جو بایدن به بیت‌المقدس شرقی سفر می‌کند

این اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا حمایتی نمادین از فلسطینی‌ها تلقی خواهد شد

دولت بایدن وعده بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم را داده است- REUTERS/Kevin Lamarque

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نظر دارد که طی سفر پیش روی خود به اسرائيل از بیت‌المقدس شرقی (اورشلیم شرقی) نیز دیدن کند. یک مقام اسرائیلی روز دوشنبه این خبر را در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تایید کرد.

فلسطینی‌ها بیت‌المقدسِ شرقی را پایتخت دولت آینده خود می‌دانند در حالی که اسرائیل کل شهر را پایتخت غیر قابل تفکیک خود می‌خواند. بیشتر جمعیت بخش‌های شرقی بیت‌المقدس (اورشلیم) فلسطینی‌اند و آز آنجا که در جریان جنگ ۱۹۶۷ به تصرف اسرائيل درآمد، بسیاری از کشورهای جهان حق حاکمیت آن بر این سرزمین‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و اکنون اقدام بایدن حمایت نمادین از فلسطینی‌ها تلقی خواهد شد.

گرچه برنامه سفر بایدن هنوز قطعی نشده است، اما احتمال می‌رود که از بیمارستان المقاصد در جبل زیتون بازدید کند که عموما به مردم فلسطینی کرانه غربی و نوار غزه خدمات می‌دهد، گرچه اسرائیلی‌ها نیز در موارد اضطراری در آن درمان می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن وعده بازگشایی کنسولگری آمریکا در اورشلیم، که راه تماس آمریکا با فلسطینی‌ها بود را داده است. ترامپ هنگام انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم این کنسولگری را تعطیل کرد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، علنا مخالف بازگشایی کنسولگری است و گفت:‌ «جایی برای یک کنسولگری دیگر آمریکا در اورشلیم وجود ندارد.»

بسیاری از فلسطینی‌ها بازگشایی کنسولگری آمریکا در این شهر را زمینه‌ساز روزی می‌دانند که سفارت آمریکا در بیت‌المقدس شرقی که پایتخت دولت فلسطینی شده باشد، گشوده شود.

انتظار می‌رود آقای بایدن حدود یک ماه‌ونیم دیگر، در اواخر ماه ژوئن، به اسرائیل برود. او ماه گذشته در تماسی تلفنی با بنت، دعوت او را برای سفر به این کشور پذیرفت.