خبرنگار شبکه الجزیره حین کار در کرانه باختری کشته شد

شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی شبکه خبری الجزیره هنگام پوشش عملیات نظامی اسرائیل در شهر جنین جان باخت

شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی شبکه «الجزیره» قطر، روز چهارشنبه، ۱۱ مه، هنگام پوشش عملیات نظامی اسرائیل در شهر «جنین» با گلوله‌ای از پای درآمد و کشته شد. 

ابوعاقله ۲۵ سال بود برای «الجزیره» کار می‌کرد و از شناخته‌شده‌ترین روزنامه‌نگارهای فلسطینی و جهان عرب بود. او در سال ۱۹۷۱ در بیت‌المقدس (اورشلیم) متولد شد و خانواده‌اش از عرب‌های مسیحی بیت‌لحم‌اند. او در محله‌های شرقی و فلسطینی‌نشین بیت‌المقدس، شهر محل زادگاهش، زندگی می‌کرد. 

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید این روزنامه‌نگار با اصابت گلوله‌ای به سرش کشته شده است. به گفته این وزارتخانه، علی السمودی، از همکاران خانم ابوعاقله، نیز تیر خورده است، اما در وضعیت مناسبی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چگونگی کشته شدن ابوعاقله هنوز معلوم نیست. هنگام کشته شدن او نیروهای اسرائیلی در حال درگیری با گروه‌های فلسطینی در «جنین» بودند. ارتش اسرائیل می‌گوید معلوم نیست که او با گلوله سربازان این ارتش کشته شده باشد. اما تشکیلات خودگردان فلسطین، مدافعان فلسطینی‌ها، و برخی سازمان‌های حقوق بشری اسرائیلی انگشت اتهام را به سوی اسرائیل گرفته‌اند. تلویزیون الجزیره مدعی است که نیروهای امنیتی اسرائيل عامدانه ابوعاقله را هدف گرفتند و «ترور» کردند، و از جامعه بین‌المللی خواسته است اسرائیل را محکوم کنند. دولت قطر که صاحب الجزیره است، نیز با لحنی مشابه در این مورد سخن گفته است.

آقای السمودی گفت، هیچ نیروی مسلح فلسطینی در هنگام حمله در محل حاضر نبوده است. او گفت: «ارتش اسرائیل به ما شلیک کرد.»

ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای امنیتی‌اش «برای دستگیری مظنونان شرکت در عملیات تروریستی» در منطقه بودند و هنگام وقوع این فاجعه، هم نیروهای آن در حال شلیک بودند و هم گروه‌های فلسطینی. این ارتش با صدور بیانیه‌ای گفت که در حال تحقیق در این خصوص است.»

نفتالی بنت،‌ نخست‌وزیر اسرائیل، فراتر رفت و گفت «احتمال دارد» که خانم ابوعاقله با گلوله فلسطینی‌ها کشته شده باشد. او در بیانیه روز چهارشنبه خود گفت: «طبق اطلاعاتی که ما جمع کرده‌ایم، به نظر محتمل می‌رسد که فلسطینی‌های مسلح که در این زمان مشغول شلیک بدون هدف خاص بودند باعث مرگ اسف‌بار این روزنامه‌نگار شده‌اند.»

عملیات اسرائیلی‌ها در کرانه غربی در پی آن شدت گرفته است که ۱۸ نفر اسرائیلی در هفته‌های اخیر در اثر حمله‌های فلسطینی‌ها کشته شد‌ه‌اند. چند تن از عاملان این حمله‌ها از منطقه جنین بودند. نیروهای اسرائیلی در هفته‌های اخیر چند مورد خشونت علیه روزنامه‌نگاران فلسطینی در اورشلیم و در سراسر کرانه غربی مرتکب شده‌اند. گروه‌های حقوق بشری اسرائیلی می‌گویند هیچ‌گونه تحقیقاتی در مورد این موارد انجام نشده است. 

دفتر آقای بنت فیلمی منتشر کرده است که مردمی را نشان می‌دهد که در اردوگاه پناهندگی جنین در حال دویدنند و فریاد می‌زنند که سربازی تازه تیره خورده است. هنوز روشن نیست که این فیلم با کشته شدن ابوعاقله مرتبط است یا خیر. بنت گفت: «هیچ سرباز ارتش اسرائیل زخمی نشده و این واقعیت، این احتمال را که تروریست‌های فلسطینی به این روزنامه‌نگار شلیک کرده باشند، افزایش می‌دهد.»

ابوعاقله هنگام حادثه کلاه‌خود و جلیقه ضدگلوله که روی آن علامت «مطبوعات» با حروف درشت نوشته شده بود، بر تن داشت. گلوله اما ظاهرا به زیر گوش او اصابت کرده است. 

تام نایدس، سفیر آمریکا در اسرائیل، گفت: «با اندوه بسیار از درگذشت شیرین ابوعاقله، روزنامه‌نگار آمریکایی و فلسطینیِ الجزیره، باخبر شدم. انجام تحقیقات کامل درباره شرایط درگذشت او و زخمی شدن حداقل یک روزنامه‌نگار دیگر را که امروز در جنین [رخ داد] تشویق می‌کنم.»

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در توییتر گفت که دولتش پیشنهاد تحقیق مشترک اسرائیلی-فلسطینی در این مورد را مطرح کرده است. او گفت: «روزنامه‌نگاران در مناطق تخاصم باید تحت حفاظت باشند و ما همه گونه مسئولیتی برای رسیدن به حقیقت داریم.»

اسرائیل می‌گوید تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد تحقیق مشترک را نپذیرفته‌ است. اما حسین الشیخ، وزیر شئون مدنی فلسطین که معمولا مسئول همکاری‌های امنیتی با اسرائیل است، می‌گوید دولت این کشور هیچ پیشنهادی نداده است. آقای الشیخ گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین این پرونده را به دیوان بین‌المللی جنایی می‌فرستد.»

آموس هارل، تحلیل‌گر اسرائیلی، در مقاله‌ای در روزنامه «هاآرتص» از مقام‌های کشورش انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه واکنش‌های برخی رهبران اسرائیل به مرگ این روزنامه‌نگار، نشانی از جدی گرفتن اوضاع نمی‌دهد.» 

آقای هارل یادآوری کرد که ابوعاقله «انسانی حرفه‌ای، مشهور، و مورد تحسین بود؛ از جمله در میان بسیاری از همکاران اسرائیلی‌اش». او گفت که این روزنامه‌‌نگار حالا هم نماد فلسطینی‌ها شده است، و هم نماد آزادی روزنا‌مه‌نگاری. 

همکاران و مخاطبان خانم ابوعاقله از سراسر جهان به سوگ او نشسته‌اند. بسیاری به یاد می‌آورند که او درگیری‌های بی‌شمار طرفین را از آغاز انتفاضه دوم فلسطینی در سال ۲۰۰۰ تاکنون پوشش داده است. 

دانشگاه بیرزیت در فلسطین که او در آن تدریس می‌کرد، در موردش نوشت: «ایشان ابتدا در دانشگاه علم و فن‌آوری اردن درس خوانده بود سپس به تخصص روزنامه‌نگاری روی آورد و مدرک لیسانس خود را از دانشگاه یرموک در اردن گرفت.»

او پیش از آنکه در سال ۱۹۹۷ به «الجزیره» بپیوندد، سابقه کار کردن در «اونروا» (نهاد سازمان ملل که مسئول پناهندگان فلسطینی است)، رادیو صدای فلسطین، شبکه ماهواره‌ای امان، بنیاد مفتاح، و رادیو مونته کارلو داشت.

بیشتر از جهان