شیر آفریقایی باغ وحش ارم در یک قدمی مرگ آرام

کنشگران حیات‌ وحش بارها به وضعیت نامناسب حیوانات در باغ‌ وحش‌ها انتقاد کرده‌اند

در مهره‌های انتهای ستون فقرات حیوان آثار شکستگی مشاهده می‌شود؛ اما اظهارنظر و تصمیم نهایی برای عمل جراحی یا مرگ آرام او به بررسی و اعلام نظر کمیسیون مربوطه در دانشکده دامپزشکی منوط است‌ـ همشهری آنلاین

پس از مرگ دو توله‌‌یوز «ایران»، حالا از باغ‌وحش ارم هم خبر می‌رسد که «مرگ آرام» شیر آفریقایی این مجموعه نیز محتمل است. این خبر را پرویز قندالی، مدیر باغ‌ وحش ارم، اعلام کرد و گفت که شیر سه‌ ساله آفریقایی در ناحیه کمر درد دارد و حالش خوب نیست.

او بر اساس نتایج آزمایش‌های اولیه و سی‌تی‌اسکن گفت که در مهره‌های انتهای ستون فقرات حیوان آثار شکستگی مشاهده می‌شود؛ اما اظهارنظر و تصمیم نهایی برای عمل جراحی یا مرگ آرام او به بررسی و اعلام نظر کمیسیون مربوطه در دانشکده دامپزشکی منوط است.

مدیر باغ‌ وحش ارم در عین حال تایید کرد که برای جلوگیری از عذاب نکشیدن حیوان احتمال دارد شیوه «مرگ آرام» انتخاب شود. او گفت که شیر آفریقایی در اختیار سازمان حفاظت از محیط‌ زیست است و باغ‌وحش ارم فقط وظیفه نگهداری از آن را تقبل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که خبر بیماری یا مرگ گونه‌های جانوری در باغ‌ وحش‌های ایران منتشر می‌شود. در سال‌های گذشته، بارها خبرهای متعددی درباره مرگ ببر سفید، انواع میمون‌ها و شیر ایرانی در باغ‌ وحش‌ شهرهای مختلف ایران منتشر شد.

کنشگران محیط‌ زیست و حیات‌ وحش بارها به وضعیت نامناسب حیوانات در باغ‌ وحش‌ها و عملکرد انفعالی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در قبال حیات‌ وحش انتقاد کرده‌اند.

شیر آفریقایی سه‌ ساله که این روزها در باغ‌وحش ارم درد می‌کشد، اوایل اردیبهشت‌ماه از یک باغ خصوصی در گرگان کشف شد؛ یگان حفاظت محیط‌ زیست نیز پس از ضبط حیوان، او را به باغ‌ وحش تهران منتقل کرد. در همان زمان، علیرضا شهرداری، کارشناس و امدادگر حیات‌ وحش، افشا کرد که این شیر جوان در باغ‌ وحش به دنیا آمده بود اما قاچاقچیان او را به باغی در حوالی گرگان منتقل کرده بودند.

سالانه تعداد زیادی از جانوران حیات‌ وحش ایران به‌صورت غیرمجاز از باغ‌ وحش‌ها ربوده و سپس فروخته می‌شوند. نگهداری آن‌ها در شرایط نامناسب موجب می‌شود به بیماری‌های گوناگون مبتلا شوند و عمر کوتاهی داشته باشند.

کارشناسان حیات‌وحش می‌گویند خروج حیوانات از باغ‌ وحش‌ها کار مردم عادی نیست و با هماهنگی اشخاص ذی‌نفوذ انجام می‌شود. پیش‌تر، مژگان جمشیدی، کارشناس حیات‌ وحش، در همین زمینه به خبرگزاری برنا گفته بود: «وقتی سازمان محیط‌ زیست روند صدور پروانه برای کارگاه‌های تاکسیدرمی و باغ‌ پرندگان را سرعت می‌بخشد، طبیعی است هر کسی که پول زیادی داشته باشد تصمیم می‌گیرد در خانه خود باغ‌ وحش یا باغ پرندگان خصوصی راه‌ بیندازد.»

به گفته او نیز بسیاری از تخلف‌ها، قاچاق، شکار و صید‌های غیرقانونی را افرادی مرتکب می‌شوند که مجوز دارند.