کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان دوباره آغاز به کار کرد

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید با کارمندان جدید خود بر وضعیت حقوق بشر نظارت می‌کند

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که دارایی‌های دفاتر این کمیسیون به تاراج رفته است-  عکس از سایت کمیسیون مستقل حقوق بشر

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای، از آغاز دوباره فعالیتش در افغانستان خبر داد و اعلام کرد که این کمیسیون با کارمندان تازه خود بر وضعیت حقوق بشر در این کشور نظارت خواهد کرد.

رئیس پیشین این کمیسیون شهرزاد اکبر بود اما به دلایل شخصی، پیش از فروپاشی دولت سابق افغانستان این کمیسیون را ترک کرد و نعیم نظری، یکی از اعضا، سرپرست کمیسیون مستقل حقوق بشر شد.

در اطلاعیه این کمیسیون آمده است که رئیس جدید کمیسیون مستقل حقوق بشر با نهادهای جهانی حقوق بشر به‌ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در تماس است و فارغ از مسائل سیاسی، بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان نظارت خواهد کرد و به دادخواهی و ترویج ارزش‌های حقوق بشری می‌پردازد.

در اطلاعیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ذکر شده است که بحران‌های امنیتی، مدیریتی و هویتی به برنامه‌های این کمیسیون به‌شدت آسیب زده و باعث شده است منابع حمایتی کمیسیون از دست برود و میان همکاران بین‌المللی این نهاد ناهماهنگی ایجاد شود.

این کمیسیون مستقل، نقش طالبان در تاراج بسیاری از دفاترش در افغانستان را تایید و اعلام کرد که این گروه دفترهای این کمیسیون را غصب کرده و کارمندان این نهاد در داخل و خارج افغانستان پراکنده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ۱۴ استان افغانستان دفتر منطقه‌ای داشت و حدود ۴۰۰ تن در این دفاتر کار می‌کردند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان پیش از این به ایندیپندنت فارسی گفته بود که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تمامی دفاتر این کمیسیون در سراسر افغانستان به دست طالبان افتاد و این گروه و افراد دیگر وسایل این دفترها راغارت کردند و حساب‌های بانکی این کمیسیون نیز در دست طالبان است. این نهاد همچنین تایید کرد که طالبان دفتر منطقه‌ای کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان را به زندان و شکنجه‌گاه زندانیان تبدیل کرده است.

نظام جمهوری اسلامی افغانستان در پانزدهم اوت سال ۲۰۲۱، در پی فرار اشرف غنی، فروپاشید و طالبان قدرت را در این کشور به دست گرفت. نیروهای خارجی هم افغانستان را ترک کردند و پس از آن تمام نهادهای مدنی و مدافع حقوق بشر نیز از هم پاشید هزاران شهروند افغانستان از ترس جانشان از کشور خود فرار کردند.