تجمع مقابل سفارت ایران در واکنش به ضرب و شتم نوجوان افغان در قشم

معترضان خواستار شناسایی عوامل این حادثه و مجازات آنها هستند

ایندیپندنت فارسی

انتشار یک کلیپ کوتاه ویدیویی از ضرب و شتم یک جوان افغان در ایران در صفحات شبکه‌های ارتباطات اجتماعی، واکنش‌های تندی از جانب شهروندان افغانستان در درون و بیرون از آن کشور را برانگیخت. گفته شد که قربانی، یک نوجوان شانزده ساله افغان بوده است که در روستای «سلخ» در جزیره «قشم» ایران، به دلیل نامعلومی توسط چند تن از اعضای یک شورای محلی مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرد، و سپس فیلم وی با سر و روی خونین در صفحات اجتماعی به نشر می‌رسد.

یک‌شنبه ۱۴ مهر، شماری از شهروندان افغانستان در برابر سفارت ایران در کابل جمع شدند و علیه رفتار اعضای شورای روستای «سلخ» ایران و خاموشی مقامات آن کشور در مورد مضروب کردن آن نوجوان ۱۶ ساله افغان، اعتراض کردند و خواستار اجرای عدالت و به کیفر رساندن عاملان آن ماجرا شدند.

معترضان همچنین از دولت افغانستان خواستند که هر چه زودتر برای بررسی رسمی قضیه اقدام کند و از حکومت ایران بخواهند که عاملان مضروب کردن شهروند افغانستان را شناسایی و مجازات کند؛ تا در آینده شهروندان مهاجر افغان با چنان رفتار‌های غیرانسانی و اسلامی مواجه نشوند.

آنان به دولت افغانستان هشدار دادند، «اگر در مورد این قضیه خاموشی اختیار کنند یا با نشر چند پیام فیسبوکی‌ رفع مسئولیت کنند، باید در آینده نزدیک شاهد اعتراضات گسترده در سراسر افغانستان باشند و آن زمان، تا اجرای عدالت مبارزه خواهیم کرد».

معترضان، به دولت ایران نیز هشدار دادند که هر چه زوتر آن موضوع را رسیدگی کند و عاملان آن را به جزای اعمال‌شان برساند، زیرا در غیر آن صورت: «در یک اعتراض سراسری، «سفارت ایران» را در کابل مسدود خواهیم کرد».

 

فضل من‌الله ممتاز، یک عضو «روند عدالت‌خواهی افغانستان» که در آن حرکت اعتراضی شرکت داشت، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «ما تا اجرای عدالت در مورد ضرب و شتم شهروند افغانستان در کشور ایران، مبارزه می‌کنیم، و امروز اینجا جمع شده‌ایم که به سیاستمداران افغانستان و حکومت ایران نشان دهیم که ما مانند نسل گذشته نیستیم و اجازه نخواهیم داد که دیگر هیچ شهروند افغانستان مورد اهانت، تحقیر، و ضرب و شتم ایرانیان قرار گیرد، و سیاستمداران کشور ما نیز بدانند که اگر در این مورد توجه جدی نکنند، ما رها نخواهیم کرد و مبارزه می‌کنیم تا حکومت ایران، از شهروندان افغانستان معذرت بخواهد».

فیروز زاهدی، یکی دیگر از شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی که نشانه‌ها و آثاری را با رنگ قرمز بر بدن خود رسم کرده است تا مضروب شدن آن نوجوان ۱۶ساله افغان در کشور ایران را تداعی کند، گفت:«ما از حکومت ایران می‌خواهیم که در مورد این قضیه خاموشی اختیار نکند و عدالت را اجرا کند، و حکومت افغانستان نیز باید زمینه کار را برای نسل جوان ما مهیا سازد تا برای دست یافتن به لقمه‌ای نان، چنین مورد تحقیر، توهین و ضرب و شتم قرار نگیریم».

محمد داوود همدرد، از ساکنان شهر کابل، گفت:«شهروندان افغانستان، نباید اجناس و مواد غذایی را که مربوط به کشور ایران می‌شود، خریداری کنند؛ باشد که از این طریق به کشور ایران فشار وارد کنیم تا در آینده مهاجران ما توهین و مضروب نشوند».

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز با صدور یک اعلامیه‌ گفته است:«حکومت ایران باید عاملان این قضیه را شناسایی و به دادگاه معرفی کند»، و نیز از دولت ایران خواسته است که «باید جلو چنین جنایت‌هایی را نسبت به شهروندان افغانستان بگیرد». 

ماجرا از آنجا آغاز شد که نخست، یک کلیپ ویدیویی از مضروب شدن یک نوجوان در صفحات شبکه‌های ارتباطات اجتماعی به نشر رسید، و سپس گفته شد که فرد مزبور، یک نوجوان ۱۶ساله شهروند افغانستان بوده است که گویا به علت «متلک گفتن» به همسر رئیس شورای روستای سلخ در جزیره قشم، توسط شماری از اعضای آن شورا شکنجه و مضروب شده است. در یک ویدیوی دیگر، دیده می‌شود که دست این جوان به گردنش بسته شده است و بیشتر اعضای بدنش مجروح و خون‌آلود است. نشر این فیلم‌ها باعث شد که مردم افغانستان از خود واکنش نشان دهند. برخی رسانه‌ها ادعا کردند که آن نوجوان کشته شده است، اما وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که وی زنده است و به گفته مقامات ایرانی، تحت درمان قرار دارد.

صبغت احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «جوان افغان به دلیل خصومت شخصی مضروب شده بود و حکومت ایران به ما اطمینان داد که او را برای درمان به درمانگاه برده‌اند، اما در تماسی که به‌تازگی با مقامات ایرانی داشتیم، گفتند که آن جوان را از مرز افغانستان به داخل آن کشور منتقل کرده‌اند. دولت افغانستان از مقامات ایرانی در این مورد توضیح خواسته است، اما تا کنون هیچ یک از مقامات ایرانی پاسخی نداده‌اند.»

بیشتر از