کابوس گروگان‌گیری هزاره‌ها؛ سه نفر از ساکنان غزنی ربوده شدند

ربایندگان از پشتون‌های ساکن زابل و از اعضای گروه طالبان‌اند

ربوده شدن این افراد، مرتبط به پرونده ربوده شدن ۳۱ شهروند هزاره افغانستان در سال ۲۰۱۵ است-EMMANUEL DUNAND / AFP

حبیب‌الله هاشمی ۲۵ ساله، عزت‌الله هاشمی ۲۰ ساله و نورالله هاشمی ۱۷ ساله، از ساکنان روستای دهمرده گلزار در شهرستان جاغوری استان غزنی را افراد مسلح ناشناس روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، از مزرعه محل کارشان ربودند. پس از آن‌که خانواده‌های این افراد برای یافتن سه فرد ربوده‌شده به طالبان مراجعه کردند، طالبان از سرنوشت آن‌ها اظهار بی‌اطلاعی کردند.

یک عضو خانواده افراد ربوده‌شده، با شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت آن‌ها سه روز پس از ربوده‌شدن افراد نام‌برده، از طریق فرماندار طالبان در جاغوری مطلع شدند که افراد ربوده‌شده به شهرستان خاک افغان در استان زابل منتقل شدند.

هویت ربایندگان هنوز مشخص نشده است، اما منبع آگاه به نقل از فرماندار طالبان در جاغوری گفت ربایندگان از پشتون‌های ساکن شهرستان خاک افغان و از  اعضای گروه طالبان‌اند. پیش از این، ربایندگان خانواده افراد ربوده‌شده را تهدید کرده بودند و از آنان خون‌بهای فردی را که در سال ۲۰۱۵ و در جریان درگیری میان هزاره‌ها و پشتون‌ها کشته شده بود، درخواست کرده بودند.

ربوده شدن این افراد، مرتبط به پرونده ربوده شدن ۳۱ شهروند هزاره افغانستان در سال ۲۰۱۵ است. در آن زمان، ربوده شدن ۳۱ هزاره به داعش نسبت داده شده بود. ۳۱ شهروند هزاره افغانستان، در ماه فوریه ۲۰۱۵ از غرنی و ارزگان ربوده شدند و در بخش‌هایی از استان زابل، به‌ویژه در شهرستان خاک افغان که کنترل آن در دست طالبان و متحدان خارجی آنان از جمله تروریست‌های ازبکستانی بود، نگهداری می‌شدند. تلاش‌های نیروهای امنیتی دولت وقت افغانستان برای آزادی ربوده‌شده‌ها بی‌نتیجه ماند و چندین عملیات نظامی در این زمینه ناکام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرانجام، ساکنان شهرستان جاغوری و بستگان ربوده‌شده‌ها تصمیم گرفتند دست به اقدام مشابه در برابر پشتون‌های ساکن زابل بزنند. در نتیجه عملیات نیروهای مردمی در شهرستان خاک افغان استان زابل، هزاره‌ها ۱۳ شهروند پشتون افغانستان را گروگان گرفتند و در جریان درگیری، یک پشتون کشته شد.

گروگان‌گیری پشتون‌ها، گره‌ای از پرونده ۳۱ هزاره ربوده‌شده نگشود و بعد از مدتی آن‌ها آزاد شدند. در ادامه تلاش‌ها برای آزادسازی ربوده‌شده‌ها، دولت وقت افغانستان به ربایندگان پیشنهاد تبادل زندانیان را داد. در نتیجه مذاکره و گفت‌وگو، شماری از هزاره‌های ربوده‌شده، در ازای آزادی چند تروریست ازبکستانی که در زندان‌های دولت افغانستان به سر می‌بردند، آزاد شدند.

در نهایت، ربایندگان شکریه تبسم ۹ ساله و پدرش را که جزو هزاره‌های ربوده‌شده‌ بودند، سر بریدند.

یک منبع آگاه در جاغوری گفت پس از سلطه طالبان بر افغانستان، ساکنان شهرستان خاک افغان و آن‌هایی که در ربودن و سر بریدن هزاره‌ها در سال ۱۳۹۵ دست داشتند، ادعا کردند که هزاره‌های روستای دهمرده گلزار، باید خون‌بهای فرد کشته‌شده در جریان گروگان‌گیری ۱۳ پشتون را بپردازند.

به گفته این منبع آگاه، پس از آنکه ساکنان روستای دهمرده گلزار، به این درخواست پشتون‌های ساکن شهرستان خاک افغان پاسخ رد دادند، آنان حبیب‌الله، نورالله و عزت‌الله را ربودند. این سه فرد اکنون در زندان طالبان در شهرستان خاک افغان نگهداری می‌شوند و ربایندگان نیز اعضای طالبان‌اند.

در یک هفته گذشته، شماری از متنفذان قومی هزاره در غزنی، با مراجعه به مقام‌های محلی طالبان، خواستار آزادی ربوده‌شده‌ها شده‌اند، اما مقام‌های طالبان هر بار که وعده آزادی آنان را دادند به وعده‌شان عمل نکردند.

در آخرین مورد، قرار بود روز دوشنبه، سه فرد ربوده‌شده در مرکز شهر غزنی، به خانواده‌هایشان تحویل داده شوند، اما زمانی که بستگان آن‌ها به مرکز غزنی رفتند، خبری از تحویل افراد ربوده‌شده نشد.

خانواده‌های افراد ربوده‌شده گفتند در حالی‌که افراد طالبان در این گروگان‌گیری نقش دارند، اما مسئولان این گروه در غزنی و زابل، هیچ پاسخ روشنی در این مورد ندادند.

با این حال، این نگرانی وجود دارد که گروگان‌گیری بار دیگر به افزایش ربودن هزاره‌ها منجر شود. این سه تن در حالی ربوده شدند که در یک هفته اخیر، تنش‌هایی میان هزاره‌های ساکن شهرستان بهسود در میدان وردک با کوچی‌های مسلح گزارش شده است.