همایون شجریان: با صداوسیما همکاری نمی‌کنم

استاد محمدرضا شجریان نیز به صداوسیما اعلام کرده بود حق پخش آثارش را ندارد

صداوسیما خرداد ۱۴۰۰ در جریان تبلیغات ریاست‌ جمهوری آهنگ «ایران من» همایون شجریان را بدون اجازه او پخش کرد-تسنیم

همایون شجریان در مراسم رونمایی از آلبوم جدیدش با نام «گاه فراموشی» تاکید کرد که قصد همکاری با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را ندارد.
صداوسیما خرداد ۱۴۰۰ در جریان تبلیغات ریاست‌ جمهوری آهنگ «ایران من» همایون شجریان را بدون اجازه او پخش کرد. این اقدام انتقاد فرزند استاد محمدرضا شجریان و دیگر سازندگان اثر را به دنبال داشت و برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز به آن اعتراض کردند.
همایون شجریان روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت به همراه فردین خلعتبری و گروهی دیگر از همکارانش از آلبوم جدید خود رونمایی کرد و در سخنانی گفت که قصد همکاری با صداوسیما را ندارد و این اتفاق رخ نخواهد داد.
سال گذشته وقتی صداوسیما آهنگ او را در اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری پخش کرد، پوریا سوری ترانه‌سرای اثر به نقل از همایون شجریان و سهراب پورناظری آهنگساز این اثر اعلام کرد که آنان پیش‌تر به صداوسیما گفته بودند که حق پخش و استفاده تبلیغاتی از این اثر را ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


اتفاقی که برای ترانه ایران من همایون شجریان افتاد ماجرای نامه استاد محمدرضا شجریان به رئیس وقت صداوسیما را در سال ۱۳۸۸ تداعی می‌کند؛ در آن سال وقتی اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات شروع شد صداوسیما تصنیف‌های استاد شجریان را به همراه تصاویری از انتخابات پخش کرد.
این اقدام اعتراض شدید استاد آواز ایران را در پی داشت و او در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی رئیس وقت صداوسیما نوشت: «همان‌طور که اطلاع داريد صداوسيما در شرايط فعلی مستمرا به پخش سرودهای ميهنی این‌جانب به‌ویژه سرود «ای ايران! ای سرای اميد!» اقدام می‌کند. جنابعالی مستحضريد اين سرود و ديگر سرودهای خوانده شده متعلق به سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ است و هيچ ارتباطی به شرايط کنونی ندارد. این‌جانب در سال ۱۳۷۴ نيز اعلام کردم که راضی به پخش آثار خود از صداوسيما نيستم. مجددا تقاضای خود را تکرار و تاکيد می‌کنم آن سازمان هيچ نقشی در تهيه اين آثار نداشته و شايسته است به حکم شرع و قانون سريعا کليه واحدهای آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداری کنند.»
استاد محمدرضا شجریان در همان زمان شکایتی را نیز علیه صداوسیما مطرح کرد. دادگاه بدوی شکایت استاد شجریان را رد کرد و حتی مدعی شد که پخش آثار شجریان از صداوسیما موجب شهرت او شده است. دادگاه تجدیدنظر هم دی‌ماه سال گذشته حدود ۱۱ سال و چهار ماه پس از ثبت این شکایت و درحالی‌که استاد آواز ایران فوت کرده بود، حکم قطعی داد که صداوسیما در پخش بدون اجازه آثار استاد شجریان جرمی مرتکب نشده و شاکی فقط می‌تواند خسارت مطالبه کند.
بر اساس ماده ۲۳ قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان، مجازات افرادی که آثار دیگران را بدون اجازه منتشر می‌کنند، شش ماه تا دو سال زندان است. با وجود این ماده‌قانونی، صداوسیما همچنان بدون اجازه آثار هنرمندان موسیقی را پخش می‌کند.
پیش‌تر شهرام ناظری نیز این اقدام صداوسیما را به «زورگیری و شهر زور» تشبیه کرده و گفته بود: «صداوسیما ۴۲ سال است که بی‌اجازه من و بدون رعایت حق و حقوق من، از نظر کپی‌رایت و از نظر انسانی، به تجاوز خود ادامه داده است.»

بیشتر از موسیقی