شهبانو فرح پهلوی: اتحاد مردم ایران علیه جمهوری اسلامی عمیق‌تر شده است

شهبانو فرح پهلوی مبارزه سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی را «جنبشِ زندگی» خطاب کرد

شهبانو فرح پهلوی:«فقر و محرومیت از زندگی با هیچ توجیهی در شان میهن‌مان نیست» -- VALERY HACHE / AFP

شهبانو فرح پهلوی، با انتشار پیامی در مورد اعتراضات مردم ایران در روزهای اخیر، نوشت در حال حاضر ایرانی‌ها، بیش از هر زمان دیگری، «در تشخیص درد و راه درمان آن به هم نزدیک‌تر شده‌اند.» از منظر آخرین ملکه نظام سلطنتی ایران با افزایش «بیداد، ستم و ظلم» اعمال شده به‌وسیله جمهوری اسلامی ایران «صدای مردم به هم شبیه‌تر و اتحادشان عمیق‌تر شده است.»

شهبانو فرح پهلوی همچنین مبارزه سراسری ایرانی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی را «جنبشِ زندگی» توصیف کرد و با اشاره به گسترش نابرابری‌های اقتصادی موجود در ایران، نوشت:«فقر و محرومیت از زندگی با هیچ توجیهی در شان میهن‌مان نیست.»

در روزهای اخیر، شاهزاده رضا پهلوی نیز همزمان با آغاز اعتراضات مردم ایران به موج جدید گرانی‌ها، که به سرعت رنگ‌وبویی سیاسی به خود گرفت، بر لزوم اتحاد مردم ایران با یکدیگر انگشت گذاشت. وی، روز ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، با اشاره به حضور خیابانی مردم ایران در شهرهای مختلف استان‌های «خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری»، خطاب به مردمِ معترض چنین نوشت:«شجاعت شما سزاوار همراهی دیگر هم‌میهنان در سراسر ایران است. همانطور که همواره گفته‌ام، قدرت ما در این است که بی‌شماریم و از سرکوبگران نیرومندتر.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب، لزوم اتحاد ایرانی‌ها علیه نظام مطلوب اسلام‌گراهای حاکم بر ایران، بُن‌مایه پیام اخیر شهبانو فرح پهلوی را ساخته است. این بیانیه، که روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شد، با این عبارت‌ها به پایان می‌رسد:«من از همه هم‌میهنانم چه در داخل و خارج کشور می‌خواهم که به این پیام اتحاد پدید آمده، بیندیشند. اگر همه به ایران و عظمت و کرامت مردمش فکر کنیم این بن‌بست گشوده خواهد شد.»

در سال‌های اخیر، به خصوص پس از اعتراضات مردمی دی‌ماه ۱۳۹۶، هر بار که تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته است، شمار قابل توجهی از جمعیت مردم معترض به نفع خاندان پهلوی شعار داده‌اند. از این‌رو برخی از ناظران سیاسی بر این باورند که شاهزاده رضا پهلوی، در مقام وارث معنوی آخرین خاندان سلطنتی در ایران، محبوب‌ترین چهره سیاسی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران است و توصیه‌های او و دیگر بازماندگان خاندان پهلوی می‌تواند تاثیرات تعیین‌کننده‌ای در رفتار سیاسی لایه‌هایی از جامعه ایران داشته باشد.