شبکه حقانی میزبان رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی پاکستان است

ژنرال فیض حمید در راس هیئتی برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستان، به کابل رفت

از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، این سومین سفر ژنرال فیض حمید به کابل است-indiatimes.com

ژنرال فیض حمید، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) و فرمانده سپاه ارتش پاکستان در پیشاور، روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت، در راس هیئتی وارد کابل شد.

رسانه‌های پاکستانی از جمله اکسپرس تریبون و شماری از خبرنگاران، به نقل از منابع خود، حضور این نظامی پاکستانی در کابل را تایید کرده‌اند. صدف شودری، خبرنگار تحقیقی الجزیره، روز دوشنبه در توییتی، نوشت که ژنرال فیض حمید به کابل بازگشته است و در هتل سرینا اقامت دارد. او در این مورد جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما ساعتی بعد، برخی رسانه‌های افغانستان و پاکستان، از سفر این ژنرال پاکستانی به کابل اطلاعات بیشتری منتشر کردند.

بلال سروری، خبرنگار افغان در توییتی نوشت که هیئت پاکستانی برای مذاکره با تحریک طالبان پاکستان «تی‌تی‌پی» (TTP) به کابل سفر کرده است. او افزود که ۳۰ تن از زندانیان محکوم به حبس ابد تحریک طالبان پاکستان که در زندان‌های دولت پاکستان نگهداری می‌شدند، در آستانه مذاکره میان هیئت پاکستانی و تحریک طالبان پاکستان در کابل آزاد شده‌اند. سروری افزود که اعضای تحریک طالبان پاکستان که در کابل حضور دارند، با این زندانیان تلفنی صحبت کردند و از آزادی آنان مطمئن شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدای آمریکا به نقل از برخی منابع، گزارش داد که شبکه حقانی میزبان هیئت پاکستانی است و هدف از سفر این هیئت به کابل، مذاکره با تحریک طالبان پاکستان با میانجی‌گری طالبان افغانستان، به‌ویژه شبکه حقانی، است.

در همین حال، اکسپرس تریبون، رسانه پاکستانی، نوشت که ژنرال فیض حمید در نهایی شدن توافقنامه صلح آمریکا و طالبان نقش مهمی داشت و حضور او در کابل برای مذاکره با طالبان پاکستانی به دلیل نفوذ او در میان طالبان افغانستان است.

برخلاف توقع پاکستان، پس از سلطه طالبان بر افغانستان، فعالیت تحریک طالبان پاکستان افزایش یافت. ارتش پاکستان در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرد که اعضای تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان پناه گرفته‌اند و نباید به آنان اجازه فعالیت داده شود.

ارتش پاکستان اواخر فروردین، به چند روستا در استان‌های خوست و کنر در شرق افغانستان حمله هوایی کرد که بر اساس گزارش‌ها، در نتیجه این حملات، دست‌کم ۴۷ نفر از جمله زنان و کودکان کشته شدند. سران طالبان که همواره به دولت‌های همسایه افغانستان درباره پیامد هرگونه مداخله در امور داخلی افغانستان هشدار می‌دهند، در مورد حملات هوایی پاکستان سکوت اختیار کردند؛ با این حال، پس از این حملات، فعالیت تحریک طالبان پاکستان کاهش یافت و در سه هفته اخیر، از عملیات نظامی این گروه علیه پاسگاه‌های مرزی پاکستان گزارشی نرسیده است.

تحریک طالبان پاکستان خود را بخشی از طالبان افغانستان می‌داند که با بازگشت طالبان به قدرت، به سلاح‌های بیشتر و به‌ویژه به تسلیحات آمریکایی دست یافت. جنگجویان این گروه در حملات اخیرشان به نظامیان پاکستانی از سلاح‌های سبک و سنگین آمریکایی که اکنون در اختیار طالبان افغانستان است، استفاده کرده‌اند.

در نوامبر ۲۰۲۱ نیز ارتش پاکستان با پادرمیانی سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله گروه طالبان، با تحریک طالبان پاکستان در شرق افغانستان مذاکره کرد که به آتش‌بسی یک ماهه منجر شد. این مذاکرات به دلیل پذیرفته نشدن درخواست‌های تحریک طالبان پاکستان متوقف شد و در نتیجه، حملات به مواضع نیروهای دولتی پاکستان افزایش یافت.

نه دولت پاکستان و نه طالبان افغانستان تاکنون از مذاکرات ژنرال فیض حمید با اعضای تحریک طالبان پاکستان در کابل جزئیاتی ارائه نکرده‌اند.

از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، این سومین سفر ژنرال فیض حمید به کابل است. او بار نخست، در اواخر اوت ۲۰۲۱ و هم‌زمان با حمله گسترده طالبان به پنجشیر، به کابل رفت و در جریان ایجاد و اعلام کابینه طالبان در کابل حضور داشت. فیض حمید بار دوم، در اواسط اکتبر ۲۰۲۱ و به عنوان یکی از اعضای هیئتی به ریاست شاه محمد قریشی، وزیر خارجه پیشین پاکستان، به کابل سفر کرد.