بورل: اروپا به تلاش برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا ادامه می‌دهد

امیر قطر: آماده‌ایم برای حل اختلاف‌ها میان طرفین میانجی‌گری کنیم

به رغم خوش‌بینی‌های امیر قطر و تلاش‌های مقام‌های  اروپایی، به نظر می‌رسد مسائل حل‌نشده اساسی همچنان میان ایران و ایالات متحده باقی مانده است- تسنیم

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه ایران اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، عصر جمعه ۳۰ اردیبهشت، با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش وزارت خارجه ایران، بحران اوکراین و تحولات مربوط به گفت‌وگوهای احیای «برجام» در وین، محورهای اصلی گفت‌وگو بوده است.

چندین ماه است که گفت‌وگوهای موسوم به احیای توافق هسته‌ای «برجام»، بدون هیچ دستاورد مشخصی متوقف شده و آینده توافق همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وزارت خارجه ایران، روز جمعه به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت: اروپا مصمم است که به تلاش‌های خود برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا ادامه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، روز جمعه اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در یک نشست خبری مشترک با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر، ابراز امیدواری کرد که در نهایت توافقی میانی طرفین گفت‌وگوهای هسته‌ای به دست آید.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه در گزارشی به نقل از امیر قطر نوشت کشورش آماده است تا برای حل‌وفصل اختلاف‌ها میان طرفین میانجی‌گری کند.

امیر قطر در بخش دیگری از صحبت‌های روز جمعه‌اش گفت نسبت به توافق میان ایران و ایالات متحده خوش‌بین است.

به رغم خوش‌بینی‌های امیر قطر و مقام‌های مختلف اروپایی، به نظر می‌رسد مسائل حل‌نشده مهمی همچنان میان ایران و ایالات متحده باقی مانده است.

حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده از خواسته‌های اصلی جمهوری اسلامی برای پیش‌برد مذاکرات و توافق نهایی با آمریکا است.

مقام‌های آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند که طرح موضوع‌های خارج از «برجام»، مستلزم پاسخ‌گویی به نگرانی‌های گسترده‌تر ایالات متحده در قبال ایران است. برنامه موشکی ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، از موضوع‌های اصلی است که مقام‌های آمریکایی بر روی آن تاکید دارند.