لاپید: نشست نقب، ایران را ترساند

«توانمندی‌های مشترک کشورهای منطقه، باعث ترس و بازدارندگی دشمنان مشترک ما و بیش از همه، ایران است»

وزرای خارجه اسرائيل، ایالات متحده، بحرین، مصر، مراکش، و امارات در پایان نشست نقب -  SAEED JUMOH / WAM / AFP

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، همکاری میان اسرائيل، ایالات متحده، بحرین، مصر، مراکش، و امارات متحده عربی را مایه هراس ایران خواند. 

به گزارش اورشلیم پست، وزیر خارجه اسرائيل گفت: «توانمندی‌های مشترکی که ساخته می‌شوند، باعث ترس و بازدارندگی دشمنان مشترک ما و بیش از همه، ایران و گروه‌های نیابتی این کشور است.»

یائیر لاپید در اشاره‌ای تلویحی به گفت‌وگوهای وین، راه متوقف کردن دشمنان را «نه تردید و سازش، بلکه عزم و قدرت» دانست.

نشست نقب در زمانی برگزار می‌شود که گفت‌وگوهای میان ایران و قدرت‌های جهانی برای بازگشت به برجام دچار وقفه است، اما به نظر می‌رسد که به زودی پایان خواهد یافت. 

اسرائيل و کشورهای عربی خلیج فارس از نتایجی که تاکنون آشکار شده است، دلگرم نیستند و کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی از واکنش ایالات متحده به حمله‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها ناخشنودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائيل، همراه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، سامح شکری، وزیر خارجه مصر، عبدالطیف زیانی،‌ وزیر خارجه بحرین، عبدالله‌ بن زاید، وزیر خارجه امارات متحده عربی، و ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش، روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۲۷ و ۲۸ مارس، در سده بوکر در جنوب اسرائيل گرد هم آمدند. به اعلام وزارت خارجه اسرائیل، گفت‌وگوهای این نشست بر «معماری امنیتی منطقه‌ای با ایجاد بازدارندگی علیه تهدیدهای هوایی و دریایی» متمرکز بود. 

وزیر خارجه ایالات متحده گفت کشورهایی که در نشست حضور دارند، «برای مقابله با تهدیدها و چالش‌های امنیتی مشترک، از جمله از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن، با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

آنتونی بلینکن پشت درهای بسته تصریح کرد که ایالات متحده هنوز درباره حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیم نهایی خود را نگرفته است. پنج کشور دیگر این نشست با حذف نام سپاه پاسداران از آن فهرست مخالفند.