فنلاند یک گام به عضویت در ناتو نزدیک‌تر شد

قانونگذاران فنلاند عموما از لزوم پیوستن این کشور به ناتو حمایت کردند

از ۱۰ فراکسیون حزبی در پارلمان فنلاند، رهبران هشت فراکسیون یا از پیوستن به ناتو حمایت کردند یا از لزوم ائتلاف نظامی گفتند - AFP

با چراغ سبز قانونگذاران فنلاند، این کشور اروپایی یک گام به عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نزدیک‌تر شد. گروه‌های عمده سیاسی در پارلمان فنلاند روز چهارشنبه ۲۰ آوریل اعلام کردند از نوعی ائتلاف نظامی، به عنوان واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، حمایت می‌کنند.

فنلاند حدود ۱۳۴۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد؛ مرزی طولانی که جزو مرزهای خارجی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. فنلاند عضو اتحادیه اروپا است و با ناتو نیز همکاری نزدیکی دارد، اما وضعیت سنتی خود را در جایگاه کشوری که وارد اتحادهای نظامی نشده حفظ کرده است.

فنلاند نیز مانند کشورهای اسکاندیناوی در حال حاضر دولتی به رهبری چپ میانه دارد. نمایندگان حزب سوسیال دموکرات که با سانا مارین نخست‌وزیر کنونی هم‌حزبی‌اند، در نطق‌های خود به ناتو اشاره‌ای نکردند، اما از ایده ائتلاف نظامی پشتیبانی کردند.

آنتی لیندمان، رهبر فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان، گفت: «روشن است که اعمال روسیه فنلاند را چندین گام به ضروری بودن ائتلاف نظامی نزدیک‌تر کرده است.»

خانم مارین اما گفت که با توجه به نیاز به تقویت وضعیت دفاعی و امنیتی این کشور، ظرف چند هفته آینده درباره عضویت در ناتو تصمیم‌گیری خواهد شد.

دولت فنلاند همچنین گفته است که تصمیم‌گیری درباره عضویت در ناتو می‌تواند با رای نمایندگان مجلس انجام شود و نیازی به همه‌پرسی نیست. البته هیچ‌گونه جدول زمان‌بندی در این مورد ارائه نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب مرکز، بزرگترین متحد سوسیال دموکرات‌ها در دولت ائتلافی پنج حزبی، نیز اعلام کرد برای تصمیم‌گیری درباره پیوستن فنلاند به ناتو آماده است. جوها پیلواس، رهبر این گروه، گفت: «فراکسیون حزب مرکز برای هرگونه تصمیم‌گیری که امنیت فنلاند نیازمند آن باشد، از جمله اقدام برای عضویت در ناتو، آماده است.»

از ۱۰ فراکسیون حزبی حاضر در پارلمان فنلاند، رهبران هشت فراکسیون یا رسما از پیوستن به ناتو حمایت کردند یا از لزوم ائتلاف نظامی گفتند.

جوسی سارامو، رهبر «ائتلاف چپ»، با بیان این که تصمیم‌گیری در این مورد نباید صوری باشد، خواهان گفت‌وگوهای بیشتر در این باره شده است. این حزب چپ‌گرا ۱۶ کرسی از ۲۰۰ کرسی پارلمان را در اختیار دارد و بخشی از دولت سانا مارین است. این حزب به‌طور سنتی مخالف ناتو بوده، اما گفته است اگر اکثریت نمایندگان خواهان عضویت در ناتو شوند، دولت را ترک نمی‌کند. 

به گفته آقای سارامو، تقاضای فنلاند برای عضویت در ناتو موجب افزایش تنش‌ها در مرز روسیه و فنلاند خواهد بود و باعث می‌شود در صورت وقوع جنگ بین روسیه و ناتو، فنلاند از اولین هدف‌های حمله باشد. 

تنها نماینده‌ای که قویا و مستقیما با عضویت فنلاند در ناتو مخالفت کرد، قانون‌گذاری ناسیونالیست از حزبی بود که تنها یک کرسی دارد.

در روزهای گذشته در سوئد، کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا که عضو ناتو نیست، نیز احتمال پیوستن به این ائتلاف نظامی افزایش یافته است. نخست‌وزیرهای سوئد و فنلاند چهارشنبه هفته گذشته در دیداری مشترک اعلام کردند که به دلیل حمله روسیه به اوکراین، به احتمال درخواست عضویت در ناتو می‌اندیشند. 

ماگدالنا آندرسون، نخست‌وزیر سوسیال‌دموکرات سوئد، گفت: «قبل و بعد ۲۴ فوریه با هم تفاوت دارند. صحنه امنیتی کاملا تغیر یافته است.»‌ این سخن او به تاریخ حمله روسیه به اوکراین اشاره دارد. 

خانم مارین وعده داده بود که هلسینکی در چند هفته آینده درباره احتمال عضویت در ناتو تصمیم می‌گیرد، و افزوده بود: ‌«باید آماده هر حرکتی از سوی روسیه باشیم.»

فنلاند و سوئد آسمان کشورهای خود را به روی هواپیماهای روسیه بسته‌اند؛ هرچند، روسیه بارها این ممنوعیت را نقض کرده است. روسیه بارها استکهلم و هلسینکی را تهدید کرده است که به عضویت ناتو، که ۳۰ عضو آن در اروپا و آمریکای شمالی هستند، درنیایند. مسکو هشدار داده است که به نیروهای هوایی، زمینی، و دریایی خود در نزدیکی این کشورها خواهد افزود. دیمیتری مدودف، رئیس‌ جمهوری سابق و معاون کنونی رئیس شورای امنیت روسیه، گفت این کشور می‌تواند نیروهای دریایی چشمگیری در خلیج فنلاند به میان آورد، و افزود: «دیگر نمی‌توانیم از دریای بالتیک بدون سلاح‌های هسته‌ای سخن بگوییم.»

تهدیدهای مدودف در حالی مطرح می‌شود که بسیاری کارشناسان باور دارند کالینینگراد، بخشی از خاک روسیه که جدا از سرزمین اصلی آن، بین لیتوانی و لهستان واقع شده است و با دریای بالتیک مرز دارد، هم‌اکنون دارای سلاح‌های هسته‌ای است. کارشناسان همچنین می‌گویند اینکه تسلیحات هسته‌ای در دریای بالتیک مستقر باشد یا در خلیج فنلاند یا چند صد کیلومتر آن‌سو‌تر، تفاوت چندانی نخواهد داشت. 

نگرانی‌‌ها در سوئد، کشوری با نزدیک به ۱۰ و نیم میلیون جمعیت، در مورد احتمال رویارویی با روسیه، در روزهای گذشته افزایش یافته است. بسیاری از مردم کالاهایی همچون رادیو، ژنراتور قابل حمل، و گاز پیک‌نیکی خریده‌اند. 

در فنلاند دولت ذخایر راهبردی غلات و سوخت خود را برای دست‌کم پنج ماه دوام آوردن تامین کرده است. این کشور چند روز پیش با حمله سایبری علیه وزارتخانه‌های دفاع و خارجه خود مواجه شد و نگران است که حملات مشابه دیگری نیز رخ دهد. این حملات در حالی صورت گرفتند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، به صورت مجازی برای مجلس فنلاند سخنرانی کرد. بسیاری از پنج و نیم میلیون نفر مردم فنلاند نیز نگرانند که روسیه به زودی به زیرساخت‌های این کشور، از جمله اینترنت و جریان برق، حمله کند. 

اگر فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند مساحت کشورهای عضو این ائتلاف به میزان حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر مربع افزایش خواهد یافت و مرزهای ائتلاف با روسیه نیز تقریبا دوبرابر می‌شود و به بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر می‌رسد. سوئد با روسیه مرز زمینی ندارد اما مرز دریایی دارد. 

علاوه بر فنلاند و سوئد، اتحادیه اروپا چهار عضو دیگر هم دارد که بخشی از ناتو نیستند:‌ اتریش، قبرس، مالت و ایرلند.