روسیه جریان برق به فنلاند را قطع می‌کند

شبکه برق فنلاند گفت که ده درصد از برق مصرفی کشور از روسیه تامین می‌شود و می‌شود آن را از منابع دیگر جبران کرد

فنلاند می‌گوید کسری برق دریافتی از روسیه را از منابع دیگر تامین می‌کند-OLIVIER MORIN / AFP

همزمان با افزایش تنش‌ لفظی بر سر تمایل هلسینکی به عضویت در ناتو، یکی از شرکت‌های طرف‌ قرارداد با هولدینگ دولت روسیه، گفت که این کشور از آخر هفته پیش رو، تامین انرژی برق برای فنلاند را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

شرکت «رائو نوردیک»، وابسته به «اینتر رائو»، هولدینگ انرژی دولت روسیه، که برق خود را در بازار کشورهای شمال اروپا می‌فروشد، گفت: «مجبوریم صادرات برق را از روز شنبه ۱۴ مه، به حالت تعلیق درآوریم.»

رائو نوردیک گفت که فنلاند هنوز پول برق دریافتی در ماه مه را هنوز پرداخت نکرده و این شرکت بیش از این نمی‌تواند در ازای دریافت برق بیشتر به روسیه پول پرداخت کند. 

رائو نوردیک ضمن ابراز امیدواری به بهبود هر چه زودتر شرایط و از سر گرفته شدن ارسال برق، گفت:‌ «این یک شرایط استثنائی است و در تاریخ ۲۰ ساله تجارت ما، برای اولین بار است که رخ می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه برق فنلاند گفته است که بدون برق روسیه نیز قادر به ادامه کار است.

مدیر فینگرید، شبکه برق فنلاند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما برای این وضعیت آماده‌ایم و اداره آن سخت نخواهد بود. می‌توانیم واردات برق از سوئد و نروژ را اندکی افزایش دهیم.»

او گفت که کمتر از ده درصد برق مصرفی فنلاند از روسیه تامین می‌شود.

به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای فنلاند و سوئد در شمال اروپا احساس خطر کرده و مسئله الحاق آنان به ناتو مطرح شده است. رهبران فنلاند پیشتر اعلام کردند که این کشور باید بی‌درنگ، خواستار عضویت در ناتو شود و احتمال دارد سوئد نیز همین کار را بکند.

کرملین گفته است که درخواست عضویت فنلاند در ناتو را تهدید تلقی می‌کند و وزارت خارجه روسیه گفت که مسکو با «گام‌های نظامی متقابل، و روش‌های دیگر نظامی-فنی، به تهدیدها پاسخ خواهد داد.»

آمریکا گفته است که از پیوستن آنها به ناتو حمایت می‌کند.