جایزه بهترین مستند آکادمی فیلم بریتانیا به «کودکی من، سرزمین من: بیست سال در افغانستان» رسید

به گفته شعیب شریفی، مستند «کودکی من، سرزمین من» داستان مردمانِ آگاه افغانستان را روایت می‌کند

آکادمی فیلم بریتانیا (BAFTA) فیلم مستند «کودکی من، سرزمین من: بیست سال در افغانستان»، ساخته فیل گرابسی و شعیب شریفی، را به عنوان بهترین مستند این جشنواره برگزید. سازندگان این مستند در مراسمی که روز یکشنبه، ۸ مه ۲۰۲۲، برگزار شد به وضعیت خطیر مردم افغانستان اشاره کردند و از بی‌توجهی رسانه‌ها و تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی نسبت به افغانستان انتقاد کردند.

فیل گرابسی در بخشی از سخنرانی‌اش ضمن اشاره به محدودیت‌های اعمال شده به زنان افغانستان از سوی طالبان گفت: «در طی بیست سال گذشته، بارها با برنامه‌سازهای رادیویی و تلویزیونی بین‌المللی گفتگوهایی داشته‌ام، با کسانی که به من گفتند:«افغانستان؟ چه کسی به افغانستان اهمیت می‌دهد؟ نه! این موضوع مورد علاقه مخاطب‌های ما نیست.» چند هفته قبل هم از یکی از پخش‌کننده‌های آمریکایی ایمیلی دریافت کردم که می‌گفت ما به موضوع افغانستان علاقه‌ای نداریم و این حرف را در حالی می‌زد که در ۲۰ سال گذشته ۱۶۰ هزار نفر کشته شده‌اند و بیش از ۲ تریلیون دلار هزینه شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساخت مستند «کودکی من، سرزمین من» پس از ۲۰ سال فیلمبرداری در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید. این فیلم مستند زندگی فردی به‌نام میرحسین را از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ دنبال می‌کند. به گفته گرابسی، او و همکارش، شعیف شریفی، زمانی که میرحسین پسربچه‌ای هفت ساله بود، او را در یکی از غارهای بامیان پیدا می‌کنند و از آن تاریخ به بعد مراحل مختلف زندگی او را فیلمبرداری کرده‌اند.

گرابسی در بخشی از سخنرانی‌اش در مراسم آکادمی فیلم بریتانیا خطاب به فیلمسازان و خبرنگارهای حاضر در مراسم، چنین گفت:«[میرحسین] در ماه اوت گذشته ۲۷ ساله شد و مثل خیلی از شما یک فیلمبردار خبریِ موفق و مستعد بود. اما، با بازگشت طالبان به قدرت، زندگی حرفه‌ای او در اوت سال گذشته به پایان رسید.»

شعیب شریفی نیز در نوبت سخنرانی‌اش، ضمن تشکر از توجه آکادمی فیلم بریتانیا، به موضوع این مستند و داستان‌های مردم تحت ستم، گفت: «ما بیست سال به شکلی مفرط فیلم ساختیم تا داستان‌هایی را روایت کنیم  و این داستان‌ها، قصه‌های مردم آگاه افغانستان است که درست مثل شما ملتی مهربان‌اند و به تمام جهان عشق می‌ورزند.»

بیشتر از فیلم