سپاه پاسداران دوباره به اربیل حمله کرد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای، از بازداشت «تیم پنج نفره تروریستی» در شهرستان بانه خبر داد

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، از حمله مجدد ایران به خاک عراق خبر دادند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه در این زمینه نوشت: «نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقر گروهک‌های تروریستی در شهر اربیل عراق را با تسلیحات توپخانه‌ای هدف قرار داد.»

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز اطلاعیه‌ «قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه» را منتشر کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «یک تیم مسلح تروریستی در تور اطلاعاتی قرار گرفت و تمامی اعضای این تیم پنج نفره در شهرستان بانه دستگیر شدند.» در این بیانیه ادعا شد که «در پی اعتراف اعضای این تیم، پایگاه‌ها و مقر تروریست‌های مستقر در اقلیم کردستان در شمال عراق هدف حملات نیروی زمینی سپاه قرار گرفتند و منهدم شدند.»

در همین حال، خبرگزاری روداو، وابسته به اقلیم کردستان عراق، نوشت: «این بمباران ارتفاعات بربزین در منطقه سیدکان اربیل را هدف قرار داده و تلفات جانی یا خسارت مادی وارد نشده است.» یک منبع دیگر هم در گفت‌وگو با این خبرگزاری اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مناطقی در نزدیکی چومان را نیز هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روداو، محمد مجید مختاری، فرماندار منطقه بربزین سیدکان، با اعلام اینکه اولین گلوله‌باران از سمت ایران حدود ساعت ۸ صبح ارتفاعات بربزین را هدف گرفت، گفت: «پس از آن نیز حملات به صورت پراکنده ادامه داشت.»

احسان چلبی، فرماندار منطقه سیدکان، نیز اعلام کرد که در این بمباران، مناطق خالی از سکنه هدف گرفته شده‌اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اسفندماه ۱۴۰۰ هم به اربیل حمله کرد و در آن زمان نیز مدعی شد که یک «مرکز راهبردی» اسرائیلی‌ها را هدف گرفته است با این حال خبرنگاران و مقام‌های اقلیم کردستان عراق با انتشار تصاویری نشان دادند ساختمانی که هدف قرار گرفته، مسکونی و متعلق به باز کریم برزنجی، چهره نام‌آشنای صنعت گاز و نفت عراق، بوده است. برزنجی ناخشنودی سپاه از احداث خط لوله‌ای که گاز اقلیم کردستان را به ترکیه می‌رساند، دلیل این حمله دانست.

پس از آن، مقام‌های اقلیم کردستان عراق گفتند هیچ کشور خارجی در خاک این اقلیم فعالیت اطلاعاتی ندارد و مهم‌تر از آن اینکه ایران در این مورد، هیچ هشداری از پیش نداده بود. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، این حمله را «حمله‌ای علیه امنیت مردم عراق» دانست و مقتدی صدر،‌ روحانی شیعه بانفوذ عراق، و وزارت خارجه ایالات متحده آن را محکوم کردند. کمیته حقیقت‌یاب مجلس عراق نیز در گزارشی درباره تهاجم موشکی اسفندماه سپاه پاسداران به اربیل نوشت که در خصوص ادعای ایران مبنی بر حمله به مراکز جاسوسی اسرائیل در اربیل، هیچ مدرکی به دست نیامد و از این رو، حمله ایران نقض قوانین بین‌المللی بوده است.