میوه هست؛ خریدار نیست

فعالان صنفی می‌گویند با وجود عرضه کافی و زیاد، تقاضایی برای خرید میوه وجود ندارد

میوه‌های نوبرانه بهار در میوه‌فروشی‌های سطح شهر و میدان‌های میوه‌وتره‌بار چشم‌نوازی می‌کنند و به‌وفور یافت می‌شوند، اما گزارش‌های میدانی و تایید فعالان صنفی حاکی از آن است که تقاضای خرید میوه به‌‌شدت کاهش یافته است. اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، کاهش قدرت خرید مردم را عامل اصلی نبود تقاضا برای خرید میوه دانست و گفت مردم سردرگم شده‌اند.

افزایش سرسام‌آور و چند برابری بهای کالاهای خوراکی در هفته‌های اخیر بسیاری از خانواده‌ها را با چالش مدیریت مالی و اقتصادی مواجه کرد. نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا این موضوع را تایید کرد و گفت: «در حال حاضر مردم هنوز نمی‌دانند مخارج و هزینه‌ها را چگونه مدیریت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت رئیسی روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت، مجوز رسمی افزایش بهای مرغ‌، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن را صادر کرد. در پی صدور این مجوز احمد وحیدی، وزیر کشور، در سخنانی تهدیدآمیز گفت که دیگر کالاها اجازه گران شدن ندارند. با این حال، حجت‌الله عبدالمالکی، وزیر رفاه دولت رئیسی، اذعان کرد که گرانی‌های اخیر بر دیگر کالاها نیز تاثیر می‌گذارد. بحران اقتصادی که دولت سیزدهم برای مردم ایجاد کرد، قدرت خرید آنان را بیش از پیش کاهش داد و حالا فعالان صنفی می‌گویند با وجود عرضه کافی و زیاد، تقاضایی برای خرید میوه وجود ندارد.

به گفته اسماعیل مرادیان، در حال حاضر زردآلو و توت‌فرنگی به بازار آمده‌اند و از هفته آینده، هلو و شلیل نیز در بازار عرضه می‌شوند. او بهای هر کیلو زردآلو را ۳۰ تا ۶۵ هزار تومان و بهای توت‌فرنگی را ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد. روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت، خبرگزاری ایسنا در گزارشی با استناد به مشاهده‌های میدانی از توت‌فرنگی کیلویی ۸۹ هزار تومان و زردآلوی کیلویی ۹۹ هزار تومان خبر داده بود. بر اساس این گزارش، بهای هر کیلو گوجه‌سبز نیز بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان است.

با وجود این‌که مقام‌های دولتی وعده داده بودند بهای میوه‌های نوبرانه در نیمه‌های فصل بهار کاهش می‌یابد هنوز خبری از پایین آمدن قیمت‌ها نیست، ولی تقاضای خرید روزبه‌روز کاهش می‌یابد. در هفته‌های گذشته، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با انتقاد از گرانی‌ها خطاب به رئیسی گفت: «آقای رئیس‌جمهور به فریاد مردم برسید، خرید گوشت و میوه آرزو شده است، حداقل قیمت نان خشک و تخم‌مرغ را کنترل کنید.»

هم‌زمان ویدیوهایی نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد غرفه‌داران میدان‌های میوه‌وتره بار مجیدیه، قزل‌قلعه و امام حسین در اعتراض به گرانی‌ها اعتصاب کرده‌اند. غرفه‌داران می‌گویند بار میوه‌ و سبزی را به قیمت بالا تهیه می‌کنند، اما از آن‌جا که خریداری وجود ندارد، مجبور می‌شوند آن‌ها را دور بریزند.