خز مصنوعی برای ساختن کلاه محافظان از خز خرس بهتر است

آزمایش‌های متخصص مستقل نشان داد که خز مصنوعی بادوام‌تر، راحت‌تر و پایدارتر است و سریع‌تر خشک می‌شود

دولت بریتانیا در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون پوند خرج کلاه‌هایی از جنس خز خرس کرده است - Daniel LEAL / AFP

استفاده دولت بریتانیا از خز واقعی خرس برای [لباس] ارتش، جنجالی به پا کرده است، زیرا منتقدان مدعی شده‌اند که آزمایش‌های جدید ثابت می‌کند که منسوجات مصنوعی که دولت رد کرده است، از پوست خرس کارایی بهتری دارد.

وزارت دفاع بریتانیا مدت‌ها است که اصرار دارد پوست مصنوعی موسوم به «اکوپل» (Ecopel) جایگزین مناسبی برای خز خرس‌های سیاه کانادایی که برای استفاده در ساختن کلاه‌های محافظان ملکه کشته می‌شوند، نیست.

اما به گزارش پتا حالا آزمایش‌های یک اهل فن در عرصه منسوجات (fabric technologist) نشان داده است که کارایی اکوپل نه تنها به خوبی پوست خرس است، بلکه نتایج بهتری در چندین زمینه به دست می‌دهد.

این سازمان مدافع حقوق حیوانات برای توضیح نتایج این آزمایش که بر اساس پنج معیار خود وزارت دفاع انجام شده است، نامه‌ای به بوریس جانسون نوشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پتا، آزمایش‌های این متخصص مستقل نشان داد که این خز مصنوعی بادوام‌تر، راحت‌تر و پایدارتر است و سریع‌تر خشک می‌شود.

این متخصص پارچه به نام اتوم سیانفارانی، می‌گوید: «به گمانم ترکیبی از اکوپل و لایه‌ای ضدآب مانند تایوک (Tyvek) می‌تواند کلاهی سبک و زودخشک‌شو درست کند که روی سر راحت‌تر باشد و مسموم‌کنندگی کمتری هم برای کاربر داشته باشد.»

به خز واقعی خرس باید مواد شیمیایی سمی مانند فرمالدهید (formaldehyde) زد تا تجزیه نشود.

پتا گفت که این آزمایش‌ها که در آزمایشگاهی تحت مجوز وزارت دفاع انجام شده است «به ویژه نشان می‌دهد که خز مصنوعی خرس شرکت اکوپل در هر پنج زمینه دارای عملکردی بسیار مشابه خز واقعی خرس یا بهتر از آن است.»

این سازمان اعلام کرد که پیشنهاد اکوپل مبنی بر تامین مقدار نامحدود و رایگان خز مصنوعی خرس تا سال ۲۰۳۰ برای وزارت دفاع، با آنکه پیش‌تر رد شده است، همچنان پابرجا است.

اما دولت این نتایج را زیر سوال برده است و به‌رغم آن، بار دیگر پیشنهاد کنار گذاشتن پوست خرس را رد کرده است.

وزارت دفاع همواره گفته است که به محض فراهم شدن «گزینه جانشین مناسب و مقرون به‌صرفه» دیگر خز واقعی نخواهد خرید.

دولت در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ بیش از یک میلیون پوند خرج کلاه‌هایی از جنس خز خرس کرده است.

در این نامه خطاب به نخست‌وزیر که به رویت ایندیپندنت رسیده است، آمده است: «امضاهای طوماری در حمایت از کارزار پتا به سرعت به حد نصاب می‌رسد تا این بحث در پارلمان آغاز شود و شمار نمایندگان پشتیبان کارزار درخواست تولید اخلاقی این کلاه‌های تشریفاتی، روز به روز بیشتر می‌شود.»

« لطفا به تعهدات سخنرانی پارسال ملکه احترام بگذارید که گفته بود دولت «تضمین می‌کند که بریتانیا بالاترین استانداردهای رفاه جانوران را داشته باشد و ترویج کند». بر اساس خواست‌ مردم بریتانیا عمل کنید که اکثریت‌شان (۷۵ درصد طبق نظرسنجی جدید پاپولوس) مخالفند که پول مالیات‌دهندگان به جیب شکارچیان تفریحی خارج از کشور برود و در ارتش از کلاه‌های تهیه شده از خز مصنوعی ممتاز استفاده کنید.»

یک سخنگوی ارتش بریتانیا گفت: «هیچ خرسی را هرگز به سفارش وزارت دفاع بریتانیا شکار نکرده‌اند. مقام‌های کانادا برای آن که جمعیت حیات وحش را مدیریت کنند، برای شکار مجوز صادر می‌کنند و کلاه نمادین پوست‌خرسی هم از پوست خرس‌های کشته شده در چنین شکارهایی تهیه می‌شود.»

«تضمین کیفیت و کارایی کلاه محافظان خیلی مهم است و در حال حاضر در میان مواد خام مصنوعی گزینه‌ای وجود ندارد که برآورنده ملزومات اساسی این کلاه‌های تشریفاتی باشد.»

برداشت ایندیپندنت این است که مشاوران دولت بریتانیا اصرار دارند که اکوپل حائز استاندارد لازم برای جانشینی پوست خرس نیست و فقط یکی از پنج الزام، یعنی الزام مربوط به نفوذ آب را دارا است.

در نتیجه، وزارت دفاع بریتانیا بار دیگر نپذیرفت که آن جایگزین استفاده از پوست خرس کند.

© The Independent

بیشتر از جهان