نخستین نتایج انتخابات در لبنان؛ شکست برای حزب‌الله و متحدان

مردم لبنان به حزب‌الله و نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی «نه» گفتند

در برخی مناطق نیروهای حزب‌الله و جنبش امل ناظران را به اجبار اخراج کرده‌اند-LOUAI BESHARA / AFP

اولین نتایج انتخابات لبنان در روز یکشنبه از موفقیت نیروهای خواهان تغییر و چند شکست آشکار برای نیروهای همگام با حزب‌الله و حکومت ایران خبر می‌دهد.

حزب مسیحی «جنبش میهن‌پرستان آزاد» که به جریان تاریخی میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، تعلق دارد و مهمترین متحد غیرمسلمانِ حزب‌الله محسوب می‌شود، حداکثر ۱۶ کرسی برده است که به معنی از دست دادن چند کرسی است. این خبر را سعید یونس، رئیس کارزار انتخاباتی این حزب، در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد. یونس گفت این حزب امیدوار است با برخی متحدان خود بلوکی با حدود ۲۰ کرسی تشکیل دهد.

برخی از مطرح‌ترین چهره‌های این حزب همچون جبران باسیل، داماد آقای عون و وزیر خارجه سابق لبنان، کرسی خود در مجلس را از دست دادند.

در انتخابات قبلی لبنان در سال ۲۰۱۸ «جنبش میهن‌پرستان آزاد» بزرگترین بلوک مجلس را داشت. این‌بار اما حریف تاریخی این حزب،‌ «قوای لبنانی» که نزدیک به خاندان جعجع محسوب می‌شود و به عربستان سعودی نزدیک است، اعلام کرد که ۲۰ کرسی برده است؛ افزایشی چشمگیر نسبت به ۱۵ کرسی که در سال ۲۰۱۸ کسب کرده بود.

آنتوآنت جعجع، از رهبران «قوای لبنانی»‌ گفت حزبش در ائتلاف با بقیه می‌کوشد «بزرگترین بلوک پارلمانی» را تشکیل دهد. یکی از مقامات این حزب به «ایندیپندنت فارسی» گفت: «منتظر پایان شمارش آرا هستیم اما روشن است شبی بسیار خوب داشته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در منطقه جنوب لبنان،‌ که سال‌ها است حزب‌الله و دیگر حزب شیعه نزدیک به آن، جنبش امل، در آن نقش اصلی را بازی می‌کنند حداقل یکی از نامزدهای اپوزیسیون به پیروزی چشمگیری رسید: الیاس جراده، جراح چشم ۵۵ ساله. جراده اولین نماینده مجلس ضدحزب‌الله از جنوب از زمان پایان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ تا کنون محسوب می‌شود. اولین نتایج نشان می‌دهد که جراده در منطقه «جنوب ۳» اول شده است و چهار برابر رقیبش، اسعد حردان، رای آورده است.  حردان رهبر «حزب سوسیال ناسیونالیست سوری» در لبنان است؛ گروهی با گرایش ناسیونالیسم عرب که به تشکیل «سوریه بزرگ» در سراسر منطقه اعتقاد دارد و از متحدین نزدیک حزب بحث خاندان اسد در سوریه و حکومت ایران است.

«جنوب ۳» تنها حوزه انتخاباتی بود که در آن نیروهای اپوزیسیون با یکدیگر متحد شدند و فهرست‌های رقیب ارائه نکردند. با این حال بعید به نظر می‌رسد نامزدهای شیعه در «جنوب ۳» به پیروزی رسیده باشند. طبق اولین آمار، چهره‌های اصلی حزب‌الله و امل از جمله محمد رعد، رئیس فراکسیون حزب‌الله در مجلس، بیشترین آرا را در این حوزه کسب کرد.

یکی از شگفت‌آورترین شکست‌های حزب‌الله اما در میان مردم دروزه صورت گرفت. طلال ارسلان که مهمترین متحد حزب‌الله در میان این اقلیت قومی-مذهبی محسوب می‌شود پس از ۳۰ سال کرسی خود را از دست داد. یک مقام حزب‌الله و مدیر کارزار انتخاباتی نامزد اپوزیسیون هر دو این خبر را تایید کرده‌اند.

ارسلان ۶۵ ساله روابط نزدیکی با حزب‌الله و دولت بشار اسد در سوریه دارد. او اولین بار در سال ۱۹۹۲ انتخاب شد و از آن پس چهار بار به مجلس راه یافت و بارها وزیر کابینه بوده است. او اما حالا از مارک ضوی تازه‌کار شکست خورد: استاد مطالعات رسانه در دانشگاه با سابقه کار در صنعت تبلیغات. نتایج اولیه نشان می‌دهد که فهرستِ «ما متحدین برای تغییر» در دو کرسی دیگر نیز پیروز شده است.

در بیروت، یکی از کنشگران جریان اپوزیسیون «بیروت مقاوم» که در میان شیعیان و علیه حزب‌الله فعالیت می‌کرد خبر از نتایجی بسیار خوب داد. او به «ایندیپندنت فارسی»‌ گفت: «بسیار خوشحالیم و بهترین نتایجی که می‌شد فکرش را کرد رسیدیم. از خوشحالی در پوست نمی‌گنجیم.»

نتایج انتخابات روز یکشنبه هنوز نهایی نشدند و شمارش در مناطق مختلف ادامه دارد. به گفته یک منبع آگاه در گفتگو با «ایندیپندنت فارسی» در برخی مناطق نیروهای حزب‌الله و جنبش امل ناظران را به اجبار اخراج کرده‌اند.

هزاران نفر از لبنانی‌های مقیم خارج نیز پای صندوق‌های رای رفتند و آرای اولیه هنوز شامل رای آن‌ها نمی‌شود.

مجلس لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که به طور مساوی بین مسلمان‌ها و مسیحی‌ها تقسیم شده‌اند و به هر گروه قومی-مذهبی (مثلا مسیحیان ارتدوکس یونانی، کاتولیک‌های مارونی، شیعه‌ها، سنی‌ها، دروزه‌ها و غیره) تعداد خاصی کرسی اختصاص داده شده است.

میزان مشارکت در انتخابات بسیار پایین بوده است. طبق آمار وزارت کشور این میزان (با احتساب تمام ۱۷۵۲ صندوق به جز ۶۰ مورد که هنوز محاسبه نشده‌اند) حدود ۴۱ درصد بوده است که نسبت به حدود ۵۰ درصد در مقایسه با سالِ ۲۰۱۸ کاهش نشان می‌دهد.

بیشتر از جهان