مشاور امنیت ملی اسرائیل:‌ دنبال جنگ با ایران نیستیم

ایال هولاتا گفت اسرائیل نمی‌خواهد آمریکا را وارد جنگ با ایران کند

روزنامه اورشلیم پست روز چهارشنبه تحلیلی به قلم نویل تلر، خبرنگار خاورمیانه اوروآسیا ریویو، منتشر کرد که در مورد جنگ بین ایران و اسرائيل هشدار داده و گفته بود اسرائیل احتمالا باید تنهایی دست به عمل بزند- ACK GUEZ / AFP

ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، گفت این کشور به‌دنبال تخاصم نظامی بر سر برنامه هسته‌ای ایران نیست و نمی‌خواهد آمریکا را وارد چنین منازعه‌‌ای کند.

به گزارش وب‌سایت والا نیوزِ اسرائیل، هولاتا که در دانشگاه تل‌آویو صحبت می‌کرد گفت:‌ «ما دنبال تخاصم با ایران نیستیم. ما چنین چیزی را راه‌حل نمی‌دانیم. ما نمی‌خواهیم آمریکا را وارد تخاصم نظامی با ایران کنیم. باور داریم که راه‌های دیگری برای حل این ماجرا وجود دارد.»

اما مشاور امنیت ملی اسرائیل تاکید کرد که احیای برجام خبر بدی برای اسرائيل خواهد بود. هولاتا افزود: «بدون بازگشت به توافق قدیمی شانس توافق خوب بیشتر می‌شود.»

صحبت‌های هولاتا در حالی است که به بن‌بست خوردن مذاکرات وین و ادامه پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران باعث شده است احتمال لزوم حمله به برنامه هسته‌ای ایران بیش‌ازپیش مطرح شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، درگیر‌ی‌های غیرمستقیم بین ایران و اسرائیل سال‌ها است در منطقه، به‌خصوص در سوریه، در جریانند و ادامه دارند. حدود دو هفته پیش (۲۷ آوریل)‌ بود که اسرائیل با شلیک موشک به مواضعی در نزدیکی دمشق چهار سرباز سوری را کشت. این حادثه را که وزارت دفاع سوریه و دیده‌بان حقوق بشر سوریه (مستقر در بریتانیا و نزدیک به اپوزیسیون) تایید کرده‌اند، زرادخانه‌های تسلیحاتی مورد استفاده گروه‌های تحت فرمان حکومت ایران را هدف گرفته بود. دو ماه پیش‌تر از آن (۱۴ آوریل)، اسرائیل در حادثه‌ای مشابه به برخی مواضع ارتش سوریه در نزدیکی دمشق موشک شلیک کرد. اسرائيل گفت که هرگونه نزدیک شدن نیروهای ایرانی یا مورد حمایت ایران (به‌خصوص حزب‌الله لبنان) به مرزهای شمالی خود را برنمی‌تابد.

روزنامه اورشلیم پست روز چهارشنبه تحلیلی به قلم نویل تلر، خبرنگار خاورمیانه اوروآسیا ریویو، منتشر کرد که در مورد جنگ بین ایران و اسرائيل هشدار داده و گفته بود اسرائیل احتمالا باید تنهایی دست به عمل بزند. تلر، که کتاب آخرش «ترامپ و سرزمین مقدس، ۲۰۲۰-۲۰۱۶» نام دارد نوشت: «از میان تخاصم‌های موجود در خاورمیانه، جنگ نیابتی موجود بین ایران و اسرائیل بالقوه انفجاری‌ترین است.» او یادآوری کرد که جمهوری اسلامی از آغاز خواستار نابودی اسرائیل بوده است.