نیروهای جبهه آزادی افغانستان چه کسانی‌اند و برای چه می‌جنگند؟

حدود ۹۰ درصد نیروهای این جبهه نظامیان دولت پیشین افغانستان‌اند

در کنار جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود که از پنجشیر تا تخار و بدخشان، علیه طالبان می‌جنگد، جبهه دیگری در سه ماه اخیر علیه طالبان، قدعلم کرده است. این جبهه در ۲۰ اسفند (۱۱ مارس)، با نام « جبهه آزادی افغانستان» اعلام موجودیت کرد و گفت در دو بخش نظامی و مدنی، علیه طالبان فعالیت می‌کند.

در سه ماه گذشته، ویدیوها و عکس‎‌هایی از درگیری میان افراد این جبهه و جنگجویان طالبان از استان‌های بغلان، تخار، لغمان، کابل، کاپیسا، قندهار، پروان، بدخشان، سرپل و نورستان منتشر و پخش شده است.

این جبهه، شش ماه پس از سلطه طالبان بر افغانستان اعلام موجودیت کرد و در نخستین اطلاعیه‌ای که منتشر کرد گفت: «جبهه آزادی افغانستان با تکیه و توکل به خداوند بزرگ و با حمایت مردم و جوانان قهرمان کشور اعم از مرد و زن، به منظور مبارزه برای آزادی کشور از اشغال و پایان دادن به سلطه جابرانه، نامشروع و مستبدانه طالبان و طالبانیزم بر مردمان سرزمین ما، تامین عدالت و برابری در جامعه اعلان موجودیت می‌کند.»

جبهه آزادی افغانستان، در توضیحی که در وب‌سایت خود منتشر کرد، تصریح کرد که طالبان بخشی از تروریسم بین‌المللی است و در ۳۰ سال گذشته، به‌عنوان چتر سازمان‌های تروریستی در افغانستان عمل کرده است. به باور این جبهه، سلطه طالبان بر افغانستان، بر اساس یک معامله سیاسی صورت گرفته است و این سلطه نمی‌تواند به حاکمیت طالبان مشروعیت داخلی و بین‌المللی بدهد.

نیروهای این جبهه، در اواخر ماه مارس، نخستین تحرکات نظامی خود را در شهرستان‌ دشت قلعه استان تخار و شهرستان حصه اول استان کاپیسا انجام دادند که در آن به دفتر فرمانده پلیس طالبان و یک قرارگاه این گروه حمله کردند.

در ۹ ماه گذشته و با سلطه طالبان بر افغانستان، جبهه‌های متعددی علیه طالبان اعلام موجودیت کردند، اما در این میان، تنها جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان، اسناد و شواهد قابل تاییدی، از مناطق تحت سلطه نیروهایشان پخش کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای جبهه آزادی چه کسانی‌اند؟

جبهه آزادی افغانستان، تاکنون در مورد رهبری و اینکه چه کسی یا چه کسانی آن را تاسیس کرده‌اند توضیح نداده است. در نخستین اطلاعیه‌ این جبهه آمده است: «جمع بزرگی از فرزندان صدیق و اصیل شما در سرتاسر کشور، صادقانه، ایثارگرانه و جان برکف زیر چتر جبهه آزادی افغانستان برای مبارزه‌ پیگیر و رهایی‌بخش در برابر اشغال مملکت و پایان دادن به اسارت انسان سرزمین خویش کمر بسته‌اند.»

نصرالله فاتح، سخنگوی جبهه آزادی افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت اساس این جبهه را فرماندهان و افسران کارکشته دولت پیشین افغانستان گذاشتند و برنامه‌های آن را یک شورای نظامی رهبری می‌کند. فاتح در مورد رهبری و تشکیلات اداره کننده این جبهه افزود: «جبهه آزادی افغانستان توسط یک یا چند نفر محدود رهبری نمی‌شود. در شورای نظامی این جبهه، ژنرال‌های کارکشته که سال‌ها در خط نخست جنگ علیه طالبان، القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی فعال بودند، حضور دارند و تصمیم‌ها به‌صورت جمعی اتخاذ می‌شوند.»

از سوی دیگر، به گفته فاتح، تمرکز این جبهه روی ضربه زدن به طالبان، به هر شیوه ممکن است و به همین منظور، نیروهای این جبهه، در بسیاری از استان‌ها، بدون داشتن سنگر مشخص، حمله‌های چریکی خود را به‌صورت غافلگیرانه علیه طالبان انجام می‌دهند. در هشتم مارس، این جبهه ویدیویی را منتشر کرد که نشان می‌داد مردی یک بمب دستی را به یک خانه که گفته می‌شد محل تجمع شماری از افراد طالبان در شهر قندهار بود، پرتاب کرد.

در ۱۶ مارس، این جبهه ویدیوی دیگری منتشر کرد که نشان می‌داد مردان مسلح، به یک پاسگاه طالبان در شهرک حاجی نبی در غرب کابل، حمله کردند. این جبهه در آن زمان ادعا کرد که در این حمله ۴ عضو طالبان کشته و ۲ تن دیگر زخمی شده‌اند. ساعتی پس از وقوع این حمله، ساکنان شهرک حاجی نبی، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که چهار عضو طالبان که در ورودی این شهرک موظف به بازرسی مردم و نظارت از جاده بودند، در حمله افراد مسلحی که بر یک خودرو زرهی سوار بودند، کشته شدند.  ساکنان این شهرک گفتند لحظاتی پس از وقوع حادثه، شمار زیادی از جنگجویان طالبان به این شهرک یورش بردند و خانه‌ها را با هدف یافتن حمله‌کنندگان جستجو کردند.

در حالی که طالبان بر سراسر افغانستان مسلط‌اند و شهرها و شهرستان‌ها در کنترل این گروه است، پرسش مهم در مورد فعالیت جبهه‌های نظامی طالبان این است که این جبهه‌ها، تسلیحات مورد نیازشان را چگونه تامین می‌کنند؟

نصرالله فاتح، سخنگوی جبهه آزادی افغانستان، پاسخ روشنی به این پرسش نداد، اما گفت افغانستان به‌دلیل درگیر بودن در جنگ طولانی و ارسال تسلیحات از کشورهای مختلف، به انبار اسلحه تبدیل شده است و دسترسی به هر نوع اسلحه، در هر کجای افغانستان، برای همه ممکن است. به گفته فاتح، نیروهای این جبهه، تاکنون با کمبود تجهیزات و تسلیحات مواجه نشده‌اند.

صدیق‌الله شجاع ۳۲ سال سن دارد و حدود ۱۰ سال پیش به صفوف نیروهای ارتش دولت پیشین افغانستان پیوست. او در بخش‌های مختلف ارتش کار کرد و بیشتر در خطوط جنگ علیه طالبان در استان‌های شمال افغانستان می‌جنگید. با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، او با سلاح و تجهیزهایی که در اختیار داشت، در کوهستان‌های اندراب سنگر گرفت و اکنون در چهارچوب جبهه آزادی افغانستان، علیه طالبان می‌جنگد. صدیق‌الله شجاع به ایندیپندنت فارسی گفت با تعهد به آنچه در جریان آموزش و کار در چهارچوب ارتش ملی افغانستان آموخته است، به دفاع از کشورش و مقابله با طالبان متعهد است.

در دو هفته اخیر که طالبان به اندراب، پنجشیر و تخار لشکرکشی کردند، شجاع و همراهانش، در مقابل شدیدترین حمله‌های طالبان ایستادگی کردند. او افزود که طالبان برای فشار وارد کردن بر نیروهای جبهه آزادی افغانستان و جبهه مقاومت ملی، خانواده‌ها، بستگان و آشنایان آن‌ها را گروگان گرفته‌اند، اما این نیروها با جان و مال، در مقابل طالبان ایستادگی می‌کنند و تسلیم این گروه نمی‌شوند.

لشکرکشی طالبان از طریق هوا و زمین به اندراب، پنجشیر و تخار در دو هفته اخیر نشان می‌دهد که نگرانی این گروه، از گسترش جنگ و قدرتمند شدن این جبهه‌ها، وارد مرحله جدی‌‌تری شده است. پیش از این و در زمستان سال گذشته نیز طالبان چند بار به این نواحی لشکرکشی کردند، اما لشکرکشی دو هفته اخیر، در ۹ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

با وجودی که فعالان رسانه‌ای طالبان، دو هفته قبل و همزمان با آغاز لشکرکشی به پنجشیر و اندراب و تخار، از پایان یافتن کار جبهه‌های ضد طالبان مژدگانی می‌دادند، اما با گذشت دو هفته مشخص شد که این جبهه‌ها، در مقابل سنگین‌ترین حملات طالبان تاب آورده‌اند. جبهه مقاومت ملی، همه سنگرهایش را در دل کوهستان‌های پنجشیر حفظ کرده است و نیروهای این جبهه، روز دوشنبه و پس از عقب‌نشینی طالبان از شهرستان دره، برخی از مناطق از دست‌رفته را بازپس گرفتند. نیروهای جبهه آزادی افغانستان نیز، پس از حدود ۱۰ روز نبرد با طالبان، روز سه‌شنبه گذشته، به مناطقی بازگشتند که پیش‌تر در شهرستان ده‌صلاح از توابع اندراب از دست داده بودند.

 لشکرکشی طالبان به مناطق مذکور همچنان ادامه دارد و روزها و هفته‌های پیش‌ رو، برای دو طرف تعیین‌ کننده است.

بیشتر از جهان