پخش بی‌اجازه ترانه «ایران من» همایون شجریان در مناظره تلویزیونی انتخابات

پوریا سوری، ترانه‌سرای «ایران من» به پخش بی‌اجازه آن در مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرد

همایون شجریان، موسیقی‌دان ایرانی- Homayoun Shajarian/ Instagram

پخش ترانه «ایران من» با صدای همایون شجریان در اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از تلویزیون، موجب اعتراض شماری از طرفداران او شده است.

بحث پس از آن بالا گرفت که ترانه‌سرای این تصنیف، به پخش بی‌اجازه آن در مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرد و گفت که خواننده و آهنگساز از قبل گفته بودند که صدا و سیما حق استفاده تبلیغی از آن را ندارد.

پوریا سوری، شاعر، ترانه‌سرا، و روزنامه‌نگار، در توییتی نوشت: «بر خلاف اعلام نظر صریح همايون شجریان و سهراب پورناظری مبنی بر این که صداوسیما حق پخش و هرگونه استفاده تبلیغی از ترانه ایران را ندارد، بخشی از آن در مناظره انتخابات ۱۴۰۰ پخش شد.»

آقای سوری شامگاه شنبه، ۱۵ خرداد و ساعتی پس از پخش مناظره تلویزیونی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، در توییتی ضمن اشاره به این که همه ترانه پخش نشده است، گفت: «من هم به عنوان شاعر این اثر به پخش این قطعه معترضم.»

آلبوم ایران من در سال ۱۳۹۷ منتشر شد و آهنگسازی آن سهراب پورناظری است.

شماری از دوستداران همایون شجریان از او خواسته‌اند مانند پدرش، محمدرضا شجریان، خواننده سرشناس موسیقی ایران، واکنش نشان دهد و به استفاده سیاسی و تبلیغاتی از کارش اعتراض کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا شجریان، موسیقی‌دان و خواننده پرآوازه موسیقی ایرانی، در سال ۱۳۸۸ و در اعتراض به پخش سرود «این ایران، ای سرای امید» از صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی ایران، به ریئس وقت این نهاد نامه نوشت و خواستار توقف پخش آثارش شد. شجریان در اعتراض‌های ضدحکومتی آن سال مردم ایران که پس از انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت و به «جنبش سبز» موسوم شد، در کنار مردم معترض ایستاد و ترانه «تفنگت را زمین بگذار» به این اعتراض‌ها گره خورد.

محمدرضا شجریان که چند ماه پیش در مهر ۱۳۹۹ درگذشت، در آن نامه تنها پخش دعای معروف «ربنا» و «مناجات افشاری»‌ خود را از صداوسیما مجاز دانست و آنها را متعلق به مردم ایران خواند. با این حال، صداوسیما پخش صدای او را از صداوسیما یکسره ممنوع اعلام کرد.