دانش‌آموزان در تجمع اعتراضی به معلمان پیوستند

تجمع سراسری معلمان در شهرهای مختلف ایران بازهم با بازداشت و سرکوب همراه شد

تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان در اعتراض به بازداشت‌های گسترده فعالان این صنف صبح پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت، در شهرهای مختلف ایران برگزار شد.

این تجمع‌ها در حالی شکل گرفت که نیروهای امنیتی پیش از تجمع قبلی معلمان، موج گسترده بازداشت و احضار فعالان این صنف را شروع کرده بودند. بر اساس اخبار منتشرشده، بیش از ۵۰ نفر از فعالان صنفی معلمان و فرهنگیان تاکنون بازداشت شده‌اند.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان و فرهنگیان روز پنجشنبه اعلام کرد که تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران با ممانعت نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است. بر اساس این گزارش، در جریان این تجمع، جو تهران به‌شدت امنیتی و خیابان بهارستان مملو از نیروهای یگان ویژه، لباس‌شخصی و نیروی انتظامی بود. ون‌های نیروهای امنیتی نیز مقابل مترو بهارستان تهران مستقر شده بودند.

براساس آخرین خبرهایی که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی منتشر کرده است، مسعود فرهیخته و لطف‌الله جمشیدی که در تجمع ۲۲ اردیبهشت مقابل مجلس در تهران، حضور داشتند، بازداشت شده‌اند؛ سیامک چهرازی، از فعالان اهوازی، نیز پس از حضور در تجمع اعتراضی پنجشنبه، با ضرب‌وشتم مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان بازداشت شد‌ه است.

در یاسوج هم نیروهای امنیتی در اطراف اداره کل آموزش و پرورش این شهر صف کشیدند و مانع از شکل‌گیری تجمع شدند.

هم‌زمان در تجمع اعتراضی رشت که مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و با حضور ده‌ها تن از معلمان برگزار شد، دانش‌آموزان هم به جمع معترضان پیوستند. آن‌ها با سر دادن شعار «معلم عزیزم من همراه تو هستم» از معلمان حمایت کردند و معلم‌های حاضر هم با شعارهای «شاگرد عزیزم، حقت رو پس می‌گیرم» و «آموزش رایگان، حق فرزند ایران» با آنان همراه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجمع سراسری معلمان در شهرهایی مانند مریوان، سردشت، اردبیل، اهواز، سقز، بیجار، نورآباد ممسنی، یاسوج، سنندج، شیراز، دهگان، آمل، کرمانشاه و برخی شهرهای دیگر هم برگزار شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی و فرهنگیان هم‌زمان با تجمع‌های سراسری روز پنجشنبه، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «بخش‌هایی از حاکمیت در ستیزی آشکار با اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی، موج گسترده هجوم خود را به سمت کنشگران صنفی سراسر کشور نشانه گرفته است و این کار صرفا به دلیل اعتراض به تعطیلی اصل ۳۰ قانون اساسی و تضییع حقوق میلیون‌ها دانش‌آموز و خانواده‌هایشان طی سه دهه است.»

شورای هماهنگی معلمان در هفت بند، خواسته‌های خود از این تجمع را برشمرد:

۱- آزادی بی‌قیدوشرط معلمان زندانی
۲- پایان دادن به برخوردهای توام با خشونت با فرهنگیان و اتمام پرونده‌سازی‌ها و احضار و تهدید کنشگران صنفی
۳- آزادی فوری همه معلمانی که در هفته گذشته در شهرهای تهران، بوشهر، مریوان و سایر نقاط کشور بازداشت شده‌اند
۴- رسیدگی فوری به خواسته‌های اسماعیل عبدی، معلمی که در هفتمین سال زندان و علی‌رغم بیماری‌های مختلف، ۱۲ روز است که اعتصاب غذا کرده است
۵- اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری
۶- اجرای درست رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
۷- تمکین مسئولان نظام به قانون اساسی و اجرای اصول ۲۶، ۲۷ و ۳۰ فصل ۳ قانون اساسی که در آن حقوق ملت به رسمیت شناخته شده است

معلمان در این بیانیه نوشتند: «اخیرا بخشی از حاکمیت در اقدامی نانجیبانه و ناجوانمردانه، حرکت اصیل، قانونمند و مطالبه‌گرانه ما معلمان را که چند دهه قدمت صادقانه دارد، به دست‌های نامریی بیگانه ربط داده است؛ اما دریغ که ما معلمان همواره از اینکه عظمت سرزمینمان با سیاست‌های نادرست هدف تاخت‌وتاز بیگانگان قرار گیرد، به‌شدت معترض بوده‌ایم.»

شورای صنفی بیانیه خود را این چنین تمام کرد: «در پایان، از وزیر آموزش و پرورش درخواست می‌کنیم به جای تهدید معلمان، مدافع حقوق شهروندی همه معلمانی باشد که در محدوده مسئولیت او در حال انجام وظیفه‌اند.»