گزارش تحقیقی دولت آمریکا درباره مدارس بومیان منتشر شد

دستکم ۵۰ محل دفن کودکان بومی در سراسر ایالات متحده وجود دارد

گزارش تحقیقی دولت آمریکا نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان مدارس بومیان آمریکا دیگر هرگز خانواده‌های خود را ندیدند - reuters

نخستین گزارش تحقیقی دولت فدرال آمریکا درباره مدارس شبانه‌روزی بومیان این کشور منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد که دستکم ۵۰ محل دفن کودکان بومی در سراسر ایالات متحده وجود دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در گزارشی به نقل از مقام‌های دولتی آمریکا نوشت که بیش از ۴۰۰ مدرسه شبانه‌روزی بومیان، در طول ۱۵۰ سال، از سال‌های ابتدایی قرن نوزدهم، در ایالات متحده فعال بوده است.

در مدارس شبانه‌روزی بومیان آمریکا، کودکان بومی با هدف ادغام در جامعه سفیدپوستان مهاجر مسیحی از خانواده‌هایشان جدا شدند. در این مدارس به طور مشخص به آنها زبان انگلیسی و آموزه‌های مسیحیت آموزش داده شد.

در مدارس شبانه‌روزی بومیان، کودکان از حرف زدن به زبان مادری خود منع شدند و گزارش‌های پرشماری از موارد بدرفتاری با کودکان وجود دارد.

AFP

دولت آمریکا برای ده‌ها، به طور مستقیم، برخی از مدارس شبانه‌روزی بومیان را اداره کرده است. اداره برخی دیگر از مدارس بومیان بر عهده کلیساهای کاتولیک، پروتستان و سایر کلیساهای بوده است که از محل بودجه‌های دولت فدرال و در چارچوب سیاست دولتی موسوم به «متمدن کردن بومیان» کار کرده‌اند.

در بیشتر موارد، برنامه‌های آموزشی این مدارس بر پایه مهارت‌های حرفه‌ای منسوخ و باورهای جنسیت‌زده استوار بود. برای مثال، دختران بومیان مجبور به تقویت مهارت‌های «خانه‌داری» و کارهای مشابه بودند.

گزارش تحقیقی مقام‌های دولتی آمریکا نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان بومی این مدارس، دیگر هرگز خانواده‌های خود را ندیدند.

آسوشیتدپرس در بخشی دیگری از گزارش روز چهارشنبه‌اش می‌نویسد دستکم ۵۰۰ مورد مرگ کودکان در ۱۹ مدرسه شبانه‌روزی در سراسر ایالات متحده ثبت شده است.

با این حال، مقام‌های دولتی آمریکا گفته‌اند که آمار کودکان بومی جان‌باخته می‌تواند به هزاران یا حتی ده‌ها هزار مورد برسد.

در بخشی از گزارش تحقیقی روز چهارشنبه دولت فدرال آمریکا به این نکته هم اشاره شده است که کودکان بومی جان‌باخته، اغلب در گورهای بی‌نام‌ونشان و صدها یا حتی هزاران کیلومتر دورتر از محل زندگی قبیله و خانواده‌هایشان دفن شده‌اند.

دب هالند، وزیر کشور دولت بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «پیامدهای مدارس شبانه‌روزی بومیان، از جمله آسیب‌های بین‌نسلی ناشی از جدایی خانواده‌ها و نابودی فرهنگی چند نسل، دلخراش و غیرقابل انکار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دب هالند، در میان کودکان جدا شده از خانواده‌های بومیان، حتی کودکانی چهار ساله گزارش شده است.

هالند نخستین زن از جامعه بومیان آمریکا به شمار می‌رود که به کابینه دولت راه یافته است.

آسوشیتدپرس در بخش آخر گزارش روز چهارشنبه‌ خود به نقل از وزیر کشور دولت بایدن، نوشت: «اولویت کاری من این است که نه تنها صدای بازماندگان و خانواده‌های کودکان مدارس شبانه‌روزی بومیان را بلند کنم؛ بلکه پیامدهای ماندگار اجرای این سیاست‌ها را هدف قرار دهم تا زمینه‌ رشد و التیام جوامع بومی تداوم یابد.»

مقام‌های وزارت کشور آمریکا تایید کردند که با جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، شمار مدارس و نیز گستردگی آنها ممکن است تغییر کند.

آسوشیتدپرس به نقل از دستیار ویژه امور بومیان آمریکا نوشت سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت بودجه و منابع مالی بخشی از تحقیقات مرتبط با این پروژه انجام نشد.

وزارت کشور ایالات متحده اعلام کرد که جلد دوم گزارش تحقیقی به محل دفن کودکان و همچنین سرمایه‌گذاری مالی دولت فدرال در این مدارس می‌پردازد.

بیشتر از جهان