برای مهار، کنترل و بهره‌برداری از سیلاب و به عنوان یکی از راه‌های متداول تامین آب محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، دهیار روستای سهیل قادربخش باهوکلات با تایید خبر فوت دختر ۱۱ ساله بر اثر غرق شدن در هوتگ گفت: «این حوادث تا زمانی که موانع برطرف نشوند تمامی ندارد.»

منصور کریمدادی درباره نحوه وقوع این حادثه گفت: «عصر روز گذشته دو نفر از اهالی روستای زهرآپ از توابع بخش پیرسهراب چابهار دام‌هایشان را برای آشامیدن آب به کنار هوتگ اطراف روستا می‌برند که یکی از این دونفر یک دختر یازده ساله به نام ساجده بخشان بوده که به محض دیدن گنجشکی که در آب هوتگ گرفتار بوده برای نجات آن وارد آب هوتگ می‌شود و از آن جایی که از عمق زیاد آب بی‌اطلاع بوده غرق می‌شود.»

کریمدادی با اشاره به نداشتن پارک و فضای بازی مناسب برای کودکان گفت که این موضوع باعث می‌شود کودکان و نوجوانان روستاها از هوتگ برای تفریح استفاده کنند و بدون اطلاع از عمق آن وارد آب شوند و جانشان به خطر بیفتد.

او تاکید کرد که از آنجا که روستاییان آب مصرفی کشاورزیشان را از هوتگ‌ها تامین می‌کنند، این سازه به هیچ وجه از زندگی مردم روستا قابل حذف نیست بنابراین تنها راه کم کردن خطر مرگ در هوتگ‌ها فنس‌کشی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دهیار روستای سهیل قادربخش باهوکلات در عین حال گفت: «خانواده افرادی که بر اثر غرق شدن در هوتگ‌ها چه به دلیل بی آبی و‌ چه‌ به دلیل نداشتن فضای بازی جان خود را از دست داده‌اند به هیچ وجه مورد حمایت هیچ نهادی قرار نگرفته‌اند‌.»

پیش از این نیز در روز بیست و پنجم اردیبهشت محمدکریم عزیزی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها از مرگ چهار نفر بر اثر غرق شدن داخل هوتگ در دشتیاری چابهار خبر داده بود.

به گفته او قربانیان دو دانش‌آموز به نام‌های مریم و رقیه هوت از روستای سلور بازار دشتیاری بودند که برای تهیه آب به هوتگ رفته اما در داخل آن سقوط کرده و غرق شدند. معلم ۳۰ ساله آنها به نام یاسمین هوت نیز که برای نجات این دو دانش‌آموز اقدام کرده بود غرق شد. در همان روز، در روستای عید و بازار نیز کودک چهار ساله‌ای بر اثر سقوط در هوتگ جان باخت.

نماینده سیستان و بلوچستان با انتقاد از مشکلات مربوط به کمبود آب در استان سیستان و بلوچستان گفت: «مردم مجبور به کندن گودال‌هایی به نام هوتگ برای جمع‌آوری آب باران می‌شوند که در اطراف این گودال‌ها فنس‌گذاری و سکوبندی نشده و کودکان هنگام جمع‌آوری آب یا در داخل این هوتگ‌ها غرق یا طعمه گاندوها می‌شوند.»

مرگ کودکان بر اثر غرق شدن در هوتگ‌ها تازگی ندارد. در سال‌ ۹۸ نیز سه دختربچه در هوتگ دشتیاری چابهار غرق شدند. در آن زمان نیز وعده داده شد که برای بهسازی این گودال‌ها اقدام خواهد شد اما پس از مدتی این موضوع به فراموشی سپرده شد.

ساخت هوتِگ از زمان‌های بسیار قدیم در سیستان و بلوچستان آغاز شده و گودال‌های حفر شده عمق بیش از پنج، ۱۰، ۲۰ متر و حتی بیشتر دارند. هر هوتگ می‌تواند تا ۱۰ هزار مترمکعب آب ذخیره کند و تا یک سال بدون اینکه بارانی ببارد دوام داشته و مورد استفاده قرار بگیرد. 

در شرایطی که وضعیت آبرسانی در سیستان و بلوچستان نامناسب است، استفاده از این گودال‌ها خطرهای زیادی برای روستاییان به همراه آورده است به طوری که به گفته مهرداد آرام، بخشدار پلان از توابع شهرستان اقیانوسی و ساحلی چابهار، ۴۱ نفر از کودکان و نوجوانان روستاهای مختلف چابهار و دشتیاری در یازده سال اخیر در هوتگ‌ها غرق شده و جان باخته‌اند.